Katter iFokus

Katter

Läst 194 ggr
SaPe
0

Kattunge vägrar stödmatas

Hej. Den 11 dec fick jag 4 kattungar. Tre normalstora på mellan 84-100g och en liten på bara 58g som inte lyckades dia.

Den lilla stödmatade jag varannan timme i 4 dagar sen började hon dia själv. Jätteskönt. Men samtidigt slutade hon ta stödmatning.

De andra i kullen ökar på bra i vikt. Mellan 10-20g per dag och jag försöker hjälpa till att låta henne dia i lugn och ro från de andra.

Hon ökar i vikt men bara mellan 5-8g per dag och jag blir lite oroad att det är för lite.

Ska jag försöka få i henne ersättning också och hur då? Finns nåt bra knep? Hon vänder bara bort huvudet och piper ilsket när jag försöker.

Eller ska jag vara lugn att hon mår bra och bara fortsätta väga henne?

Maria
3

Har du kontaktat veterinär?

/Maria

MonicaLagerquist
1

Är kattungen varm har bra muskeltonus och bryr sig mammman om den?
Är svaren ja på alla frågor skulle jag ha iis i magen så länge kattungen går upp i vikt,
Ovh att hon följer SIN viktkurva,

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
SaPe
0

#1: vi var hos veterinär dag 2 och de kollade om hon hade gomspalt eller så pga att hon inte kunde dia då. I övrigt verkade hon ok.

SaPe
0

#2: ja på alla frågor. Men muskeltonus är svårt att bedöma när man ser de andra kattungarna som blir större och tjockare för varje dag. Hon är inte bortstött eller ignorerad. Bara liten.

MonicaLagerquist
0

Att vara liten men följa sin viktkurva är ingen sjukdom.
Håll koll på vikten bara.

SaPe
0

#6: tja. Jag tycker ju inte riktigt att hon följer sin viktkurva. Inte ens om jag sas börjar mäta från en normalviktig kattunge. Hon har ökat i snitt 3,2 g/dygn. Syster med 6,2 och bröderna (som inte går att jämföra med alls) 6,9 resp 8,6 g/dygn.

Så hon ökar inte ens i förhållande till sig själv så mycket som jag skulle önska. Och även fast jag vill ge henne extra så vill hon inte ha.

SaPe
0

#7: 3,2 per vägning. Jag väger 2 ggr per dag.

MonicaLagerquist
1

Jag väger mina kattungar morgon och kväll.
Det är hennes viktkurva du ska gå efter inte någon annan Att grabbarna ökar mer är normalt i min värld

OberonsMatte
1

Jag är inte uppfödare själv, men sökte lite och hittade en väldigt gammal kommentar där en uppfödare skrev följande:

"I vår första kull fick vi en liten knapp på 54g, han klara sig nästan helt utan stödmatning.. Den första veckan såg vi bara till att han fick ligga vid rätt tutte, å så putta vi lite på honom när han somna.

Sen fick han lite extra när vikten gick ner, men så länge vikten gick upp eller var konstant så fick han inget extra. Idag är han en vacker kastrat på 6 kg o full av bus och mattes ögonsten".

Kanske metoden att försöka stimulera kattungen att själv dia mer kan funka även för dig?

Sajtvärd Katter iFokus