Apelsin och kryddnejlika
Hej allihopa,
Nu har första advent varit och julsakerna börjar komma fram.
Har en liten fundering på när det kommer till apelsin och kryddnejlika (som ju doftar ljuuvligt).
Är kryddnejlika giftigt för katt?
Är själva apelsinen giftigt för katt?
Jag vet ju att citrus inte är något de flesta katter gillar, men det finns undantag och därför tänkte jag dubbelkolla hehe. Har förstått att apelsinträdet är giftigt, men vet inget om själva frukten.
Någon som vet? Och kryddnejlikan tänker jag att de kanske kan leka bort med tassarna och stoppa i sig - därav frågan på det.
Försökt googla, men hittar ingenting :)
GOD JUL PÅ ER ALLA!
Var snäll. Det är det finaste man kan vara.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här har du en bra länk som du kan använda.
https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list
När det gäller katter eller djur får man oxå ta hänsyn till individen. I detta fall är ju citrusfrukter inte speciellt attraktiva för katter så att risken att en katt skulle äta vare sig kryddnejlika eller apelsin är minimalt men är det en ungkatt som är på allt så får man göra sin egna bedömning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.