2 katter på 13 kvm
Hej! Jag har nyligen flyttat in i en dublett som är djurtillåten. Detta innebär att jag delar lägenhet med en person (varsitt rum, sen delar på allmänna ytor). Innan jag skrev på kontraktet kollade jag med hyresvärden att katterna får gå i hela lägenheten (utom min flatmates rum såklart) vilket de fick. Nu flyttade jag in för några dagar sen och min flatmate avskyr katter och det har varit många diskussioner kring detta. Vi hade ett gemensamt möte med hyresvärden idag som tvingat mig att stänga in mina katter i mitt sovrum som är 13 kvm. De är också innekatter då de inte kan vara utekatter pga medicinska skäl så de har väldigt liten yta att röra sig på nu. Finns det några belägg på att detta inte är okej? Antingen lagstiftning kring katter eller att hyresvärden godkände katterna från början men nu ändrat sig.
Lagstiftningsmässigt går det nog inte att säga något om 13 kvm, däremot borde din hyresvärd väl kunna hjälpa er så att ni slipper bo ihop när ena parten inte gillar katter.
Folk kan ju ha både kattfobi och ogilla katthår etc, så det är begripligt om alla inte vill bo med katt.
Däremot borde hyresvärden kunna hjälpa er att lösa det här inom några veckor kan jag tycka.
Kan dina katter kanske få komma ut och "rasta" i hela lägenheten när din lägenhetskompis inte är hemma?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om du bor i en dublett som är djurtillåten så känns det självklart att de ska få vara på de gemensamma ytorna också. De är som sagt gemensamma ytor där ni alla som bor i lägenheten inklusive djur ska få bo.
Tycker dock det är konstigt av hyresvärden att inte dubbelkolla med de som flyttar in om de är okej att dela med någon som har djur. Folk kan ju vara allergiker?
Känns som att det är hyresvärden som behöver styra upp sina ramar kring detta - synd att du har hamnat i klaveret innan detta är på plats.
Kan dock förstå att det blir knasigt om katterna kan vandra in på din lägenhetskompis rum - hon måste ju kunna ha dörren öppen om hon vill.
Svår fråga! Vet att det finns jurister man kan ställa gratis frågor till på Internet - fråga där kanske?
Var snäll. Det är det finaste man kan vara.
Var du tydlig med din rumskompis att du hade två katter?
Delar man lägenhet så kan man inte förvänta sig att alla gillar djur även om det kan vara tillåtet att ha djur.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: ja det gjorde jag, vilket hon var okej med. Meddelade även hyresvärden både i skrift och muntlig att jag har två katter som behöver röra sig i de gemensamma ytorna och att förvarna den andra som ska flytta in om detta. Och att jag annars inte skriver på kontraktet å de sa att hela var djurtillåten så de får vara där.
#4: Har du svaret skriftligt från dom?
#5: Tyvärr inte, de svarade mig muntligt
#5: Tyvärr svarade de muntligt
Du kan ju fixa roliga saker till katterna på höjden.
Lite hyllor som de kan promenera mellan så även om du har få kvadratmeter kan katterna ändå få utlopp för sin energi.
Är det ett relativt kortvarigt boende?
Tänk på att dina katter tar upp eventuella missnöje du själv känner så utgå ifrån att det kommer att gå bra!
- Redigerat 2023-12-07 22:30 av Pyttelite
#8: Tanken var att det skulle vara långvarigt då jag äntligen fått ett förstahandskontrakt på campus. Men letar för fullt efter ett annat boende då detta inte kommer fungera långvarigt ändå. Just nu har jag en kattställning som går golv till tak+en mindre. Problemet är att de brukar springa mycket och leka med varann vilket är väldigt svårt då de inte kan springa på sån liten yta.
Står det inget i hyreskontraktet om husdjur på gemensamma ytor? Om det inte står något om förbud så kanske det kan tolkas som att det är tillåtet? Ring och fråga Hyresgästföreningens jurist?
- Redigerat 2023-12-08 09:47 av [skyggis_tryggis]
Muntliga avtal är också bindande, om än svårare att bevisa. Förnekar hyresvärden att den första kommunikationen var att det var tillåtet? Annars kan du ringa och spela in ert samtal.
Problemet är väl att även om du skulle vinna en rättsprocess så vill ingen ha en eftersom det är dyrt och tidskrävande. Dessutom hjälper det inte dina katter som du säkert, oavsett rätt, inte vill ha springandes lösa på gemensamma utrymmen med en person som inte tycker om dem när du inte är där och kan övervaka.
#10: Ringde hyresgästföreningen å de kunde inte ge ett säkert svar mer än att det vore svårt för de att vräka mig om jag har katter eller saker i de gemensamma ytorna. Det enda som står i kontraktet är att "hyresgästen förbinder sig att följa regler kring djurhållning"
#11: Tyvärr gör de det och säger att jag missuppfattat allt. Har spelat in alla samtal jag haft med hyresvärden och märks att de vänder kappan efter vinden. De förnekade nämligen att de sagt att jag måste låsa in katterna på rummet men sa att jag spelade in samtalet å då la de sig om det iaf. Nä, jag vill ju inte det. Hade dock varit skönt om de kan springa löst när jag är hemma, om inte för att få utlopp för extra energi iaf
#12: Konstigt att de hänvisar till regler om djurhållning som inte verkar finnas i skrift. Men om det inte finns någon skriftlig regel som förbjuder katt på gemensamma ytor, så skulle jag utgå ifrån att det är tillåtet faktiskt oavsett vad de säger muntligt i efterhand när din "rumskamrat" klagat. Varför ska hen ha mer rätt än du?
Jag tycker synd om dig och dina katter som har hamnat i den här situationen.
#14: Fast när man säger att djur få tas med innebär er väl inte automatiskt att djuren ska vara hos samtliga hyresgäster?
#15: De ska förstås inte vara i rumskamratens egna rum.