Långt inlägg om blötmat
Jag har tänkt en del på detta med att ge blötmat åt sin katt. Just nu ger jag (eller försöker ge) 1/3 blötmat och 2/3 torrfoder per dag till min innekatt. Men saken är den att jag på senaste får slänga i alla fall 25 % av blötmaten jag ställer fram, eftersom han inte äter upp allt. Jag ger blötmat vid två tillfällen under dagen, och låter den stå framme max två timmar innan jag slänger om inte allt blivit uppätet (så att han inte ska riskera att äta blötmat som blivit dålig). Ställer då fram en portion (rättare sagt en halv "portionspåse") och ofta äter han då ca hälften av det jag ställer fram. Jag får sedan efter ca 1,5 timmar ställa resten av blötmaten jag hällt upp alldeles framför honom för att han om jag har tur äter upp resten. Men det är just här som han inte alltid gör det, vilket leder till att jag får slänga resten som han inte ätit upp. Funderar nu lite på om jag ska ge honom hälften så mycket blötmat per dag då han ändå ofta inte äter upp allt.
Nu vet jag att det är bra om han äter blötmat också, utöver torrfodret så han får i sig vätska på det sättet också. Men jag ser att han dricker tillräckligt ur vattenskålen i alla fall, osv…
Jag skulle ju kunna ge honom mindre portioner av blötmaten, lite oftare. Exempelvis 1/4 av den blötmat han "ska" äta per dag, fyra gånger per dag (ist för halva mängden, två gånger per dag som nu). Men jag vet inte om det skulle funka praktiskt, då jag ju inte alltid är hemma hela dagarna… Och kan portionerna ut blötmaten så pass ofta. Sen blir det dubbelt så mycket disk också😅och jag tycker redan nu jag diskar hans skålar ganska mycket.
Ett tredje sätt kunde ju vara att hälla upp hälften av blötmaten två gånger per dag som nu, men att ställa in resten i kylen någon timme om han inte äter upp allt på en gång. Men då känner jag att det inte är så jättefräscht att ställa en skål med kattmat i kylen som han ätit på, bland den mat jag själv äter😛
Hur skulle ni gjort för att förbättra detta? Det funkar dom jag gör nu, förutom att han ofta inte äter upp all blötmat som skrivet…
Tilläggas kan att han verkar föredra torrfodret över blötmaten. T ex igår tog jag fram blötmaten och gick och ställde den där han såg den, men han valde ändå att gå till torrfodret i köket och äta upp den i stället. Sedan rörde han inte blötmaten på en timme, så jag fick slänga hälften.
Därför lutar det lite år att jag ska prova ge honom mindre blötmat, och mer torrfoder en period och se hur det funkar. Men kom gärna med tips och förslag ändå, på hur ni hade gjort😊
När du ger blötmat: Ha inte torrfoder framme en stund innan samt under tiden blötmaten är framme.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har varit i samma läge som du och mixtrat och bytt kattmat för att få katten att äta annat än torrisar men jag har misslyckats totalt och stressat kissen.
Jag har slutat med det och kissen äter numera anpassat njurfoder och mår bra av det.
Min uppfattning är att vissa saker blir bättre med kattens ålder men att tvinga och mixtra med maten för att vi människor tycker att det är bättre kommer att stressa katten och skapar andra problem.
Dagens torrmat är inte ett stort problem och katten får i sig den vätska den behöver så mitt råd är att låta katten få den mat den är van vid och sluta trixa med maten.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag brukar aldrig ha foder ståendes framme.
Ber katterna om mat kan jag sprida ut lite torrfoder i lägenheten så de får "gå på jakt".
Jag serverar hellre blötmat än torrfoder.
Måste jag vara borta "länge" kan jag ladda en foderautomat med timer, med torrfoder i, så jag vet att mat kommer att serveras trots att jag inte är hemma.
Hade jag torrfoder ståendes framme dygnet runt så skulle nog katterna äta mest bara av det.
Ju mindre torrfoder de serveras desto mer blötmat äter mina två.
Är det någon av dem som säger till att "det blev fel" så visst kan de få lite torrfoder också just där och då.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sedan när det gäller blötmat så uppger vissa blötmatsproducenter att deras blötmat ska hanteras "som köttfärs" och inte stå framme längre än en timme.
Blötmat som har stått i kylskåpet brukar mina katter betrakta som "oätlig". Den ska vara rumstempererad och serveras direkt ur påsen… 😅
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1:
Det är en bra idé. Ska ställa undan torrfodret en stund innan och när jag ger blötmaten. Tack för tipset.
#4:
Okej, jag får nog kontakta producenten av just detta blötfoder och fråga hur länge den kan stå framme.
Tror jag provar ändå att ge lite mindre blötmat, samt ställa undan torrfodret medan och se om han då äter upp allt.🙂

Jag hade en katt som totalratade blötmaten om han visste att han kunde få torrfoder någon gång under dagen, så i hans fall var det bara att blanda dem varenda måltid under den tid han fick bägge typerna.
Nu fick han även torrfodret uppdelat på måltider då varken han eller kompisarna klarade av fri tillgång, så på det sättet var det lättare för både mig själv och katterna då inga rutiner egentligen ändrades, bara exakt vilken mat som serverades.
Det var riktigt konstigt ärligt talat, för han var räddad från ett vanvårdshem och totalt fixerad vid mat och det var absolut inga problem att få i honom ren blötmat när det efter ett tag var det enda han fick att äta till vardags, men just om han visste att han kunde få torrfoder gick det inte utan att blanda.
Edit: Han fick rått kött med ben för tändernas skull någon gång i veckan också och det slank ner utan problem även innan jag introducerade blötmat, och inte påverkade det hur villig han var att äta blötmat överlag heller.
- Redigerat 2023-11-24 17:25 av Thaeri
När vi fasade över till blötmat så gav vi en liten klick först. Sen minskade vi torrmaten lite varje dag och till slut gick det utmärkt att köra på med enbart blötmat.
Numera blandar vi av olika skäl. Ser inga problem med det.
Liten uppdatering. Igår gav jag hälften av den blötmat katten fått tidigare, men fortfarande uppdelat två två gånger. Han åt upp all blötmat inom en timme… Nästan så han slickade rent tallriken såg det ut som. Skönt både för honom och mig. Tror detta blir mycket bättre.