Söka dispens om extra kull, fodervärd
Hej!
Jag är fodervärd åt en ljuvlig britt och haft 2 fina kullar med henne, så vårt fodervärdsavtal är nu uppfyllt.
Både uppfödaren och jag har varit intresserad av att ta en tredje kull och då behöver man söka om dispens hos sverak och skriva ett nytt avtal mellan oss.
Jag vill ha in något lite åt mig i det här nya avtalet och föreslog en kattunge, att behålla eller få pengarna för om vi inte vill behålla.
Då fick jag svaret att "absolut! Du kan få köpa en kattunge till självkostnadspris"
Då blev jag lite paff och menade på att jag väl inte ska betala något för att jag tar hand om en kull till åt henne? Jag borde väl kunna få en liten kompensering för att jag gör allt arbete? Innan har jag ju fått vår fina kise, men ska jag nu bara göra det gratis?
Är det någon här som gjort liknande och hur har ert samarbete sett ut när första avtalet är klart?
/*förvirrad och lite ledsen 🙈
- Redigerat 2023-11-22 22:38 av Lillom

Jag har inte varit fodervärd så bara en åsikt.
Om ditt fodervärdsavtal är klart är det ju din katt. Har du rätt att avla på henne själv eller är avtalet kastrering innan hon är din?
Oavsett så är ju en extra kull ren bonus och förtjänst för uppfödaren. Tycker verkligen att en kattunge (minst) är rimligt. Det är ju fortfarande alla risker med födsel din hona får ta.
#1: ja jag känner inte att jag bad om för mycket, egentligen tycker jag vi kunde delat alla omkostnader och vinster.
Avtalet är att hon ska kastreras innan överlåtning och jag har även frågat, om vi nu inte kan ta en kull tillsammans, så kanske jag kan få henne fertil, ifall jag själv vill ta en kull i framtiden, men det går hon inte gå med på, hon ska kastreras enligt avtal.
Sverak har inget emot att man ändrar den saken i avtalet vid överlåtning, då det är till fördel för fodervärden, så man kan göra den ändringen om man vill.
Det är sorgligt att man inte kan diskutera fram en lösning som passar oss båda, det är liksom totalstopp, jag fick även erbjudandet att få en kattunge gratis om jag sköter körningen till parningen, 17.5 mil enkel resa x4 då om jag ska hämta med, det var "du kan få köpa en kattunge till självkostnadspris" fast i andra ord 🙈
Det blir ju helt fel om jag ska betala något för något i denna frågan, tycker jag, jag blir inte klok på det riktigt 🙄
#2: Fast dispensen innebär väl att du inte formellt äger katten förrän den tredje kullen är genomförd annars måste väl fodervärden vara reggad som uppfödare?
Avtalen kan ju se lite olika ut och det är ju en affärsuppgörelse mellan två parter.
Det finns inga rätt och fel.
Jag skulle fundera över varför jag som fodervärd vill ta en extra kull.
Varför är det viktigt att skaffa en till kattunge?
Är det viktigt att bli oense för en kattunge?
Vad är ditt motiv till att fortsätta fodervärdsskapet?
Att uppfödaren vill att katten ska kastreras efter fullbordat uppdrag är väl mycket rimligt och ett bra krav.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-11-23 00:09 av Pyttelite
#3: ja varför en tredje kull, för att det alltid pratats om det från uppfödaren, en tredje och kanske fjärde kull.
Och jag har inte haft något emot att ta hand om en kull till, jag tycker det är väldigt roligt och spännande fast samtidigt väldigt nervöst vid födsel och första tiden, men det är fantastiskt att få vara med ❤️
Men jag har också läst vårt avtal med max 2 kullar för hona och vid fler kullar så ska man söka dispens för det och skriva ett nytt avtal mellan parterna.
Så jag hade tänkt att när vårt avtal är fullgjort och dispens ska sökas och nytt avtal skrivas så bör det skrivas in en ny ersättning till mig, eftersom jag uppfyllt förra avtalet. Jag vill inte göra jobbet helt gratis, det innebär ändå ett par dagars ledighet vid födsel och kan bli mer om det tillkommer något problem och en del annat arbete samt förslitningar på större kattsaker som kan behöva köpas nytt.
Så därför frågade jag om en kattunge, att behålla eller få försäljningspriset för, så då har jag valet, att behålla eller ta försäljningspriset.
Då rullar ett nytt avtal på, lika som för fodervärd, men jag får behålla en katt eller få pengar för den.
Men det som blev så fel är att det inte finns något utrymme för en diskution mellan oss.
Det behöver inte bli en tredje kull, men jag vet att hon vill det och jag är öppen för det, men under vissa aspekter, jag vill inte bli överkörd, vilket jag hade känt att jag blev om vi bara fortsatt och skippat ansöka om dispens. Dispensen finns nog till som skydd för katt och fodervärd, så man inte utnyttjar någon.
Jag har frågat flera uppfödare, min kattklubb och även sverak, om de varit med om att söka dispens eller hur det kan se ut. Och det verkar inte vara vanligt! De få jag ändå hört om är att någon tagit en tredje kull om de 2 första kullarna varit väldigt små och ett par andra ansökningar har varit ett samarbete med uppdelning 50/50 på allt.
Och jag är helt med att det är väldigt bra att man kastrera innan överlåtning, men man kan låta det vara en diskution, om man känner att fodervärden fått ett intresse och tagit åtagandet seriöst och skulle vilja ha möjligheten att kunna ta kull själv. Tex.
Jag ville bara fråga här i detta forum, om någon varit med om att ta en kull efter uppfyllt fodervärdsavtal och hur det sett ut.
Eller om man är uppfödare/fodervärd, hur hade ni velat lägga upp ett nytt avtal vid fler kullar.
Vad är det för ras?
Inom vissa raser är två kullar på samma hona lagom med kullar.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#5: det är brittiskt korthår 🥰

Jag antar att uppfödaren är medlem på Brittisk korthårs forumet på Facebook så du kan inte fråga där. Men kanske använda sökfunktion i den gruppen och kolla på just dispans och avtal.
#4: Men om du själv tänker ta kullar måste du väl vara reggad som uppfödare annars blir huskattsuppfödning eftersom man inte följer SVERAKs grundregler.
Sedan finns det även där dispenser men vill du satsa på att bli uppfödare själv?
Om jag förstår det hela rätt säger uppfödaren att du får en katt om du står för eventuella transporter till avelshanen så du blir ju inte lottlös.
Sedan kommer det säkert bli diskussioner om du tänkt att använda kattungen för vidare avel och även kattmamman.
Jag skulle tänka över konceptet mer än en gång om ni inte är överens om upplägget nu så kommer det inte bli bättre sen.
- Redigerat 2023-11-23 13:43 av Pyttelite
Kompensationen för fodervärden är ju att fodervärden tar över katten utan att betala när avtalet är fullföljt. Varför förlänga avtalet? Får du inte överta katten intakt så du kan ta en kull själv?
Annars tycker jag nog att uppfödarens erbjudande låter rimligt om du vill ha en kattunge. Den kattungen ingår inte i foderavtalet så det är ett bra erbjudande att du får köpa den billigt.
#8: Som jag ser på det, om man ska skriva ett nytt avtal så är det utanför fodervärdsgrejen. Det är mer som en bonus för oss båda, och jag ser inte varför jag ska betala för något i den dealen, inte om hon ska ta alla inkomster i slutändan.
Det är lite som när man lånar en hane till avel, fast här är det en hona där även honan föder hos den man lånar den av och ungarna växer upp där tillsammans med mamman innan dom säljs. (Helt gratis då om jag inte ska få någon ersättning.)
Som jag har sett så är det en del man betalar för att låna hankatt, både i språngavgift och per kattunge sen, då borde det ändå kunna utgå en sorts liknande ersättning till en honkattsägsre med, men mina tankar har snurrat på ett tag nu och jag vet inte vad jag känner är ok längre 🙈
Vi står lite i limbo där ingen av oss kan göra något 😅 det enda jag kan göra är att säga att vi bokar tid för kastrering så avslutas allt, vilket det nog blir ❤️
Men angående kull, så får man ta en kull innan man registrerar sig som uppfödare, det är väl den kullen jag tänkte främst på för att se om det var något för mig. Jag har ju aldrig sålt en kattunge eller beställt stamtavlor och den biten. Men hon vill inte överlåta den till mig utan följa vårt ursprungliga avtal där vi skrev i att hon ska kastreras och det är ok ❤️
Men min ursprungliga fråga är mest nyfikenhet för att veta hur flest gjort om man tagit extra kullar.
#10: Jag tycker uppfödaren gjorde rätt och bara för att man kan om det nu är så ta en kul utan att vara registrerad som uppfödare enligt SVERAK så är det helt fel väg att gå.
Att som uppfödare sälja en katt som helt plötsligt blir en avelskatt på nytt skulle kännas mycket fel.
- Redigerat 2023-11-23 17:47 av Pyttelite
#3: Så tråkigt att höra om din upplevelse.
Själv uppfödare med planer på fodervärd i framtiden (stambokförd, ras Neva Masquerade). Hade personligen inte behandlat min fodervärd så!
Är uppfödaren villig att ta en 3:e kull borde det inte vara några konstigheter att dela på utgifter samt vinst med dig eftersom dealen var 2 kullar från början? Common sense enligt mig!
På det är det ändå du som tar allt underhållsansvar? Känns otroligt girigt av uppfödaren.. En helt annan femma om det inte ska avlas mer på katten av andra skäl men nu vill hon ju ha en till kull där du ska slita lite mer för det utan vinning? Är inte ett fan av när översittare försöker utnyttja folk!
Har de andra två kullarna gått bra utan komplikationer? Kan det handla om stora utgifter som lagts ut och därav hennes försök till att tjäna tillbaka dessa? Eller har allt faktiskt gått bra där kullarna bestått av några kattungar och hon har gått i vinst? Oavsett var dealen 2 kullar.. Om hon inte ger med sig hade jag hellre kastrerat katten och varit glad att hon nu var min och välbehållen. Växer avels intresset längre fram kan du alltid köpa en egen och ordna med stamnamn mm. Nu har du ju faktiskt t.o.m. erfarenhet och vet vad avel innebär mer än många andra.
#8: Alla som äger en stambokförd honkatt får ta en kull utan stamnamn. Därefter genomgår man ett kunskapstest och ansöker om stamnamn vid fler kullar :)
"En kull utan stamnamn
Är det din första kattkull får du stambokföra den utan stamnamn. Kull två (oavsett vilken honkatt du använt) – då måste du registrera stamnamn. Läs mer här om stamnamn och hur du ansöker."
[https://www.sverak.se/for-medlemmar/stambokforing/stambokfor-kattkull/]()
#9: Om jag har förstått det hela rätt så ska uppfödaren i frågan inte ens äga katten längre nu när avtalet på två kullar är över? Håller absolut inte med om att det är ett bra eller rimligt erbjudande ifrån uppfödaren. Den enda som borde ha rätt till att erbjuda något är kattägaren som i detta fall borde vara fodervärden efter avklarat kontrakt, annars kastrering som avtalat.
#11: Det du påstår är fel är väl vad alla uppfödare gör oavsett om de fixar stamnamn eller inte? De avlar på stambokförda raskatter som sedan säljs. Nya ägare av katterna har samma rätt som mig/någon annan att avla om de vill.
Jag tycker det är jätte bra att Sverak (och antagligen andra kattklubbar) erbjuder en möjlighet för folk att få "prova på". Ingen kan något fören man lärt sig och stambokförd kattavel är väl ändå det vi vill sträva efter? I andra trådar jag läst låter det ju som att vi behöver mer stambokförd raskattsavel och mindre huskatter?
Vi alla har rätt att testa på. I hennes fall har hon även hanterat två kullar och ser personligen inga konstigheter i att hon kanske skulle vilja ta en egen kull. Utan att behöva ta fler om hon inte vill därefter. Oavsett om man fixar stamnamn eller inte måste man läsa på. För att få registrera kullar behöver man lämna in hälsotester t.ex. Vilket är mer än vad oseriösa folk gör därav blir det inga raskatter från såna uppfödare.
Vi borde uppmuntra varandra till ansvarsfull avel vilket innebär raskatter och hälsotester inte nödvändigtvis flera kullar om året. Det avgör man helt själv.
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2023-12-28 18:47 av trissmillion
#12: Lite lustigt att du som uppfödare inte har bättre koll!
#13: Har faktiskt rätt bra koll, både som uppfödare och medmänniska. Vet verkligen inte vad du syftar på kring mina argument?
Jag är inte för vissa "härskar metoder" och aldrig gillat när folk försökt sätta sig över andra. Alla har samma rättigheter oavsett din åsikt. Ömsesidig respekt börjar bli en sällsynt egenskap..
Att kritisera folk man inte känner säger mer om den som kritiserar och ingenting om den man kritiserar.
#14: Absolut men att man som uppfödare säljer en katt som inte är tänkt som avelsmaterial i fler generationer än man planerat är ju inte ok, eller?
Du får gärna tala om vilket katteri du representerar och vilken organisation du är registrerad i.
- Redigerat 2023-12-28 19:44 av Pyttelite
#15: Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Deras deal var 2 kullar. Uppfödaren vill försöka vinna en till kull genom att förlänga samarbetet med en dispens på nu fodervärdens katt (enligt avtalat) men vill inte kompensera henne utan tycker istället hon ska ta hand om kattungarna helt gratis samt BETALA reskostnader mm för parningen OM hon vill ha en kattunge??! Är det bara jag som anser att detta är helt sjukt?! Att försvara ett sådant beteende måste innebära att man själv är likadan! Riktigt fräckt beteende!
Om du syftar på att jag inte kan styra över vad mina kattungeköpare väljer att göra med katten de köpt av mig så är det helt korrekt! Det man köper äger man och väljer själv vad man gör med! Min uppgift är att försöka hitta så fina hem jag bara kan till mina kattungar, vägleda, informera men jag kan inte bestämma vad de väljer att göra i framtiden. Har man såna kontrollbehov (psykobeteende) ska man definitivt inte hålla på med uppfödning om man inte tänkt behålla alla själv.
Jag är mån om vart de hamnar men har ingen rätt att förbjuda de från att ta en kull på SIN EGNA KATT!
#16: Jag trodde att man som uppfödare hade ett mål med sin avel - att hitta bra köpare till avkomman är väl grundläggande, eller?
Vilket är ditt förbund?
- Redigerat 2023-12-28 20:06 av Pyttelite
Jag är ingen expert när det gäller avel, men det finns faktiskt något som heter "sunt förnuft".
Ingenting av det ts beskrev om hur dennes uppfödare vill göra låter rimligt.
#18: Fast i det här fallet är det ju TS som vill utnyttja en redan etablerad uppfödare utan att tydligt deklarera sin avsikt.
#19: Oj, då har vi tolkat det hela helt olika. TS (vad jag tolkat det) vill bara inte jobba gratis? Vilken ingen ska i min mening oavsett område
#20: D har du nog inte läst allt.
#17: Jag är extremt mån om vart mina kattungar hamnar och det är det enda jag kan styra över. Försöka va en människokännare som lär känna köparna så gott det går innan försäljning men mer kan jag inte göra? Vad de väljer att göra när jag inte har insyn kan jag inte styra.
Låt oss vara realistiska. Tvinga köpare som vill avla att skriva på ett "avelförbudskontrakt" kommer endast leda till att de producera fler huskatter som de sedan säljer som "renrasiga utan stamtavla" om de längre fram ignorerar kontraktet utan min vetskap. Vilket jag aldrig kommer kunna spåra. Gissar på att du sett en del såna annonser?
Vad tror du att du har för rättigheter eller kan kräva köparen på om du sedan märker att de blir stamboksförda kattungar på den katten? Ska du anlita en dyr advokat för flera hundra tusen "bara för att markera"? Därefter då? Va ska det mer gynna dig?
Du hamnar i skuld, stress, psykisk ohälsa, ekonomisk förlust och katt köparna? En gratis advokat och antagligen inga stora ekonomiska förluster. Hur blev det värt något? Eller ska du istället börja trakassera köparna flera år efter? Har man en sån läggning ska man ju definitivt INTE hålla på med någon typ av avel, antagligen inte ha något med människor att göra alls.
Jag är mån om mina kattungar och vet att förbud (i de flesta fall) leder till värre konsekvenser än att erbjuda stöd och råd. Jag hjälper hellre de som vill avla genom att ge dom information så de kan göra rätt. Hålla en god relation så jag har möjlighet att följa kattungarna längre fram. Inte göra mig till en "crazypsykocatlady" som skapar otrevligheter med mina köpare för att "jag" ska kunna äga nån typ av avelsrätt i Sverige? Tack gode Gud att mina uppfödare varit normala och att jag än idag kan rådfråga och få rätt hjälp vid behov. De är mina förebilder och så jag kommer att fortsätta min avel.
#21: Förklara gärna vad jag har missat? Har läst allt men det enda jag läser är en uppfödare som försöker utnyttja sin tidigare fodervärd. Ingen dispens är gjord så alltså inget förlängt avtal, alltså fodervärden äger nu katten efter två kullar. Detta var dealen som jag uppfattat det. Därefter försöker uppfödaren förhandla om men är inte ens villig att ge henne en till katt trots att hon ska göra hela jobbet för 3e gången? Förklara gärna vad jag missat
#22: Det är bra att du är mån om dina köpare men vad är det för mål du har med din uppfödning - vilket förbund tillhör du?
Som jag tidigare skrivit är det inte ett speciellt mål att dina kattungar kommer till ett bra hem - det är grundförutsättning och inget mål i sig för din avel.
#23: Nej det var inte uppfödarna som försökte förhandla om utan önskan fanns hos fodervärden.
#24: Mitt mål? Tycker den frågan är väldigt intressant. Vet vad folk skriver för att de ska låta "fint" men att bara påstå att man avlar för "rasens bästa" är väl ändå en rätt dålig lögn. Inget liv ber om att bli fött. Vi deltar i deras skapande oavsett om det gäller djur eller barn. Därför kommer jag inte ens uttrycka såna argument. Jag ser till att vara seriös och göra rätt, vilket är allt som betyder något för mig.
Mitt mål är att få göra något som ger mig glädje, där mitt arbete får bidra till underbart sällskap för ensamma människor, familjer, vänner mm. Sälja så fina och friska katter jag bara kan. Att introducera en helt ny bild av vad katt kan vara för dom som fått fel uppfattning. Hjälpa djuren och rätt ägare att finna varandra. Kärlek och lycka med enkla ord är mitt syfte.
Mitt syfte är inte att imponera eller försöka passa in i någon fyrkantig ram om vad avel är. Mitt syfte är inte att förklara mig för främlingar.
Du verkar va en sån som hittar mig oavsett så vill du försöka hitta något att kritisera mig kring kan du ju få försöka söka informationen själv. Jag och mina nära vet vem jag är och hur jag brinner för mina katters välmående. Det är allt som betyder något.
#23: "Både uppfödaren och jag har varit intresserad av att ta en tredje kull och då behöver man söka om dispens hos sverak och skriva ett nytt avtal mellan oss."
"jag har även frågat, om vi nu inte kan ta en kull tillsammans, så kanske jag kan få henne fertil, ifall jag själv vill ta en kull i framtiden, men det går hon inte gå med på"
Frågan (som jag tolkar detta utifrån texten) kom efter då fodervärden försöker förhandla något hon också kan gynnas av när uppfödaren inte ville dela med sig av 3e kullen?
Om du inte personligen känner denna uppfödare och vet mer än vad som skrivits här så hittar jag iaf inget som tyder på att detta endast var fodervärdens önskan?
Visa gärna om jag missat något.
- Redigerat 2023-12-28 21:51 av trissmillion
#26: Det är tråkigt att du inte tar avelsarbetet seriöst - det finns mängder med katter som söker hem så har du inget mål med din avel så kanske du ska låta bli att satsa på ett katteri.
Vad är det för förbund som står bakom din avel och vilken utbildning har du?
Delar din rasring din inställning?
- Redigerat 2023-12-28 22:03 av Pyttelite
#27: Det är otroligt att det finns folk som du. Som är så otroligt skamlösa och vågar påstå att folk ni inte känner är oseriösa.
Vart i mitt svar verkar jag oseriös?
Då kan väl alla bara sluta avla eftersom det är så hemskt? Det bara för alla uppfödare att ta hem massa hemlösa katter dåra och sälja dom om ditt argument ska hålla.
Jag har valt min ras av anledning och den jag vill avla på. Det är den rasen jag vill vara med och framhäva deras ödmjuka, intelligenta, lekfulla temperament och introducera för folk som tidigare varit rädda för katter. Jag har ett otroligt bra syfte, tråkigt bara att du är så ytlig och bara ser till det yttre medans jag fokuserar på det psykologiska kring aveln.
Men jag är den oseriösa? För att jag värderar lugna, snälla, mysiga katter framför den "perfekta svansen"?
Jag har åkt flera timmar för att köpa katter som inte ska krocka i inavelsgrad. Tror du oseriösa uppfödare gör detta?🤣 De parar syskon med föräldrar och låter sina okastrerade katter springa löst.. de lägger inte ner de arbeta och plugg som krävs för att lära sig göra så rätt det går.
En oseriös uppfödare går inte back så många tusenlappar jag gjort och ändå fortsätter för att jag tror på min sak.
Finns otroligt många oseriösa ni skriver om konstant. Nu vill du även påstå att stambokförd avel, där hälsotester genomförs och välmående av katterna är oseriös?
Vad är grejen? Vill ni ha egen rätt på avel? Varför kritiserar ni inte föräldrar på samma sätt? För OJ där kan vi ju diskutera oseriösa föräldraskap.
Ni beter er som en sekt och attackerar alla här oavsett fråga de har eller skriver. Ska detta få ett slut nån gång?
Du får jättegärna förklara vad "seriös avel" betyder. Ni är bra på att vända kappan efter vinden när det passar så vart i mitt arbeta har jag varit oseriös?
#28: Nej jag är inte ytlig - kattuppfödning är en seriös aktivitet och jag hoppas att du läser på om riktlinjerna som din rasring har.
När du gjort det inser du att det inte bara handlar om att producera kattungar till höga priser eller att katter är handelsvaror till vilket pris som helst.
Om du genomfört de grundläggande utbildningarna som din rasring har då vet du vad ett seriöst avelsarbete innebär.
#29: För det är exakt det jag har påstått? Att jag ser katter som handlingsvaror för höga priser?😮💨
Tycker du det är schysst att nonchalera och ignorera allt någon annan skriver och därefter fortsätta dra egna dömande slutsatser?
Jag la för mycket energi på att besvara dig igår kväll vilket var helt meningslöst. Vill du fortsätta döma folk du inte känner får det stå för dig.
Jag har gått in helhjärtat i aveln och det var det sista från mig.
#30: Men nu handlade det inte om det utan att en uppfödare inte ville ge bort en presumtiv avelskatt utan ersättning.
Hade de gjort det?
Det är du som nonchalerar andras slutsatser och dessutom beter du dig illa.
Sedan skriver du själv att du inte har något mål med din uppfödning för det är bara löjligt att ha ett sådant.
- Redigerat 2023-12-29 09:09 av Pyttelite
#31: Det handlade om att uppfödaren inte ville dela med sig av 3e kullen om de skulle söka dispens? Att inte kastrera honkatten och låta nya ägaren ta en kull var bara ett förslag av fodervärden efter att uppfödaren nekat resterande förslag så som jag tolkat det.
Jag har aldrig påstått att jag inte har mål med min uppfödning.
Skrev flera exempel på vad jag prioriterar utöver resterande.
Det känns som att du har ansträngt dig för att misstolka mig trots att jag försökt vara så tydlig jag kunnat.
Det löjliga jag syftade på handlade om andras svar på dessa frågor. Låter som politiker i media som ska använda "fina" ord "vanligt" folk inte förstår där de försöker höga sitt arbete genom att lyfta "ras preferenser". Jag ser min uppfödning på ett mycket djupare plan och ville lyfta andra mål. Det gör mig varken oseriös eller okunnig.
#32: Riktigt så var det nu inte - TS skrev tråden för hen inte tyckte att hen fick tillräckligt med ersättning vid en tredje kull och då var ändå tanken att eventuellt starta ett eget katteri eller iallafall uppfödning.
TS tyckte att hon skulle ha bättre ersättning trots att hennes planer egentligen vara att skaffa en avelskatt.
Tror inte att du heller skulle vara glad i det upplägget om ni inte varit överens och diskuterat att det var en bra lösning.
Min erfarenhet är att man ska lyssna på uppfödaren.
Att vara fodervärd är ett jobb och ska natuligtvis ersättas men att dra fram fina linjer är ett helt annat jobb och syns inte förens man gjort fel.
Där är vi kanske eniga?
Ditt avelsarbete som uppfödare är troligen mycket underbetalt eller vad säger du som jobbar aktivt med det?
#33: Du kanske vet mer än vad som skrevs? Personligen tolkade jag det utifrån hur hon beskrev händelsen.
Hade det varit så att överenskommelsen var två kullar därefter kastrering men att fodervärden försökte få behålla avelsrätten i efter hand hade jag nog inte uppskattat det. Då hade jag antagligen haft anledningar till varför just den honan endast skulle ha två kullar.
Hade jag dock som uppfödare varit öppen för en 3e kull efter att överenskommelsen var avklarad hade jag delat utgifter samt vinst med nya ägaren innan kastrering.
Självklart är linjerna relevanta och där är det bra att rådfråga uppfödare eller läsa på kring ämnet vid beslut om avel. Mycket kan handla om en smaksak också, där färger är relevanta och mer personliga. Ser absolut vikten i helheten.
Jag har hittills haft två väldigt små kullar och absolut har det varit underbetalt.
Min första hona blev det kejsarsnitt samt kastrering på där jag valde att behålla ena kattungen och därav ingen vinst.
Andra honan fick bara en kattunge så ligger fortfarande back med minst 80.000:- om man slår ihop alla utgifter.
Därpå inköp av avelshane.. så ja, kostsamt kan det verkligen bli.
Det är absolut inte en billig hobby och man behöver vara beredd på komplikationer. Självklart hoppas man på att få igen pengarna i framtiden och förhoppningsvis få gå lite plus för jobbet man lägger ner. Annars blir det för dyrt med avel. Alla som ger sig in i seriös avel måste vara medvetna om pengarna som läggs ut inför aveln och att det inte alltid resulterar i vinst.
Nu finns det ju många som haft mer tur än mig och kunnat tjäna in pengar vid första kullen så de kan investera i framtida kullar. För mig har det dock blivit omvänt. Därför menar jag även på att om jag inte brann för detta, tyckte det var givande och kul hade jag ju lagt ner. Vi får se hur länge jag har råd men så länge jag fortsätter kommer jag att värdera allt ifrån djurets bästa, gener samt utveckling.
Är du själv uppfödare?
Triss jag måste bara säga att jag tycker att friska, sunda och trevliga katter är dem viktigaste målen en uppfödare kan ha.
När vi köpte våran Maine Coon, så köpte vi från en uppfödare som hade som mål att föda upp friska och snälla katter. Vi tyckte att det var bättre, än någon som har som mål, att till varje pris få fram den största och fluffigaste katten.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#34: Om du bemödar sig att läsa samtliga inlägg från TS i tråden så ser du att ett tänkt mål för fodervärden är att starta egen uppfödning på sikt och det var nog inte det som uppfödaren tänkte från början och det var troligtvis då kommunikationen bröts.
Att man bara vill ha två kullar som start är inte något fel snarare tvärtom.

#36 Fast det står ju såhär;
"Både uppfödaren och jag har varit intresserad av att ta en tredje kull"
Förstår verkligen om fodervärden vill ha andra villkor för en ev tredje kull än vad uppfödaren nu erbjuder. På det hör sättet sitter ju fodervärden med allt jobb och alla risker. Borde ju finnas ett mellanting på allt eller inget.
#37: Läs hela inslaget och inte bara ett inlägg - bara som tips.

#38 Mitt tips får väl bli då att inte anta saker.
#39: Jag antar inte jag läser vad som skrivits 😳
#12:
Om nu inte TS är intresserad av att ta en kull själv utan bara vill ha en kattunge så är uppfödarens erbjudande bra.
Annars får väl TS ta en kull själv då, med alla kostnader det innebär och då blir det ingen billig kattunge, det kan jag lova.
#41: Problemet är eller var att TS inte såg det arbete uppfödaren lagt ner för att komma så långt och var besviken över det ekonomiska upplägget plus att det verkade som att hen själv skulle testa att vara uppfödare men ville inte betala för en avelskatt.

#40 Du antog vad JAG läst eller inte. Jag har för vana att läsa trådar jag svarar i. Annars finns det ju ingen anledning att skriva nåt. Jag hoppar av diskussionen nu, du har din åsikt, jag har min. Det räcker där.
#43: Så bra och läs gärna på om att vara fodervärd!

#44 Men bara sluta nu.
#45: Jag vet faktiskt inte vart du vill komma.
Fodervärden fick erbjudande om en kattunge som ersättning men fodervärden ville att de skulle dela lika och fodervärden ville eventuellt fortsätta aveln själv.
Det låter inte som ett traditionellt foderavtal trots att det handlar om en dispens.
Oavsett är det ju uppfödaren som ytterst bestämmer - inte sant?
- Redigerat 2024-01-02 13:51 av Pyttelite

#46 Jag vill komma loss ur denna diskussion. Du har bestämt dig, jag fattar. Jag har annan åsikt. Punkt.
#47: Bra då vet vi din uppfattning att en uppfödares arbete är inte något värt. 😊
#48: Utan uppfödare hade man inte kunnat köpa djur så ser värde i det. Ibland går det bara inte som man hade hoppats och bra att ha i åtanke. Tror ingen går in i avel i förhoppning om förlust.

#48 Du läser verkligen inlägg precis som du vill. Då jag själv fött upp stamtavledjur under många år (dock ej katt) blir jag faktiskt riktigt irriterad på ett sånt påstående. Så lägg ner det bara.
#50: Du delade lika med dina fodervärdar oxå då?

#51 Men på riktigt? Sluta anta och hitta på saker. Tror först och främst att TS nog kunde tänka sig nåt annat än "dela lika".
För det andra har jag aldrig haft någon fodervärd. Av den enkla anledningen att jag inte skulle vilja "låna ut" någon av mina djur till någon annan. Jag fattar att folk med okastrerade katter och hundar kanske måste använda fodervärd av praktiska skäl. Själv skulle jag inte kunna föda upp nåt djur som krävde det av mig. Så frågeställningen är helt irrelevant för mig.
Dessutom helt irrelevant för tråden då den handlar om TS och dess uppfödare. Men du verkar ha väldigt svårt att släppa ett sidospår. Och väldigt svårt att acceptera andras åsikter. Det är ju faktiskt endast det det är. Åsikter. Alla har dom. Ibland är dom olika. Acceptera det, släpp det och gå vidare.
#52: Om du själv nu varit uppfödare så inser du att ditt avelsarbete oxå är värt något.

#53 Men seriöst?! Var i hela fridens namn har jag skrivit nåt som motsäger sig det?! Svara inte ens på det.
Om du inte kan släppa det här så gör jag det. Önskar TS lycka till med sin katt och jag kliver av den här löjliga karusellen nu.
#54: Läs gärna svaret i #41 så förstår du att det finns en kostnad som uppfödaren har som faktiskt inte syns så varför ska halva förtjänsten gå till fodervärden det är ju inte lika insats.