Stress vid matning
Hej!
Har två katter på sju och fyra månader. Hanen som är äldst har alltid varit fullkomligt galen i mat, oavsett vad som serverats. Problemen vid matning började redan när vi hade honom ensam då han fullkomligen attackerar maten. Tränade honom därför till att ligga och vänta åtminstone när man sätter ned skålen för att all mat inte skulle hamna på golvet. Han är väldigt lättlärd och blev väldigt duktig på detta med åtminstone mig under en period, men åt fortfarande all mat på under en minut. Har provat både torr, blöt och färskfoder men det är ingen skillnad. Nu ger vi blötmat och färskfoder. Enligt vet är han väldigt fin i hullet, så det borde inte hänga på mängden - två mush vaisto och tre mjau blötmat kattunge per dag.
Problemen har egentligen blivit större sedan vi tog hem honan på 4 mån. Hans beteende har verkligen smittat av sig på henne och nu har vi två katter som är totalt ouppfostrade vid matning. Har provat olika taktiker för att de inte ska trigga igång varandra, men utan större framgång. Just nu stänger vi ut katterna från köket när vi fixar maten då storkatten annars är rätt upp på bänken och river ned allt. De sitter då pressade mot dörren och klämmer sig in på en millisekund när vi öppnar. Vi försöker sedan få in katterna i varsitt rum, men då måste man nästan vara två för att de inte ska smita med varandra. När man är ensam och ska mata så får man antingen ställa matskålarna i köket och bara släppa in katterna och se till att de kutar till rätt skål, eller mota bort den ena när man sätter ned skålen till första katten för att sen ta med sig den andra till ett annat rum. Alternativ ett gör att de blir otroligt stressade och äter märkbart mycket snabbare vilket vi inte vill, men alternativ två slutar nästan alltid med att all mat hamnar på golvet när man matar första katten.
Hur ska vi egentligen göra för att våra kissar ska lugna sig i dessa situationer och inte behöva känna sig så stressade? De har inga problem med att den andra kommer och snor mat, utan är väldigt bra kompisar.
/L
Hur ofta får de mat?
/Maria
#1: Minst fyra gånger om dagen vid fasta tider. Jag ger när jag kliver upp vid 07, sambon oftast vid lunch eller tidig eftermiddag, middagstid runt 18 och nattmat runt 22.
Jag tänker att de kanske skulle bli mindre stressade om de hade fri tillgång,
/Maria
Jag tror gott att ni kan öka på fodermängden något, samt utöka med fler måltider. Kattungar gör av med mycket energi, och brukar äta och bajsa massor. Finns ofta ingen anledning att begränsa maten i den här åldern.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Problemet är att vi inte vill ge de torrfoder och speciellt inte på fri tillgång då de äter helt obegränsat och blir väldigt uppsvällda. Har provat detta för båda, men speciellt den äldre katten klarar inte av det. Torrfoder är inte ett alternativ då vi inte vill ge våra katter skräpmat. Det har som sagt varit under kontroll när hanen var själv då han kunde vara fokuserad på att vänta när vi vad honom, men svårare med en liten som springer runt benen på honom.
#5: Var nämns att de ska få fri tillgång till torrfoder?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Fri tillgång behöver inte innebära att man har mat stående framme jämt, eller att man serverar torrfoder.
För mig handlar fri tillgång snarare om täta måltider (särskilt för kattungar) och att man inte i onödan begränsar matmängden.
Kattungar växer och leker och behöver få äta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker att det är rätt givet att fri tillgång = torrfoder då varken blöt eller färskfoder går att ha stående i rumstemperatur under hela dagen/natten. Jobbar man hemifrån så kanske man har möjlighet att ge katterna mat på ännu tätare intervall, men det är inte riktigt möjligt då varken jag eller sambon gör det. Däremot jobbar vi väldigt varierande tider vilket gör att vi ändå har möjlighet att hålla 4-5 fasta mattider varje dag. Något som som sagt fungerade innan lilla katten kom. Enda tillfället katterna får torrfoder är som godis, men då är det utöver den mängd mat de äter per dag.
Vi har som sagt redan provat ha fri tillgång till den äldre katten och det spelar ingen roll hur mycket han har framme så äter han rubbet.
#7: Vi skulle ju aldrig begränsa matmängden mer än vad vi - eller vår veterinär - tycker är nödvändigt. Hanen har varit såhär med maten ända sedan han var liten hos uppfödaren. När vi sedan på inrådan från vet behövde kastrera honom relativt tidigt så blev det ännu mer relevant att hålla koll på fodermängden. Ingenting vi gör bara för att begränsa för sakens skull alltså, hopps du förstår.
Testa att lägga pingisbollar alternativt en tyngre boll i matskålen så de får kämpa lite för maten.
Mvh
Mig
Det är två katter med olika behov.
Se till att katterna har skilda separata matplatser och då gärna separata rum.
Det kommer att bli ett evigt kämpande efter resurser om ni matar dom på samma ställe.
Låt den unga katten äta så mycket den vill.
Skaffa gärna chipstyrd matplats så att ni kan kontrollera båda katternas ransoner.
Ni stressar katterna enormt så som det är nu.
#11: Nu tycker jag att du tar i lite väl, det verkar inte som att du har läst allt jag skrivit.
Vi har endast provat att mata de på samma plats just för att se om det skulle göra någon skillnad. Vi har ju provat det mesta för att hitta en så bra lösning för våra katter som möjligt. I inlägget längre upp beskriver jag bara vilka två alternativ jag sett att det finns när jag är ensam, men att det första alternativet inte är något jag vill använda.
Som vi har det nu så matar vi katterna som sagt i olika rum just för att de ska få äta i sin egen takt. Är vi båda hemma så tar vi då varsin skål, går till rummet där respektive katt har sin matplats. Det är just de tillfällen då vi inte är hemma båda samtidigt som är problematiska eftersom man inte kan dela på sig själv.
Vilken mat skulle kunna vara i en chipstyrd matplats?
#12: Det är därför ni ska fixa en chipstyrd matplats så att båda katternas behov blir tillfredsställt.
Den unga katten behöver mycket mat och den äldre behöver en väl avvägd mängd för att bibehålla vikten.
Du har ju själv inga bättre lösningar på problemet.
Katter är revirhävdande och strider om sina resurser.
Mat är en viktig resurs för en katt och ni kommer inte att kunna lösa problemet på annat sätt än att skapa skilda matplatser när behovet är så olika för katterna.
- Redigerat 2023-11-22 22:47 av Pyttelite
Går man upp kl 7 så hinner man ofta servera en frukost till innan man går till jobbet, tänker jag…? Så gör jag själv.
#9 Men finns det något tecken på att denna katt är överviktig? Du skriver att han är bra i hullet, han leker och växer, då kan man gott öka på matmängden och se om stressen minskar. Stress ger feta katter.
Kastrering innebär inte nödvändigtvis att mängden mat behöver begränsas.
Här finns tips från Hill’s
https://www.hillspet.com/cat-care/nutrition-feeding/feeding-multiple-cats?lightboxfired=true#
Men även från andra platser:
https://www.wikihow.com/Peacefully-Feed-Cats-in-Multi%E2%80%90Cat-Households
- Redigerat 2023-11-22 22:51 av Pyttelite
#13: Är osäker på om du läste mitt svar? De har skilda matplatser just eftersom de inte äter lika mycket mat. Den enda frågan jag ställde till dig var vilken typ av mat som går att ha i en chipstyrd automat, då jag uppfattat att en sådan endast fungerar till torrfoder.
”Du har ju själv inga bättre lösningar på problemet” tycker jag inte känns speciellt trevligt, tack.
#16: Nej den fungerar även för blötfoder då de finns med kylblock.
#14: Jo exakt, de dagar jag tar bilen till jobbet så blir det halva frukosten direkt när jag går upp och halva direkt innan jag åker.
Han har visat tendenser till att lätt bli överviktig och därav får han inte fri tillgång. Vi väger våra katter två ggr per vecka och han ökar kontinuerligt, men inte lika hastigt som när han ätit mer fritt. Självklart är det inte alla kastrerade katter som får lätt till att bli överviktiga, men vår katt är inte en av dem. Han är inte heller världens mest aktiva katt. Absolut att han leker, men han ligger hellre i knät så fort han får chansen.
Du skrev att ni ger färskfoder? Serverar ni bullen helt tinad då? Jag brukar ställa fram helt fruset, så att det tar längre tid att äta allteftersom den tinar.
Jag skulle kanske också prova chipstyrd foderautomat med köldblock för blötmat. Fler tätare måltider kanske kan minska stressen. Jag skulle också ge lite större mängd.
#19: Vi gav helt frusen i början vilket funkade superbra. Sen började hanen kräkas av bullarna från ingenstans och vi läste då på någon sida att det kunde vara för att vi serverar de frusna. Har inte vågat gå tillbaka och prova det igen så nu ger vi halvtinade. Skulle däremot kanske successivt våga prova ge dem mer och mer frusna igen.
Vill ni länka någon chipautomat som har köldblock? Försökte söka igår, men hittar ingen info om köldblock på någon av de som styrs med chip.
#21: Jag hittade tyvärr inte heller det när jag sökte efter chipstyrd foderautomat med köldblock. Ingen foderautomat med köldblock styrdes med chip vad jag kunde se. Jag trodde att det fanns. Kanske någon annan kan länka till en sån? Det borde finnas kan man tycka.
#22: Nä precis, jag har försökt hitta chipautomat för blötfoder tidigare också men hittar bara de som fungerar utan chip. Tror att just chipläsaren är nyckeln till att vi ska kunna använda automater, annars blir det väldigt svårt.
#23: Jag vet inte hur djupa skålarna i chipstyrda foderautomater är, men kanske får det plats en Mushbulle?
Om man lägger en halvfrusen bulle och en helfrusen bulle i skålarna så blir det i alla fall två måltider.

En idé kan vara att låta dem äta i olika rum.
Min förra kisse var totalt matfixerad, åt upp exakt så snabbt som din äldre kissa, plus snodde maten från de andra katterna om det inte fanns en stängd dörr emellan. De blev såklart jättestressade av det, men det löste sig som sagt genom att se till att den där stängda dörren fanns där.
Det fungerade inte att ge fri tillgång heller, jag försökte ett tag och det enda som hände var att han åt upp hela dagsransonen på en gång, ville fortfarande ha mer, och så fick han diarré på köpet. Men så var han räddad från ett vanvårdshem också och hade förmodligen i sig redan från när han började äta fast föda att mat äter man så mycket man kan när man kan för annars kanske man blir utan.
#25: Skönt att höra att vi inte är helt ensamma om att ha en sådan katt. Att mata blir verkligen ett projekt för sig när man behöver ta varje steg med eftertanke. När vi hade fri tillgång åt han också upp dagsransonen på en gång… Försökte då fylla på för att han skulle förstå att det inte skulle ta slut, men han såg ju alltid till att tömma skålen.
Vi har ju som sagt provat många olika metoder, men som det är nu så matar vi alltså i olika rum. Det är väl det som funkat bäst, enda problemet är egentligen att den som blir serverad som nummer två börjar skrika när man matar nummer ett. Men det kanske inte är mycket att göra åt?
Det jag vet från när han var liten och precis börjat äta vanligt foder är väl att han var likadan som nu. Stod och åt konstant redan då… Vet inte riktigt vart beteendet kommer ifrån, om det kanske ändå är någonting som hänt i kullen.

Vissa katter bara är sådana… Och oavsett varifrån beteendet kommer så måste man ju leva med det.
Se bara till att ha en köksvåg så att du faktiskt kan väga upp maten.
#26 Ni är verkligen inte ensamma. Vi har också en matgalning hemma. Han klarar inte fri tillgång och stjäl precis som kissen i #25 från sina kompisar om man inte håller dem i olika rum.
Han äter snabbt trots sin stängda dörr och kommer nog aldrig att hitta matro tyvärr. Han är också adopterad men kom in till fosterhem och sedan katthem med sina kullsyskon tidigt så har inte behövt kämpa med mat på samma sätt som många andra i samma sits så det är svårt att veta vad som skapar stressen för honom. ❤️
Om dem bara äter blöt/färskfoder har ni testat att servera den på en lickimat eller liknande? Då är dem tvungna att sakta ner och slickandet ger en lugnande effekt 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#29 Kan inte tala för TS, vi har testat med våran. Problemet med honom är att han slänger i sig det som är lättillgängligt och sedan lägger han sig bakom dörren och väntar på att bli utsläppt för att leta "rester". Sedan återvänder han och äter upp resten av sitt eget när han rensat faten. Egentligen är inte hetsätning hans största problem utan snarare fixeringen i sig. Är en bra idé dock och definitivt värt att testa särskilt om man serverar mousse eller paté.
#29: Ja vi köpte någon variant av sådan för ett tag sedan, en sådan i silikon med höga piggar istället för en matta dock. Den bet han sönder efter två dagar… Skulke behövt prova någon i hårdplast kanske, men de är ju så otroligt stora istället.

#29: Jag testade det med Tarzan men han blev bara mer stressad av det.
Men det skulle kanske funka med Misty :)
- Redigerat 2023-11-29 00:52 av Thaeri