Flytta katt inom bostadsområdet
Hej!
Vi ska flytta inom samma bostadsområde, ca 200 meter från varandra. Så det är ofrånkomligt att katten kommer återvända till gamla huset.
Men jag funderar om det kanske vore en bra idé om katten fick besöka nya huset lite då och då och vänja sig sakta.
Vi kommer nämligen vara kvar 2 veckor i huset efter tillgång pga renovering så vi kommer ju gå fram och tillbaka och detta är en katt som gärna följer med på promenad.
Vad tror ni? Kan det vara en bra idé eller förvirrar man bara katten?
Mjo, men bäst är väl om ni efter flytt kan ha katten i koppel ett tag, eller inhägnat.
Jag undrar om det inte skulle förvirra katten mera? Jag skulle nog tänka som att kattens hem är där vi bor. Besöker man ett annat ställe i förväg har ju katten ingen relation till det. Den vet inte att det är det nya hemmet.
Lycka till med flytten! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mina föräldrar flyttade 500 meter och deras katter fixade det utan problem.
Det de gjorde var:
- Renovera klart det nya huset.
- Flytta allting medan katterna var instängda i ett rum i det gamla huset (med vatten och låda naturligtvis, och de blev matade som vanligt).
- När det mesta var uppackat i det nya huset runt ett dygn senare fick katterna flytta.
- Katterna hölls inne i runt en månad efteråt.
- En av deras kissar gick tillbaka till det gamla huset lite då och då, men då hon blev totalt ignorerad slutade hon med det ganska snart.