Parasit test inför avel? (Stambokförd)
Hej,
Jag har en avelshane jag hoppas på att kunna använda i avel till våren när alla tester är klara (Neva Masquerade).
Första tanken var att använda honom till mina egna honor men funderar på att kanske låna ut honom också.
Nyligen blivit upplyst kring parasit tester och undrar om det finns några kunniga kring området?
Läst att dessa tester kan ge falskt resultat. Att de katter som är drabbade oftast är dåliga i magen men sen också att de kan vara symptomfria? Vissa verkar vara mer för medans andra inte lägger så stor vikt på dessa tester om kattens allmäntillstånd är bra.
Vid test via SVA ska man samla in deras avföring. Några tips på hur testet enklast görs?
Vet ni om det även finns blodtester som kan visa dessa resultat?
Hur viktigt anser ni att dessa tester är och hur hade ni agerat?
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
Det finns inga blodprover som påvisar tarmparasiter utan det är avföringstester som gäller. Det är absolut värt att testa för giardia och T. foetus då de är rätt jobbiga att bli av med. Katterna behöver inte visa symptom, särskilt inte vuxna katter. Däremot brukar det visa sig när man har kattungar då deras immunförsvar inte är detsamma som hos vuxna. Jag tog in en import får några år sedan. Han var frisk och hade normal avföring. Han hade bara en skum lukt från munnen. Han satt i karantän och testade positivt för giardia. Då testade jag även de andra katterna och även de var positiva, helt utan symtom. Däremot drabbades kattungarna på 5 veckor av riktigt illaluktande diarré. Det var sådär roligt att behandla alla katter och sanera miljön. Det kostar inte särskilt mycket att testa och det är absolut värt pengarna.
Sedan stämmer det att ett negativt resultat inte per automatik innebär att katten är fri. Det finns alltid risk för falskt negativa svar, men ett positivt PCR-test är positivt. Man brukar samla avföring från tre olika tillfällen för att öka chansen att fånga upp parasiter. Man behöver isolera katten som ska testas då det inte går att ta samlingstester för denna typ av analys.
#1: Tack så jätte mycket för så bra svar! :)
Får beställa såna tester.
När man samlar prover från tre olika tillfällen förvaras det då i frys/kyl under tiden? Är det tillräckligt kallt ute kanske balkongen funkar?
Hankatten blir enklare att testa eftersom han bor ensam men när jag ska testa mina honor innebär det då egna kattlådor och egna rum under tiden de ska testas om jag förstått det rätt?
#2:
Ja, proverna förvaras i kylen under tiden man samlar. Om det funkar ute beror på temperaturen, det får inte vara minusgrader. Det är praktiskt att samla över en helg så kan man skicka iväg på måndag/tisdag. Då riskerar inte proverna att bli liggandes för länge hos posten.
Honkatterna behöver separeras tillfälligt om du ska lyckas samla avföring från dem.
#3: Tack så mycket för svar! :)