Katt spyr skum / anfall hjälp
Hejsan
Måste dra en bakgrund till det hela tror jag och hoppas någon kan hjälpa till på något sätt.
För ca 4 veckor sedan fick vår Scottish fold något typ av ”anfall” eller liknande. Hon satt så på soffan och började spy skum. Vi väntade någon dag men märkte att hon hade ont i magen också och åkte in till veterinären, dem körde ultraljud och såg att hon hade som ”gaser” i magen eller liknande. Hon fick någon typ av medicin och kom hem och mådde bättre.
En vecka efter började dessa anfall komma tillbaka och vi var hos veterinären igen, blodprov, X-ray, ultraljud hela köret men ingenting såg fel ut. Kom hem och vi började observera mer och såg att i samband med att hon åt fick hon dom här anfallen 30-60 minuter efter.
Här upptäckte vi också att hon löpte för första gången och vi reglerade maten till att ge henne lite mat frukost lunch middag och vi upplevde att anfallen försvann.
Tills igår då hon har haft 4-6 st (har video men vet inte hur jag laddar upp) där hon vid ett tillfälle även kissade på sig och under natten ser det ut som hon även bajsat på sig. Kommer ta henne till veterinär idag men eftersom de inte hjälp förut så ber jag om råd här om någon har stött på något liknande eller vet mer om detta.
Bör nämnas att vid första anfallet hade vi en dag innan fått en ny kattunge och hon leker med denna även idag utan att visa tecken på att må dåligt mellan dessa anfall. Äter och dricker och går på låda som normalt också.
Tack så mycket.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0:
Har enbart sett liknande när katt har fått i sig något olämpligt alt. när katt fått läkemedel som kan ge typ "hypersalivering".
Du har inte någon krukväxt som är olämplig för katter som hon tuggar på?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-10-15 05:50 av Uppkatten
Hur gammal är katten, och vad får den för foder?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ser på filmen att du verkar ha en monstrera. Vill minnas att den är giftig för katter. Hon.är inte på den och tuggar?
#2: vi har en monstera som hon mycket väl kan ha varit på, men eftersom det inte visade sig något på blodvärdena sist vi var hos veterinären ”uteslöt” vi det..
Hon är ca 6 månader gammal
Ok, kan man se det på blodvärdena, menar du?
Folksam skriver att Monstrera kan ge: Irritation och brännkänslor runt munnen, överdriven salivering, kräkning, svårigheter att svälja.
Det borde i sin tur kunna stressa katten rejält.
Mitt förslag är att du ändå gör dig av med monstreran å det snaraste, eftersom du har husdjur. Blir katten frisk på köpet är det ju bara superbra.
Ser att Monstreran omväxlande beskrivs som giftig och omväxlande beskrivs som irriterande för mun och svalg (snarare än giftig). Vet inte vilket som är korrekt, men jag hade ändå snabbt gjort mig av med Monstreran om jag var du.
I boken Farliga och ofarliga växter (ej inriktad på djur!) står det om Monstreran: arterna är giftiga och innehåller nålvassa kalciumoxalatkristaller.
Ja, håller med. Ta bort alla växter hos er som är irriterande eller giftiga för katter. De små liven kan gå och provsmaka när man minst anar det.
Jättebra att ni kollar upp katten hos veterinären och en av mina tuggade på växter minns inte vilka jag hade då men han gjorde exakt så där men spydde även upp så jag såg att växter fanns med så då tog jag undan alla blommor och det där upphörde.
Hoppas det kan vara så enkelt som växter så katten kommer tillrätta med det här en annan tanke är men det har säkert er veterinär kollat upp om något kan fastna i halsen det kan vara hårstrån efter tvätt som också kan utlösa det här skummandet eftersom det irriterar eller mat som inte riktigt följer med ner i magen.
Att hon kissat på sig och bajsat det ska ni ta upp med veterinären men det kan också bero på stress av skummandet för hon känner obehag men för att utesluta andra fysiska saker be veterinären se över det också.
Hoppas det ordnar upp sig, lilla missen vad jobbigt för henne.
När jag ser filmsnutten så ser jag min f.d katt och tänker "epilepsi" Han var runt sex månader om inte yngre när han fick första anfallen. När han blev könsmogen vid 8 månader blev detta mycket värre och jag fick rådet att kastrera. Det gjorde jag och anfallen blev färre och mycket små. Han levde till 9 år med lätta anfall och tidvis medicinering. Han var en brittiskt korthår.
Nu säger jag inte att det är epilepsi. Men det kanske kunde vara ett tips att utreda detta. De, katterna, kan vara både kontaktbara eller inte under anfallen.
Sänder en stor kosmisk påse med styrkekramar!!
Jag tänker nog också epilepsi av något slag. Bl.a. eftersom hon står så märkligt stelt med benen och ena tassen orörligt och snett upplyft hela tiden. Vid "vanliga" dreggelanfall brukar katter nog vanligtvis bli lite oroliga och försöka undkomma det obehagliga och t.ex. ta med tassen över munnen. Den här katten blir snarare paralyserad (förutom det ryckiga tuggandet i luften).
Sajtvärd Katter iFokus
Å andra sidan är epilepsi väl rätt ovanligt hos så pass unga katter?
Tar en liten uppdatering utifall någon annan stöter på samma problem i framtiden:
Vi var hos en annan vetrinär och han reagerade direkt på blodvärdet som vi hade från förra vetrinären där kalcium nivåerna var väldigt höga. Vilket förra vetrinären sa var "normalt" eller att unga katter kunde ha högre värden. Detta var livshotande sa han och hon fick medicin direkt.
Katten fick 2 anfall hos vetrinären vilket var bra så de fick se. Hon fick lite medicinering och ska nu äta det i ca 1 vecka.
Vi har tagit bort alla växter. Vi är fortfarande oroliga att det ska hända igen eftersom vetrinären inte kunnat hitta "orsaken" till det.
Vi får se om det uppstår igen. Förra gången så var det ett uppehåll på någon vecka mellan anfallen och vetrinärbesök.
#14 - Oj. Den första veterinären måste ha varit väldigt oskicklig i sitt yrkesutövande om hen tyckte att skyhögt kalcium i blodet är normalt.
Bra att du fick 2nd opinion och att katten får behandling för detta!
#14: Toppen att ni får bra hjälp nu men märkligt att den förra vetten missade dom höga värdena så det känns som antingen slarv eller var personen ny tänker jag för jag har haft katter och djur i alla år men aldrig haft oturen att möta på sån okunskap men det är klart det händer det är lika med våra läkare en del missar andra inte men när det är livshotande jag skulle faktiskt höra mig för om det kan anmälas för så får det bara inte gå till.
Jättebra att ni sökte en annan vett och fick ett andra utlåtande nu håller vi alla tassar och klor för att lilla missen blir kry och frisk och kanske kan växterna bidra till måendet så att ni tagit bort dom alla tiders men vilken pärs för både katt och er och jag hoppas att allt ordnar upp sig så hon blir helt frisk och pigg igen.
"Kattungar (upp till 12 månaders ålder) har normalt högre nivåer kalcium i blodet jämfört med vuxna katter", skriver "Kattveterinären" på nätet, men det är klart att det inte får bli farligt höga nivåer.
Har ni fått någon återbesökstid för uppföljning hos veterinären?