Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 388 ggr
anonym0606
0

Katter som tjuter varje dag

Jag har 2 katter som tjuter/gnäller varje dag. Jag älskar dem men det stressar mig. Vad kan jag göra för att få dem att sluta?

Nephi
2

Ras?
Hur gamla är dem?
Är dem kastrerade?
Inne/utekatt?
Hur ser utfodringsrutinerna ut?
Hur ofta leker du med dem?

Upplever du att dem gnäller oftare i vissa situationer?

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[skyggis_tryggis]
1

Du behöver ge mer info för att det ska gå att svara. Frågorna i första svaret t.ex.

anonym0606
0

#1: Blandras, båda är 1 år gamla. De är kastrerade och är innekatter. Jag matar dem 2 gånger per dag. Jag leker med den ena varje dag men den andra vill inte leka med mig.

OberonsMatte
1

I vilka situationer jamar de och hur agerar/svarar du på på det? Upplever du att jamandet är riktat till dig? Har du för vana att prata till/med dina katter i vardagliga situationer?

Sajtvärd Katter iFokus

anonym0606
0

#4: Det är oftast när inget händer så det verkar som de är uttråkad. När jag försöker sätta mig ner med dem går de iväg. Ibland följer jag efter för att se om det är något de vill visa mig. Andra gånger går jag tillbaka till vad jag gjorde innan. När de har hållit på så här flera gånger under dagen försöker jag ignorera dem.

Jag pratar med dem men jag har inte så mycket att prata om så jag tror jag pratar lite mindre med dem än vad andra djurägare gör med sina djur.

OberonsMatte
1

#3: Vad ger du för mat två ggr per dag och äter de upp all mat direkt då eller finns det mat kvar som de går och småäter av tills du fyller på igen? Jamar de när de märker att du ska servera mat?

Sajtvärd Katter iFokus

anonym0606
0

#6: Jag ger dem torrfoder. Jag försöker dela upp maten då och då eftersom en av de småäter gärna men då äter den andra upp hennes mat. Så jag försöker mata de flera gånger per dag i mindre portioner men jag har inte alltid tid för det.

Ibland så jamar de. Ibland inte.

[skyggis_tryggis]
0

#5: Jag tror att du kan ha rätt i att de är uttråkade. Kan du göra så att de får mer stimulans?

T.ex ordna utgång på balkong, nya leksaker, klätterträd, hyllor på väggen att hoppa mellan, lekar där de får leta efter gömda godisbitar?

Nephi
0

#7: Kan rekommendera en ”godisboll” eller liknande att ha torrfoder i. Då får dem både arbeta för maten och få äta långsammare så dem känner sig mätta fortare 😁
Kan hjälpa med att dem är uttråkade.

Min föredrar dessutom att få maten i boll över i skål.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Rolig aktiveringsleksak till småhundar eller katter
anonym0606
0

#8: Jag har ingen balkong tyvärr. Jag håller på att försöka sätta upp hyllor åt dem men jag måste ha hjälp på grund av en fysisk funktionsnedsättning.

Jag har försökt att gömma godisbitar men de är inte intresserad av att leta. Har även en godisboll men vet inte hur det ska fungera med 2 katter. Jag har en känsla av att det kommer att bli bråk om godisen som trillar ut.

Jag skaffade 2 katter för att jag hoppades att de skulle var mindre uttråkad men det verkar inte som om de tycker om varandra.

• Redigerat 2023-08-28 03:11 av anonym0606
anonym0606
0

#10: Är det någon som har någon tips på hur man får katterna mindre uttråkad? För att de tjuter och är uttråkade ganska ofta.

Vad gör era katter hela dagarna? Jag har köpt ett nytt katträd och köper nya leksaker ofta men de är alltid lika uttråkade och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

• Redigerat 2023-08-28 05:41 av anonym0606
[skyggis_tryggis]
0

#10: Hur har du gjort med godisbitarna? Tycker de om just det godiset om de får det direkt? Om du inte redan har gjort det, så låt dem se och lukta på godiset först. Sen låter du dem se att du gömmer en och går förhoppningsvis dit och tar den. När de har fattat vad du gör kan du gömma godiset utan att de ser.

Du kan också slänga en godisbit så långt bort från katten som du kan, så att den får jaga efter.

Kan du inte köpa en godisboll till. Det blir väl inte bråk om godiset om de har varsin samtidigt?

Hur leker du med dem? Testa andra sätt.

Innekatter kan få enormt mycket stimulans av att vara på en balkong. Har du kanske möjlighet att försöka byta din lägenhet till en med balkong?

Har du något fönster som du kan sätta nät för? Då kan de ju sitta och titta ut samtidigt som de får luft och känner spännande dofter.

• Redigerat 2023-08-28 07:44 av [skyggis_tryggis]
anonym0606
0

#12: Nej jag har ingen möjlighet till att byta lägenhet.

Jag har försökt slänga godisen men de springer inte efter den.

Jag vet inte om det skulle fungera - jag kan pröva med ännu en godisboll. Men jag är ganska säker på att om den ena inte lyckas kommer den att bli frustrerad och ge sig på den andra istället.

Jag har ett fönster med nät. Men det fungerar inte. De tjuter och gnäller varje dag ändå.

• Redigerat 2023-08-28 16:11 av anonym0606
91Marran
0

Jag brukar slänga torrfodret på golvet, så får de gå där och leta och äta.

Mvh
Mig

anonym0606
0

De håller fortfarande på att tjuta och gnälla. Jag börjar bli tokig

OberonsMatte
2

#15 De är kanske helt enkelt pratsamma och högljudda katter. Hur mycket katter "låter" är ofta en medfödd egenskap. Är de syskon?

Sajtvärd Katter iFokus

anonym0606
0

#16: Nej, de är inte syskon. Det är inte vanligt "prat" ljud. Jag vet hur de låter när de pratar.

OberonsMatte
0

#17: Vad har katterna för bakgrund och hur länge har de bott hos dig?

Sajtvärd Katter iFokus

anonym0606
0

#18: Den äldre har bott med mig sen april. Enligt hennes förra ägare bodde hon tillsammans med sin mamma och systrar som ägaren fick sälja. Hon var den sista som var kvar och mådde inte bra att vara ensam och därför fick hennes matte omplacera henne.

Den yngre katten har bott med mig sen han var 3 månader. Han och syskonen bodde i ett skjul och mamman var en utekatt.