Min katt har försvunnit
Min katt har försvunnen sedan 14/juli någonstans 01:00 natten. Senapsgatan 19 Lövgärdet Göteborg. Den är bara 8 månader gammal. Snälla om någon hittar kontakta mig eller djurhemmet så jag kan hämta den.
0736929515
Jelan25@hotmail.com
#0 Hoppas ni hittar honom snabbt! Viktigast är att fortsätta leta och inte ge upp!
Här finns några goda råd att följa:
https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1448205/10-goda-rad-nar-katten-sprungit-bort.-van-utekatt.
Ser nu att det var en väldigt ung katt … Ännu viktigare att leta väldigt aktivt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-07-15 19:57 av Magi-cat
#0: tack för tipset 🙏❤️ Hoppas vi hittar honom snart ❤️
Du bör efterlysa din katt på VILSE, lägg in annons här: https://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-saknad-katt/ .
På VILSE kan du också kolla om någon har hittat din katt: https://www.vilse.nu/hittade-katter/
På VILSE kan du också få söktips: https://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/
Hoppas att din kisse är IDmärkt och ägarregistrerad så att en ev. upphittare lätt kan hitta dig! 🥰
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hur har det gått?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#4: jag har inte hittat honom än 😭😭😭😭💔💔
Oh vad tråkigt. 😥 Men ge inte upp, fortsätt leta!!!
#6: jag hoppas det 😭🙏💔💔💔
Har du följt råden i #3…?
Det är viktigt att du gör det och att du använder dig av de söktips som finns på VILSE.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ring polisen också. Och lappa i närområdet, prat med så många du kan och se om det finns några passande grupper på Facebook!
När det gäller förlustanmälan av katt (hos polisen) så görs det via nätet numera
#10: jag har gjort det 😭💔
#9: jag har gjort allt det här 💔😭
#9: jag har gjort det också 💔😭
Vad jag förstår av din efterlysningsannons på VILSE så är katten varken IDmärkt eller ägarregistrerad, trots lagkrav på både och för katter i den här åldern.
Det innebär att det blir svårare för den som hittar katten att också hitta dig. Hur vet de om det är just din katt som hittats, och att den återlämnas till rätt familj?
För din del innebär det här att du måste vara extra noga med att lappa och efterlysa och berätta att du saknar din katt, så att en ev. upphittare verkligen har chansen att hitta dig. Annonsen på VILSE är superbra, för där kollar väldigt många ifall de har hittat en katt. Men du måste hitta många olika "kanaler" och vara mycket aktiv i det här läget.
Katten är därtill okastrerad. I bästa fall är den inte könsmogen ännu. Problemet med okastrerade könsmogna katter är att de styrs mycket av sina hormoner, och då kan hamna längre hemifrån. Det innebär att man snabbare kan behöva lappa ett större område.
I övrigt kan jag bara råda dig att läsa VILSEs söktips, flera gånger om, och att du följer dem.
Har du varit i kontakt med IDhund för att kolla om de kan hjälpa dig med tips/råd/eftersök? IDhund är ingen quick-fix utan "ännu ett verktyg i verktygslådan" - emellanåt med mycket gott resultat. Väl värt att prova. Det förutsätter dock att du har något därhemma som bär kattens doft (och inga andra katters doft), och att du själv försöker undvika att sätta din doft på det (lägg föremålet i en plastpåse). Detta för att IDhunden ska ha något att lukta på.
Det är också mycket viktigt att du söker aktivt till fots, ffa i skymning, nattetid och i gryningen. Och att du fortsätter att söka.
När kissen är hemma igen så bör du snarast boka tid för IDmärkning och kastrering (samt vaccination om det inte är gjort). Därefter ägarregistrerar du din katt i Jordbruksverkets kattregister.
IDmärkningen och ägarregistreringen är kattens livlina tillbaka till hemmet och SÅ viktig. Hur berättar du annars var katten hör hemma (hur bevisar du att katten är din)? Och hur ska en upphittare annars vara säker på att hen lämnar tillbaka rätt katt till rätt ägare?
Håller tummarna för att din familjemedlem snart är tillbaka hemma igen. 💖💖💖 Men extremt viktigt att du är aktiv i ditt sökande alltså - och fortsätter vara det.
Att leta katt kan vara som att söka efter nålen i höstacken, och det kan ibland ta lång tid att hitta sin katt igen. Ge inte upp.
- Redigerat 2023-07-18 07:06 av Uppkatten
Har du testat Facebook-grupper som t.ex. "Efterlysta & Upphittade djur Göteborg"? Facebook kommer att vara väldigt viktigt i det här läget, för att nå ut till många.
- Redigerat 2023-07-18 07:17 av Uppkatten
En annan stor FB-grupp som kan vara väl värd att annonsera i är "Vi längtar hem".
Har du varit i kontakt med SAMTLIGA djursjukhus och veterinärmottagningar i området, för att höra om de har fått in honom?
Jag ser på Facebook att din kattunge har fallit från mycket hög höjd.
Det innebär risk att kattungen är (allvarligt) skadad.
Det katten råkat ut för kan även påverka hur katten rör sig i området, och hur du därför måste söka (t.ex. extra fokus på gömställen och ett MYCKET intensivt sökande).
Därför är min STARKA rekommendation att du anlitar IDhund, och att du inte avvaktar med det.
Berätta EXAKT för IDhundföraren vad som har hänt och vilken höjd kattungen har fallit ifrån.
Här hittar du uppgifter om IDhundar i Göteborg: https://idhund.se/sok_id_hund.asp?visa=1&lan=V%C3%A4stra_G%C3%B6taland
Du kan även kontakta IDhundar i angränsande län vid behov. https://idhund.se/sok_id_hund.asp
#15: det har jag gjort
#19: dem säger att det är inte många personal som jobbar. Det är bara en person som är aktiv och man behöver stå i kön för det är väntetiden 😭💔💔💔💔
#21 Just därför råder jag dig att berätta noga för IDhundföraren att det är en kattunge som fallit från mycket hög höjd och som därför kan vara allvarligt skadad. Kan inte tänka mig att de inte prioriterar upp akuta fall. Det är också därför som jag råder dig att kontakta IDhundar även i angränsande län, samt råder dig att söka MYCKET aktivt till fots, ffa under den lugnare delen av dygnet.
#20 Då fortsätter du att kolla på nätet om det finns fler FBgrupper du kan annonsera i, samt fortsätter att lappa noga i ert närområde hemma. Det ska vara galet många lappar.
#22: jag har berättat allt det här om katten och vad som har hänt 😭💔💔💔 jag blir bara galen av oro 😭 dem verkar inte ta mig seriös eller hjälpa
#24 Förmodligen är det så att de har en lång rad med akuta ärenden… För tyvärr är det många katter (och andra djur) som råkar illa ut, inte minst så här års.
Men IDhunden är bara ETT verktyg. Det viktigaste "verktyget" är du själv och din sökinsats. Se dig om "med kattögon" och försök hitta gömställen där en rädd och ev. skadad katt kan ha sökt skydd.
Nattetid kan du använda ficklampa och lysa i buskage etc, har du tur så kan du få se kattens ögon glimma tillbaka.
Ge inte upp! Lappa - leta - annonsera.
Den dagen IDhunden kan hjälpa er så är det förstås bara bra att den kommer.
Och som jag sagt tidigare: att leta efter katt är som att leta efter en nål i en höstack.
Bäst resultat får man oftast om man söker mycket intensivt i det tidiga skedet.
Håller tummarna för att kissen snart är hemma igen! 💖
- Redigerat 2023-07-19 16:39 av Uppkatten
#25: tack så mycket för informationen 🙏❤️ Hoppas vi hittar honom snart och att han inte är skadad eller har hänt nåt med han.

#26 Förstår att du måste vara galet orolig över din katt.
Har sett att antalet ID-hundar ökat ganska rejält och det kanske är möjligt att få hjälp från annat län?
Annars kanske du kan försöka söka efter någon som inte är färdigutbildad ännu men ändå kan söka. Menar om du absolut inte hittar nån annan hjälp. Finns ju även "vanliga" hundar som är bra på att spåra. Sen ska dom ju heller inte skrämma katten så den gömmer sig. Just att den är liten och ev. skadat sig gör kanske ändå att den reagerar bäst om den hör din röst.
Uppkattens tips och råd är verkligen en handbok i vad man kan göra när nåt sånt här händer.
Hur går det?
Hej!
Gud så hemskt! Vet hur det känns!
Vet inte om det hjälper å säga så mycket men min grannes katt försvinner ungefär 5-6 månader varje år, och kommer tillbaka oskadd!
Min ena katt har försvunnit också i 2 veckor, 4 veckor så några dagar och så.
Hoppas verkligen att det löser sig!
Hej har den kommit hem ? om inte ,här kommer ett tips till alla, har du lite kattavföring på lådan kvar? ta lite i en påse gå ut strö runt en husknuten ,det gjorde jag samma dag kom min hane in igen efter 20 dagar ute lycka till / Pia.
Hejsan !
#30 Inget bra tips att strö ut avföring. Lukten kan dra dit andra katter som är vuxna och mer revirstarka, och som kan jaga iväg en halvstor kattunge. Dessutom så kan man inte anlita IDhund för eftersök av katt om man först har strött ut falska doftspår (kattsand/avföring). Då blir IDhunden förvirrad och får svårare att göra sitt jobb.
Jag antar att katten inte har hittats?
#31: jag gjorde min katt kom…
Hejsan !
#33 Det är fullt möjligt att din katt skulle ha dykt upp just då i alla fall. Din katt kanske hade varit instängd någonstans av misstag, och precis blivit utsläppt igen.
Man ska inte sprida ut avföring/kiss för det kan komma dit andra katter då, som är mer revirstarka, och som kan jaga bort din katt. Och kiss/bajs gör det svårt för IDhundar att söka.