Katter iFokus

Katter

Läst 387 ggr
Emori
0

Lära innekatt bli utekatt, tips?

Jag behöver tips och råd för att göra min ena innekatt till utekatt på bästa sätt.

Så sammanfattning.
Jag har bott i lägenhet med 2 innekatter som trivs som innekatter, en av dem var förvildad katt innan hon hamnade hos mig, hon är nu en tam och gosig katt som trivs med livet som innekatt.
För ett par år sedan flyttade vi till hus ute på landet, det finns 1 grusväg som leder till dem 3 husen som finns i området, så inte mycket trafik, långt till någon annan väg, bara skog och åkrar i omgivningen.
Mina 2 tidigare katter trivs bra som innekatter, så dem har fått fortsätta vara det.
För snart 1 år sedan tog jag in en förvildad katt, han är nu kastrerad, vaccinerad, chip märkt och tam emot mig. När folk är på besökt sitter han gärna på avstånd och kollar, men inte social emot främlingar.

Problemet är att han helt klart inte trivs eller mår bra som innekatt. Och eftersom vi bor som vi bor och min granne längre bort på vägen har sina katter som utekatter utan problem. Så tänkte jag att det är bättre att låta honom stanna hos mig och bli utekatt istället för att omplacera honom.

Jag har växt upp med utekatter, men aldrig själv gjort någon av mina katter till utekatt.
Jag vet att man i början ska gå i koppel, och sedan vara med ute i när katten är löst, tills katten känner sig redo och trygg att vara ute på egen tass.

Har ni några andra tips vad jag ska tänka på?

Jag vill ha halsband med reflex och där jag kan skriva mitt telefon nummer på, tips på vilket halsband (märke/modell) som lättast går upp ifall katten skulle fastna?

Kan det bara en bra ide att ta kiss klumpar ifrån lådan och lägga runt huset för att lukt markera hans område?

Finns det sätt att lära en katt att den ska komma in på natten? vill inte att han sover ute på nätterna, vi har lada/stall så skydd finns utomhus, men jag vill såklart ha honom inomhus på nätterna.

• Redigerat 2023-05-27 03:16 av Emori
Pyttelite
2

#0: Även om det inte var din fråga så blir jag lite nyfiken på vilket sätt din tredje katt inte trivs som innekatt?

Vad är det som din katt gör som får dig att tro att den inte trivs?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
11

Eftersom du inte själv är katt så tror jag det blir svårt för dig att markera ett revir åt katten på ett bra sätt. Det måste nog katter få sköta själva, på katters vis, tänker jag.

Kattsandklumpar riskerar sannolikt att dra till sig andra intresserade katter, vilket ju inte riktigt är vad du vill.

Skulle din katt inte komma hem och du vill ta hjälp av IDhund så blir det därtill svårt för hunden att söka om det ligger kattsandklumpar ute och avger en massa doftmolekyler.

Du skriver att katten varit förvildad. Går den ö.h.t. att gå i koppel med? En katt som varit förvildad kan reagera väldigt annorlunda ute än inne… och man vill inte gärna att kissen sliter sig.

Mitt förslag är att ni bygger en stor härlig kattgård istället, där alla katterna kan få komma ut och så stimulans. Det finns många inspirerande bilder o tips att hitta om du googlar lite.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aspi
5

jag håller med #2

bygg en gård till dem där alla kan bli stimulerade och upptäcka alla roliga dofter utan att riskera att dem försvinner

OberonsMatte
7

Vad får dig att tro att han inte trivs inomhus?

Du skriver att din "granne längre bort på vägen har sina katter som utekatter utan problem".., men vad händer om det tillkommer en främmande utekatt i samma område? Om/när du väl vant din katt vid fri och obegränsad utevistelse i det området kan det bli väldigt svårt att försöka ångra det valet.

Det är helt ok att utöka stimulansmöjligheten genom utevistelse i lämplig miljö, men varför måste målet vara att utevistelsen ska vara okontrollerad?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7

Eftersom du har flera katter och du skriver att denna katt inte trivs - du specificerar det inte så jag vet inte varför, så kan du hamna i en situation där katten faktiskt försvinner och väljer att flytta om du tillåter fri utevistelse.

Fundera över grundproblemet först innan du tänker i termer av fri utevistelse.

På vilket sätt trivs inte katten?

Felkissningar, slagsmål med övriga kattvänner, ohämmat jammande, revirmarkeringar i form av urin eller klös osv.

Är det något av detta som är problemet?

• Redigerat 2023-05-27 10:34 av Pyttelite
Emori
1

Han kissar och bajsar utanför lådan.
Vi har 5 kattlådor i 5 olika rum med 3 olika sorters Kattsand i dem olika lådorna (Cat’s Best, Ever Clean, World’s Best Cat Litter)
Våra andra 2 katter är en hona och en hane, båda är kastrerade, och alla 3 katter funkar väldigt bra ihop, sover ihop, leker ihop, aldrig bråkat eller fräst åt varandra.

Han har även galet mycket energi, vi kan inte ha någonting i fönstren eller på borden, han river ner och har sönder allt, vi kan inte ens ha lampor eller blommor hänga i fönsterna eftersom han hoppar upp och hänger i dem tills dem ramlar ner.
Han far även runt dygnet runt, det funkar ju dagtid, men på nätterna väcker han oss 4-6 gånger varje natt när han springer över våra huvuden eller far runt i sängen, det har kommit till den nivån att vi ibland måste stänga in honom i ett rum så vi får sova någon natt då och då i alla fall (vi kan inte stänga våran sovrumsdörr eftersom våra andra 2 katter ibland vill sova i sängen eller komma in på morgonen för lite gos)
Vi leker med honom 30 minuter på morgonen, 1 timme efter jobbet och 1 timme innan vi går och lägger oss, leker olika aktivitet lekar varje gång, + att han får en aktivitets leksak att själv leka med när vi är på jobbet och under natten när vi sover (vi har olika aktivitets leksaker varje gång så han inte tröttnar på dem). Förutom detta leker han även väldigt mycket med våra andra 2 katter. Vi har även provat minska lektiden för att se så vi inte överstimulerar honom, men blir inte bättre.
Även haft ut en kattbeteenderådgivare för att få tips, utan effekt.

Han har även varit akut till veterinären 3 gånger pga urinvägs problem, vi trodde det var urinstopp, men det var bara urinvägs inflammation varje gång, veterinären tror det är stress relaterat.
Vi har träffat en ortoped veterinär för att utesluta smärta som orsak till stressen, vi har även gjort en medicinsk utredning med ultraljud och blodprover för att utesluta någon medicins orsak till hans urinvägs problem.

Vi har feliway hemma och har provat att ge honom Calm foder från veterinären utan effekt.

Som jag ser det ger katten mig alla tecken han kan på att han inte mår bra, däremot trivs han väldigt bra med mina andra katter, och han är väldigt lekfull och kelig emot oss. Så jag tror helt enkelt inte han trivs instängd när han växt upp hela sitt liv utomhus.

Jag ser våra enda alternativ som att låta honom bli utekatt här eller omplacera honom till ett hem där han kan bli utekatt.
Jag kan inte fortsätta stänga in honom vissa nätter och åka akut till veterinären pga återkommande urinvägs problem, det är inte snällt emot honom att låta honom leva ett sånt liv.

• Redigerat 2023-05-28 18:10 av Emori
Emori
0

#2: Han är van att ha sele och koppel på sig hos veterinären, försöker att ha honom så lite i transportbur som möjligt eftersom han hatar det, men har aldrig provat gå med honom i sele och koppel utomhus.

Emori
0

#4: Jag har aldrig sett grannens katter på min mark, vi bor inte nära varandra, men i samma område, så vi har samma vilt och samma trafik som röra sig vid hennes hus som vid mitt hus, därför tänkte jag att eftersom det funkar för henne är det ju goda chanser att det även funkar för min katt.

[skyggis_tryggis]
0

Ja, kanske är det så att han inte kan vänja sig vid att vara innekatt när han är van vid att vara ute.

Man lär kunna sätta gps på katter numera, så det skulle ju vara bra om du låter honom bli utekatt.

Emori
1

#9: Är inte GPS ganska stora och klumpiga, vågar man ha en sån utan risk att han fastnar med den?

[skyggis_tryggis]
0

#10: Jag har ingen egen erfarenhet av det, men när man googlar finns det flera som verkar bra. Man ska kunna sätta det på kattens eget halsband.

Nån annan här kanske har det på sin katt och kan tipsa om nåt?

• Redigerat 2023-05-28 18:33 av [skyggis_tryggis]
Pyttelite
0

#6: Ok då lämnar vi den delen.

Jag skulle rekommenderat att du började innan lövsprickningen för det är lättare att se kisse då.

Å andra sidan är det ju fint väder för utevistelse även för människor nu så då kan ni väl vara ute både katten och ni och börja där.

Min erfarenhet är att en katt ser familjen som tryggheten och till en början kommer den att vara i närheten.

Hur har ni tänkt när ni inte är hemma utgår ifrån att ni arbetar utanför hemmet?

Kattlucka?

• Redigerat 2023-05-28 18:36 av Pyttelite
Emori
0

#12: Ja, min tanke är att börja nu i sommar med promenader i sele, och sen låta honom vara lös med oss ute i trädgården.

När han är redo att vara ute på egen tass kommer det vara när vi är hemma, tex efter jobbet eller på helgerna. Vill kunna släppa in honom när han vill komma in. Vill inte ha kattlucka eftersom jag inte vill att de andra 2 katterna ska kunna komma ut.

Om han inte är nöjd med den korta utevistelsen utan vill vara ute hela dagarna kommer vi sätta kattlucka in i groventrén, och stänga dörren, så de andra katterna inte kan ta sig till kattluckan, men han kan komma in och ut som han vill i groventrén.

Pyttelite
0

#13: Det finns kattluckor som reagerar på chipmärkning och då kan ni stänga för de övriga två.

Att låta katten hänga med i trädgården när ni är där låter som en bra idé och även koppelpromenader.

Katten kommer att markera i er trädgård så det behöver ni inte hjälpa till med.

Katter har doftkörtlar i ansiktet och du har säkert sett hur dina katter stryker sig mot hörn och andra ytor.

Det gör de för att markera - sen kan de ju markera med urin oxå men eftersom din kisse är kastrerad är det inte lika troligt.

• Redigerat 2023-05-28 18:49 av Pyttelite
OberonsMatte
2

#6: Felkissande/felbajsande är såklart ett stort problem, men när 3 katter är tänkta att dela på 5 lådor som finns i olika rum och har 3 olika sandsorter (varav 2 är biologiskt nedbrytbart strö) förstår jag att det fortfarande är ett problem.

Miljövänligt strö har många fördelar, men det är fördelar som katter har noll förståelse för. Miljövänligt strö är snarare något som kan orsaka felkissande och som katter alltså behöver vänjas vid för att acceptera.

Det som däremot talar automatiskt till katters naturliga beteenden och behov är lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande SAND - som rensas MÅNGA ggr per dag så att det alltid finns en oanvänd låda till hands. Många katter undviker att kissa i samma låda som de själva bajsat i och behöver byta låda om de t.ex. behöver bajsa efter att ha kissat. Den andra lådan bör då finnas inom synhåll, men inte stå så nära att det uppfattas som samma låda. Har man dessutom fler än en katt innebär det behov av ännu fler lådor.

Lådorna bör vara stora, rymliga, lätta att GÅ i och ur, samt öppna, dvs. med fri sikt och fria flyktvägar (särskilt viktigt när man har fler än en katt. Eventuella svängluckor på toalådor ska alltid tas bort.

För att minska miljörelaterad stress är nr1 att utöka och förbättra kärnrevirets resurser och då ska man vara medveten om att lådsituationen hör till kärnrevirets allra viktigaste och mest centrala resurser.

Både felkissandet och urinvägsproblemen hör med all sannolikhet ihop med lådsituationen - som kan och bör utökas och förbättras.

Sajtvärd Katter iFokus

Emori
1

#15: Jag hade Ever Clean i alla lådorna, men eftersom han fel kissade/bajsade sa folk att man skulle prova annan sand, och Cat’s Best och World’s Best Cat Litter är bäst i test så därför valde jag att testa dem 2 också.

Hade även 3 lådor i ett rum och 2 lådor i ett rum, men samma där, eftersom han kissade och bajsade fel blev jag tipsade att sprida ut lådorna så han alltid skulle ha väldigt nära till en låda.

Så Ever Clean i alla lådor och flera lådor i samma rum har inte funkat.

Alla lådorna är stora och öppna.

[skyggis_tryggis]
1

Det är ju fantastiskt att ni orkar leka med honom 2,5 timme per dag. Det skulle inte jag fixa.
Men ändå har han massor av energi kvar och springer runt hela tiden inomhus både dag och natt? Jag förstår att det känns jobbigt och att du vill låta honom bli utekatt.

OberonsMatte
2

#16 Rådet att byta underlag gäller främst om man har något annat än lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand i lådorna. Har man redan det kan man byta märke, t.ex. till ännu mer finkornig, oparfymerad om den sort man har är parfymerad eller en sort som dammar mindre. "Bäst i test" gäller för ägare och miljö - under förutsättning katten accepterar sådant strö.

Var lådorna bör stå är individuellt och beror t.ex. på hur stort man bor och var katten väljer att kissa/bajsa på fel ställe. Funkar det fortfarande inte trots fler lådor är det kanske ännu fler lådor på ännu fler ställen som behövs. Inga katter kissar/bajsar på fel ställe p.g.a. för många lådor. Hur ofta/sällan man rensar lådorna kan också ha avgörande betydelse. Har man en felkissande/felbajsande katt måste man hitta vad det är som behöver utökas och förbättras - för det ÄR något som inte motsvarar kattens behov.

Sajtvärd Katter iFokus

Emori
1

#18: Så du tror inte en katt fel kissar/bajsar för att visa att dem inte mår bra, pga stress, eller liknande?

Pyttelite
0

Här finns en intressant artikel av Sarah Ellis, Environmental enrichment, practical …

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1016/j.jfms.2009.09.011

• Redigerat 2023-05-29 12:34 av Pyttelite
OberonsMatte
1

#19: Jag tror att katten upplever stress när den använder toalådor som inte motsvarar kattens behov och att ytterligare stressfaktorer ökar kraven på lådsituationen eftersom det då blir svårare för katten att stå ut med att även lådbesöken innebär stress. Den ytterligare stressfaktorn kan alltså vara en utlösande faktor, men vid de flesta felkissningsproblem är den utlösande faktorn inte grundorsaken till problemet.

Perioder av stress och oro en del av livet - även för katter. Det går inte att skydda katter helt från de känslorna i samband med t.ex. förändringar, men det ska inte behöva innebära felkissande så fort katten upplever oro eller stress. Gör det det, finns stor anledning att misstänka att lådsituationen redan inneburit befintlig stress och att den tillkomna stressen bara är droppen som får kattens stressbägare att rinna över. Att kissa på fel ställe är kattens egen nödlösning för att minska sina egna stressnivåer.

Eftersom katter är renliga djur som är väldigt noga med var de kissar/bajsar innebär det dock enormt mycket stress även att bryta mot sina egna renlighetsprinciper, så felkissande bör absolut alltid tolkas som "ett rop på hjälp"! Katten kan inte förändra den erbjudna lådsituationen - men det kan ägaren!

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-05-29 19:56 av OberonsMatte
Emori
1

#21: Vad mer tycker du jag kan göra med lådorna när fler stora lådor i samma rum och alla lådor innehöll ever clean, och rengjordes flera ggr/dag fortfarande inte var tillräckligt för att få katten att sluta kissa och bajsa utanför lådan?

• Redigerat 2023-05-29 22:13 av Emori
Pyttelite
1

#22: Om du har flera lådor på samma ställe så betraktar katten det som ett ställe.

Lådornas placering är oxå viktig. Även om du tycker att katterna drar jämt kan det finnas en inbördes hierarki så att de blockerar lådorna och varandra.

En katt är mycket utsatt när den kissar och bajsar.

Katter är känsliga för ljud och dofter. Att ha lådor på toaletten är inte alltid ngn bra idé.

Har ni flera våningsplan så behöver lådorna placeras så att katterna har tillgång till dom på varje etage.

• Redigerat 2023-05-30 00:29 av Pyttelite
OberonsMatte
2

#22: Frågorna man kan ställa sig är t.ex: Var fanns hur många lådor då och var kissade/bajsade katten på fel ställe? Var det oparfymerad Everclean i lådorna? Hur tjockt sandlager var det i lådorna? Hur många ggr per dag rensades lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

Hur vet du vilken katt som kissat/bajsat fel?

Var har katten kissat/bajsat fel?

När - hur ofta?

Din katt har haft UVI flera gånger och då gör det ont. Katter kan söka efter mjuka underlag att kissa på.

Emori
1

#24: 3 lådor i ena änden av huset (extra rum), 2 lådor i andra änden av huset (grov entré)
Han kan kissade och bajsade lite över allt, både i samma rum som lådorna var och i andra rum.
Självklart oparfymerad, katter har bra luktsinne, och om vi känner lukten av parfym måste det lukta jätte starkt för katten.
10 cm sandlager djup.
Vi har testat att rensade lådorna 3 ggr/dag vardag (morgon, efter jobbet, kväll) och 4 gånger/dag på helgen för att garantera att det alltid fanns rena lådor. Men det hjälpte inte.

[skyggis_tryggis]
0

Du kanske kan prova att ha ett sandlager som är 15-20 cm?
Det gillar mina i alla fall.

Emori
1

#23: Det var därför fick vi tipset att placera ut lådorna i 5 olika rum, men det hjälpte in, då fick vi tipset att prova olika sorters Kattsand, men det hjälpte inte heller.

Inga kattlådor på våran toa.

Vi ser honom när han kissar och bajsar fel, och ser våra andra katter gå på lådorna, och problemet började när han kom till oss.

Han gör sina behov överallt, han har inget speciellt ställe där han gör sina behov. Aldrig sett honom gå på lådan.

Han gör detta även efter han behandlats för uvi och blivit friskförklarad.

Emori
1

#27: Det är snarare 10+ cm, inte exakt 10 cm, utan 10 cm som minst innan jag fyller på.
När han flyttade hit fick han ett eget rum, och då hade jag 2 st 10 liter ever clean i en låda, och det vart ganska mycket sand, det borde ge ett djup på 15-20 cm kanske? för även då så gjorde han utanför lådan.

Pyttelite
0

Det är förstås bekymmersamt och er katt har nog flera problem.

Precis som du fått till dig kan katter få kronisk UVI pga av stress.

Se till att han får mycket ”utrymme”. En katt behöver egna ställen som den kan känna trygghet med.

Egen matplats skilt från de andra katterna bra utrymme för att speja på höga platser.

Klösbrädor lite här och var. Biltema har en billig variant man kan lägga på golvet mellan rummen så att katten kan doftmarkera.

Vattentillgång på flera ställen men inte på samma ställe som matplats.

Sen får tiden visa om katten blir trygg.

Läs gärna länken jag postade ovan.

• Redigerat 2023-05-30 12:13 av Pyttelite
Uppkatten
0

Även katthemmen adopterar ibland ut katter under förbehållet att de ska kunna få gå ut, eftersom man inte lyckats få dem att sköta lådan inne. Men jag känner ändå att det kan bli svårt med koppelpromenader etc med tidigare hemlös katt. Jag skulle i första hand prova kattlucka till kattrastgård. Och så kattlåda i någon anordning i kattrastgården kanske…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Vet att en del skolat in sina katter på kattlåda genom att blanda Kattsand med jord. Jag är själv tveksam, men i särskilda fall kanske det kunde vara värt ett försök.

OberonsMatte
0

#26: På vad kissar han när han kissar på fel ställe?

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
0

Om alla lådor är öppna så kanske han vill ha en som är huv på så han får lite mera privat runt sig när han skall göra sina behov.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!