Katter iFokus

Katter

Läst 210 ggr
monianilsson
0

Kattmamman verkar hata sin unge

Efter att ha fött 3 ungar dog 2. Vi fick stödmata samtidigt som honan gav di. Då hon inte hade någon mjölk slutade hon när ungen var ca 3 veckor. Fortsatte dock att slicka och ta hand om den någon vecka till. Nu sedan 2 veckor morrar hon och fräser så fort ungen kommer i närheten.
Det är så tråkigt, vill så gärna behålla ungen men vi vill ju att de ska må bra bägge två.
Ungen är 8 veckor nu och helt normal.
Har ni några råd för att få det att fungera bättre ?
Mamman är en brittisk korthår

Fridaaaa
2

Det är en del av uppfostran, är ingen fara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

Ja, precis. Kattmamman ska ju successivt "stöta" bort ungen, träna ungen på att klara av frustration, klara sig för egen tass o.s.v. Det är en viktig del av fostran av kattungen som hör till.

Min gissning är att katterna ändå kan komma och trivas ihop på sikt. Är kattungen en hona eller en hane?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Att kattungarna avvisas av mamman är som sagt naturligt och t.o.m. gynnsamt för kattungarnas fortsatta utveckling under de kommande veckorna. Är det stambokförd avel finns såklart en poäng med att behålla avkommor för fortsatt planerad avel, men är det bara nära och okomplicerad relation mellan katterna man vill ha är det bättre att välja någon annan till sällskap än honkattens egen avkomma.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Har hon börjat löpa igen?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Honkatter och deras döttrar brukar dock t.ex. kunna bilda kolonier ihop, och ta hand om varandras ungar, så det kan absolut fungera utmärkt med mor och dotter ihop. Även om jag har sett mödrar som inte har gillat sina (vuxna) döttrar också.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
3

Jag har ju femkatter.Mormor drygt tolv år
Mor och son och mor och dotter. Den äldsta katten är lite mobbad av de fyra andra mor och son är tajta med varandra och mor och dotter är tajta med varandra De yngsta är drygt tre år.
Så visst kan det fungera med att spara avkommor.
Alla mina katter är kastrerade.

Att kattmamman fräser åt kattungen är helt naturligt.Kattungen behöver ju lära sih katthyfs.

Stolt ägare till tre La permer

monianilsson
0

#4: hon köpte en gång när han bara var 12 dagar men då fick hon börja med sina p-piller. Ska sterilisera henna om några veckor. Det kanske hjälper

monianilsson
0

#2: det är en hane. Nu fräser hon även åt oss när vi försöker vara extra snälla mot henne.

OberonsMatte
0

Är mamman utekatt eller innekatt?

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
3

#7 Kastrera, bättre än sterilisering (veterinärer brukar inte sterilisera längre)
De kan bli dräktiga ävne på ppiller

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.