Katter kissar i carporten
Där vi bor har vi 3 jättefina grannkatter.
Problemet är att de har börjat kissa i vår carport med stenbeläggning påsken.
Det lär finnas en spray som katter inte gillar.
Är det någon som testat och vet att den en fungerar.
Det inte roligt nu när det blir varmare och entrén luktar kattkiss. Granen påpekade de i dag.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Det finns spray men den är nog mera för innebränd.
Fungerar sådär - tyvärr är lossandet kattens sätt att revirmarkera så det kan bli knepigt.
Är katterna verkligen kastrerade? Kissen från okastrerade katter luktar värst - prata med kattägarna annars är det nog svårt att få katterna att tänka om.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: De är kastrerade. Ja det verkar svårt att hitta något effektivt.
Krossad vitpeppar sägs fungera men det går ju stora mängder då.
Inte roligt det luktar ju inte precis hallon i carporten 😊
De kunde väl kissa där de bor 😊
Sorgen är kärlekens pris
#2: Är du säker på att alla katterna är kastrerade - det brukar inte lukta så starkt när kastrerade katter sätter bomärken.
#3: Hm kanske jag minns fel. Nu blev jag tveksam för du har ju rätt.
Sorgen är kärlekens pris
Men är det kiss eller revirmarkering? Kiss brukar de vilja gräva ner.
#5: Det vet jag inte. Känner bara att det luktar.
Sorgen är kärlekens pris
#6: Om de är okastrerade och revirmarkerar, så är det nog bäst att försöka tala med ägarna och uppmana till kastrering eller att de håller katterna inne.
Du kan ju prova att lägga skal från citron eller apelsin på platsen. Den doften avskyr de.
#8: Jag ska testa det
Sorgen är kärlekens pris
#7: Känner mig inte bekväm med det. Som första steg ska jag testa apelsin eller citronskal.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-04-07 17:06 av beem
Har ni spolat rent först och sen skrubbat ordentligt och sen spruta citron över det hela. Det finns ju billiga plast citroner med koncentrat man kan använda.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#11: Har inte spolat än. Kalla nätter så då fryser det - halka.
Ska göra det så fort det går. Plastcitroner var ett bra tips. Tack
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-04-07 20:09 av beem
Jag skulle inte använda citron, eftersom det lär kunna vara skadligt för katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#13: Skadligt på vilket sätt ?
Sorgen är kärlekens pris
Googla t.ex. cats and lemon
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
De inläggen handlar om att äta citron eller saft..
De gillar inte citron om jag sprayar citronsaft borde de inte slicka i sig det och det kan ju inte bli någon mängd
Jag kan inte ha en carport vid entrén som stinker. Man känner det när man går mot entrédörren och lär ju bli värre närmare sommaren med värme.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-04-09 22:24 av beem
#17: Mina katter ryggar tillbaka och går undan när jag skalar en apelsin, så de skulle aldrig komma i närheten av skalen och kunna få i sig något. Men andra katter kanske funkar annorlunda.
Ja, tyvärr är det så att en del katter verkar smaka även på citrusfrukter/citronvatten o.s.v.
Vi ser ju också på katthemmen att en del hemlösa katter som kommer in verkar ha smakat på "det mesta" som kommit i deras väg, inklusive sopor.
Så jag skulle nog vara lite försiktig. Men jag vet att det här med citrus ges som tips ibland.
Men tyvärr är det inte så att katter per automatik har koll själva på vad som är olämpligt att få i sig och inte.
#19: Om jag sprayar på trä sä torkar det ju in snabbt. De borde ju inte få i sig något då. Jag vill ju inte skada katterna. De är så fina och jag gillar dem verkligen.
Sorgen är kärlekens pris