Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendetips
Läst 117 ggr
Asti hasti
0

Katt river och biter mig

Hej! Jag har ett problem med min katt. När jag myser med henne så kan hon plötsligt börja bita/riva mig. Detta blir ganska jobbigt då jag har blivit lite rädd för henne. Kan t.ex gå till såhär: Hon kommer till mig och verkar lugn, jag klappar och kliar henne lite och ser ut som att hon njuter och gillar det. Sen plötsligt kan hon börja bitas/ rivas.

Någon som vet vad detta kan vara? Och vad kan jag göra åt det?

Kan tillägga att hon är en utekatt, kastrerad och ungefär 6 år gammal.

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Leker?

Jag kan känna av min Lakritz väl och vet precis när jag ska sluta.

/Maria

[Mulka]
0

#0: har samma problem med min lilla kez.

Uppkatten
5

Ofta beror det nog på att man inte riktigt lyckas läsa av sin katts signaler, utan klappar lite längre än vad katten är bekväm med, eller på "fel" ställe. Då är det viktigt att man försöker bli ännu mer observant på små, små signaler hos katten, så man kan sluta klappa i tid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-04-02 17:27 av Uppkatten
[skyggis_tryggis]
1

#0: Fundera över om det verkligen händer plötsligt.

Kanske ger hon subtila signaler om att hon tycker att det räcker. Om du inte uppfattar dem kanske det verkar som om rivningen kommer plötsligt.

Prova att sluta klappa tidigare än du tror att hon vill. Förhoppningsvis slipper du bli riven eller biten då.

Silvestris
1

Överslagsreaktion. Låt henne bara ligga i knät eller klappa henne kortare stunder.