Katter iFokus

Katter

Läst 304 ggr
Anna_såsen
1

Katt i koppel - vad tänka på?

Hej!

Vi tänkte testa att gå ut med vår 1-åring i sele för första gången nu snart och jag har lite frågor. Är livrädd att hon ska smita.

• säkraste selen för att undvika smitning, vad ska vi tänka på? Modell/erfarenheter?
  • nåt annat vi bör tänka på, tex vanliga växter hon inte bör utforska?
  • annat?

Alla tips mottages tacksamt! (Hon är är för övrigt kastrerad, chippad, vaccinerad).

Nephi
3

Jag har kört med y-sele och h-sele, katten ska inte kunna komma ur den och ska tycka den är bekväm nog att röra sig i för att inte kasta sig på sida och vägra röra sig ☺️

Rekommenderar att köra på ett halsband med telefonnummer och märkt innekatt som ett komplement om dem skulle lyckas ta sig ur selen.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

• Redigerat 2023-03-19 13:22 av Nephi
Anna_såsen
0

#1: okej! Vad föredrar du och varför?

Anna_såsen
0

#1: nu såg jag ditt längre svar, tack snälla!

Nephi
0

#3: ja jag lyckades klicka skicka innan jag var klar 😂
Kan ta kort på dem selar jag har senare

Pilspets
0

#0: denna tråd kan vara bra.😊

Prova ordentligt selet inne så det inte blev som det vart med oss,vi hade köpt ett för stort sele som hon rymde ifrån.

Välkommen till Katter iFokus, sajten för kattintresserade! Här är det tänkt att alla kattintresserade skall kunna läsa om och diskutera kring olika kattrelaterade ämnen, och lite till. Vi har en levande och öppen diskussion med såväl nya som gamla som blivande kattägare. Stämningen hos Katter iFokus är härlig och generös! I vårt forum finns flera vitt skilda grupper, även sådana som avhandlar djur-frågor i största allmänhet, relationen mellan djur & människor m m och inte minst några exklusiva trådar för endast medlemmar - så vad hindrar dig från att också bli en av oss, välkommen in i gänget!
Fridaaaa
0

Ymodell, mest ergonomiska. Tex gustaf & evita
Trepoint tex är inte bra. Eller "västselar"

Rekommenderar vanligt koppel eller långkoppel och INTE flexi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pilspets
0

#6: Är lite nyfiken på varför du inte rekommenderar västar?😊

Fridaaaa
0

#7 Det skrev jag: De är inte ergonomiska. De hämmar rörelserna (det gör de på alla katter,hundar tex) Samt ofta lätt för katter att ta sig ur dem

Pilspets
1

#8: Aha,okej.

Jag tycker västarna är bra iallafall.😊

• Redigerat 2023-03-20 08:38 av Pilspets
Fridaaaa
0

#9 Det är fakta det jag skriver. De ÄR oergonomiska och många katter tar sig ur dem. De är inte bra för katter och deras kroppar (inte för hundar, kaniner osv heller)

Pilspets
0

#10: Hur vet du det?
Är det egen erfarenhet?
Vad är källan?

Fridaaaa
2

#11 Forskning. Kan inte länka pdf
Du måste skilja på fakta och åsikt.

Erfarenhet = inte fakta
Fakta = forskning.

Pilspets
4

#12: Men jag kan ju inte veta om det är sant bara för att någon säger det.
Har du nån länk?
Då kan jag finns källorna.

En duktig kattyppfödare har rekommenderat väst så ser inga fel med det.☺

Fridaaaa
1

#13 Som jag skrev: Jag kan inte lägga upp pdf, har det enbart på pdf.
Men sök på Anders Hallgren så kommer du hitta bland annat källkritiskt kring det :)

Ditt val - men bara för att man är kattuppfödare har man inte alltid bra kunskap kring vissa saker. Finns flera som tex ger foder som inte är så bra, bara för att de lever i det gamla och inte ny forskning osv. Uppfödare = ingen garanti för att ha kunskap kring vissa saker.

Nephi
2

#13: Dem flesta västselar ligger mot bogspetsen och förhindrar full bogrörelse 😊

http://dyrenett.no/no/s/fakta.asp?art=Katt&h=d

Pilspets
0

#14: Får jag fråga vad PDF är?😅

Menade inte att msn har full koll utan mer "erfarenhet" än dom flesta kattägare om du förstår vad jag menar.

#15: Ska kolla in länken,tack!

Fridaaaa
0

#16 Det är en fil.
Finns de som inte vet om att det hämmar rörelserna bland annat.

Pilspets
0

#17: En fil?
Är ganska säker på att denna person vet om det ämnet.

Fridaaaa
0

#18 Ja en fil, det heter så. Svårt att förklara, googla så får du upp förklaring vad det är

Som sagt ditt val att tro på det men personen är inte uppdaterad uppenbarligen och nu har du fått en bra länk här i tråden också, som påvisar också det jag skrivit. Och som sagt söker du på den namnet jag skrev får du upp fakta/forskning också. Alla uppdaterar inte sig tyvärr, det ser man bland annat med det och även kosten

[Moon AppleGrey]
1

#18: pdf, epub, mob etc är olika sorters filformat.

TccT
0

#6 Varför är flexikoppel inte bra till katter?
#12 Erfarenhet väger ofta tungt för mig iaf. Vilka djur det än är.
Lång erfarenhet = Mycket kunskap.
Så jag säger: Erfarenhet + forskning, googla runt och jämför = Hyfsat bra fakta.
Forskning kan ge olika resultat beroende på hur dom gör t ex.

• Redigerat 2023-03-20 13:30 av TccT
Fridaaaa
2

#21 Jag rekommenderar inte det till något djur.
Det blir som ett "drag" bakåt hela tiden för djuret, vissa känner av det mer än andra. Och skulle man tappa kopplet (kan hända alla) far hela den på djuret. Samt svårare att "få in" djuret vid nödsituation. Ja jag ser inga fördelar med flexi.

Erfarenhet = inte alltid rätt eller bra dock.
Absolut att forskning kan ge olika resultat, men nu pratar jag om längre tids forskning, då ser man mer. Som i detta fallet har den erfarenheten fel.

Maria
1

Jag/vi hade alltid flexkoppel till vår sista hund.
Jag tyckte det fungerade jättebra. Man kan ju låsa det så att det inte drar bakåt när man t.ex går på en trottoar.

/Maria

Pyttelite
1

Att låta en hundexpert uttala sig om katter som har en helt annan kroppsbyggnad är inte speciellt vetenskapligt utan bara tyckande - vilket är helt ok men katter är inte en enhetlig grupp med samma mått överallt och de har heller inte samma konstruktion i skelettet.

Bäst är att vända sig till en kattetolog eller en annan typ av expert på katter så man får en bättre översikt sedan är det tyvärr så att man får prova sig fram katter är individer.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0
  • Redigerat 2023-03-20 15:13 av Pyttelite
Fridaaaa
0

#24 Det är samma oavsett om det är hund, det skiljer sig inte från katt, kanin tex inget med specifik djurart att göra kring det. Men eftersom det är vanligare med sele på hund än på katter, har det forskats mer i det helt enkelt. Samt har ingenting med individ på katt, eftersom de är byggda på samma sätt. Så är det för hundar och kaniner med tex.

#25 det fungerar inte.

• Redigerat 2023-03-20 15:19 av Fridaaaa
Pyttelite
6

#26: Klart att skelett på en hund respektive katt är olika plus att katter sinsemellan är olika byggda precis som vi människor.

Pyttelite
4

A cat’s spine is much more flexible than that of a dog. Their vertebral bones have increased elasticity in the disc between bones when compared to a dog, which is why cats don’t have the back problems that dogs tend to have. A cat’s vertebrae is also less tightly connected than a dog’s, making the spine far more flexible, and a cat’s pelvis and shoulders are more loosely attached to its backbone than dogs.

Läs mer här:

https://www.thewildest.com/pet-behavior/why-are-cats-more-flexible-than-dogs

There are big physical difference between cats and dogs. These differences make cats flexible, more agile and it’s why dogs are marathoners and cats are sprinters.
Fridaaaa
0

#28 Det är med ryggraden, det har inget med sele som går tvärtsöver bogen/bröstet att göra. Det är där det hämmar med vissa selar, som tex trepoint

Fridaaaa
0

#27 När det kommer till de rörelsena kontra med selen så nej där skiljer det sig inte.

Pyttelite
3

#30: Självfallet är det skillnad mellan hund och katt - börja och läs artikeln så får du se.

Läs även recension av olika selar för katter i #25.

Länka gärna till det vetenskapliga papper du hänvisade till tidigare.

Pyttelite
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fridaaaa
0

#32 Den videon är inte så källkritisk, utan mer efter hennes åsikter.

Fridaaaa
0

#31 Inte kring det nej där skiljer inte det sig
Som jag redan skrivit: Fungerar inte att lägga upp/länka PDF här för mig. Kan inte trolla ;) Och hänvisat vad man bland annat kan söka på och hitta

Jag kollar enbart källkritiska sidor

Vill man inte tro på forsknign/fakta - det får stå för en själv
Men hoppas fler tar till sig och använder ergonomiska selar: Både till sina katter, hundar, kaniner mm.

Pyttelite
5

#34: Det första steget till att tro på forskning är att man ska plocka fram den.

Rent biologiskt är det skillnader mellan katter och hundars kroppsform och skelett.

Vill du inte tro på det är det upp till dig men du har tydligen svårt att visa att det du säger är sant.