Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratkattmat
Läst 253 ggr
Moa00
1

Kan man ge lite rå blandfärs till katterna?

Tänker innan vi ska lägga undan färs till frysen så kan katterna få lite i maten sin eller ska man koka eller tillaga det först eller absolut inte ge dom det? Någon som vet?

Fridaaaa
1

Går jättebra att ge rått, är bättre det än tillagat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2

Min kisse får rå köttfärs ibland och han älskar det. 😺 Jag kan inte tänka mig annat än att det går bra.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3

#2 Det gör vår Lakritz också

/Maria

Sindri
1

Katter klarar t.o.m. rå kyckling så ingen fara med blandfärs.

Kattpatrullen
6

Var noga med ursprunget på kött (och även ägg) som du ger rått till katterna. Det är alltid förhöjd risk för smitta/parasiter (salmonella, trikiner o.s.v.) i rått kött.

Mandra
2

#5: Ja det är faktiskt det. Om man själv ska äta t ex råbiff, måste man köpa extra fin köttfärs.

Fridaaaa
1

#5 Trikiner kollas alltid. Att en katt drabbas av salmonella är högst ovanlgit, mycket större risk via vilda fåglar ute än köpt kyckling.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kattpatrullen
5

#7 Jag sa inte att det inte testas, eller att det är hög risk, eller vanligt. Jag sa att det är högre risk med rått kött än tillagat, och det ÄR det.

Livsmedelskontroll, uppfödningskrav o.s.v. skiljer sig dessutom ganska mkt mellan olika länder (även inom EU). Därför ska man vara noggrann med ursprung.

Precis som #6 säger rekommenderas (/krävs i vissa fall) annan kvalitet på kött/fisk som skall ätas rå i t.ex. råbiff/sushi jämfört med sådant som ska tillagas.

JohanLi
3

Trikiner har inte funnits i kött i sverige på 60 år.det är ingen risk.de katter som får salmonella får det uteslutande från vilda fåglar dom tar utomhus.

Kattpatrullen
3

#9 Nu var ju trikiner bara ett exempel. Detta är väl ytterligare ett bevis på att man ska vara försiktig med rått kött:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-darfor-ska-du-inte-ata-rosa-hamburgare

Ehec-bakterien blir allt vanligare i Sverige. Den kan finnas i populära köttfärsrätter – som en saftig, rosa hamburgare med lite blod i mitten. – Man kan bli jättesjuk av ehec, både barn och vuxna kan få permanenta skador på njurarna, säger Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livemedelshygien.
JohanLi
0

#10:ehec gör oss sjuka men djuren verkar inte få symptom.att ha koll på smittor djuren kan drabbas av är bra.men svenskt kött som är färskt orsakar sällan sjukdom.bra hygien är en grundförutsättning.

Kattpatrullen
3

#10 Sällan, men det förekommer. Jag har poängterat att det är viktigt att vara noggrann, vilket du också verkar tycka även om du framhöll hygien och jag ursprung. För mig är det sunt bondförnuft att man ska vara noggrann med rått kött, oavsett om man äter det själv eller ger det till sina husdjur.