Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 118 ggr
OberonsMatte
3

Kommande veterinärbesök

Det har blivit dags att kolla Rubens och Lotus tand- och munstatus.

Ruben är min 11-åriga Birma som har dragit ut tänder p.g.a. TR/Forl vid tidigare tillfällen så nu ska de få kolla om det är dags igen.

Lotus är min 2,5-åriga Norska skogkatt som p.g.a. calicivirus fick väldigt kraftig tandköttsinflammation som de sa kunde betyda att tänder behövde dras så småningom. Nu ska det kollas…

Ingen av katterna tillåter någon grundligare tandinspektion här hemma, men Lotus tandköttsinflammation ser iallafall betydligt bättre ut nu än den gjorde när den var som värst. (Eventuellt påverkades den även av hans foderallergi).

De har båda tid för tandundersökning/operation 8 mars, men innan dess ville kliniken att jag skulle komma in med båda redan på torsdag för att lyssna på hjärtan och blodprovstagning.. Blodprov ville de ta före sövning av Ruben eftersom han fyller 12 år i april. Ruben har sövts relativt många gånger även i dåligt skick p.g.a. tarmstopp och jag har inte upptäckt några andra sjukdomssymtom, men, men..

Till saken hör att Rubens försäkring inte ersätter behandlingskostnader för TR/Forl och förebyggande hälsokontroll kommer de inte heller ersätta.. så det blir dyrt.

Lotus har TR/Forl-försäkring, men om tänder behöver dras på Lotus nu kommer det bergis inte heller ersättas (om det beror på något annat än TR/Forl).

Lotus är så lättstressad att jag dessutom börjar oroa mig för om de ens kommer kunna undersöka honom när han är vaken.😟🙀 Jag tänker även på hur jag ska få dit dem. Både hårdburarna och transportväskan är egentligen för små för Lotus. Jag tänkte promenera dit (åker vi tvärbana får väl Lotus en hjärtattack på vägen), men jag orkar inte bära båda (de väger ca 4+6 kg). Jag har en liten bagagekärra, men väglaget är knaggligt och isigt så det kommer skumpa och skramla rejält. (sist blev Ruben så åksjuk att han hade dregglat ner hela kragen när vi kom fram!). Till råga på allt ser jag att väderprognosen bjuder på snöblandat regn på torsdag när vi ska ta oss dit. 😓

Jag hoppas innerligt att mina bekymmer nu före veterinärbesöken är det värsta, och att resultatet av undersökningarna inte behöver ge anledning till riktig oro. 🥺

Sajtvärd Katter iFokus

kara_murray
1

Jag håller tummarna och katterna håller tassarna för att besöket går bra. Jag har inte några bra tips just för detta besöket.
Jag har när jag går med katterna på vetrinärbesök en kattvagn/hundvagn som de får vara i. Väldigt praktiskt. Och mycket lättare än att bära dem i kattburar. Det är kanske ett tips längre fram för dina katter.

Tarotstollan
2

Finns det ingen som kan köra dig?
Du får bulla upp med filtar och täcken på kärran, så det dämpar skakandet så gott det går och se till att de har det varmt inne i burarna.

Vet precis hur det är för jag har det lika dant. Brukar ringa runt bland släkt och vänner och fråga om det är någon som kan köra och sen får jag boka veterinär tid efter när någon kan köra.
En gång tog jag bussen den skramlade ju och skakade så jag knappt själv kunde sitta kvar på sätet och när katten och jag kom fram hade han klöst av skräck på gallret, så han hade blod under alla klorna och jag trodde de skulle ramla av allihopa men det klarade sig.
Veterinären kollade alla klorna när vi var där och sa att det var ok men sen skulle vi ju hem igen!😫😫
Jag hoppade av bussen efter halva vägen och bar "tjockisen" hem, jag höll på att tuppa av, dels av värmen (det var en jättevarm dag) brist på vatten och vikten på buren och katten!!!🥵🥵🥵
Men kissen var lugn när jag bar honom, han vägde då runt 8 kg! Så det var tungt🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!