Katter iFokus

Katter

Läst 203 ggr
Malielka
2

Hur får man katten att äta kattgräs?

Hej!

Jag har en ragdoll på 15 veckor. Han är såklart långhårig, och duktig på att göra rent sig själv. Han har ännu inte fått upp någon hårboll, men jag har märkt att han ibland får kväljningar som att en hårboll försöker komma upp. Jag har därför köpt kattgräs för att hjälpa honom på traven.

Nu till problemet. Han HATAR kattgräset. Det är så pass att han går iväg om det kommer i närheten av honom. Jag har testat blanda det i hans mat för att lura i honom lite, men han valde då att inte äta maten.

Är det någon som har varit i samma situation som lyckats få sin katt att gilla kattgräs? Kan det bero på märke/sort?

Tack på förhand!

Nephi
2

Kattmalt på tub kanske är godare?
Ampellilja?

Låt gräset stå framme, han är fortfarande liten. någon dag kanske han kommer på att det är kul att tugga på 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
0

Jag köper kattgräsfrön från Weibulls, sår i vanlig jord, och har ständigt 3 krukor igång här hemma. Katterna älskar det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
0

Mina katter jag haft i lägenhet har aldrig ätit kattgräs.
Nuvarande katt som har tillgång till liten trädgård däremot äter gräs ute.
Han är född ute så det kanske hjälper till.

/Maria

Solkeps
1

Kattgräs ser jag mest som en växt som katten får äta på i stället för krukväxter… och om den vill. För hårbollar tycker jag att kattmalt varit bra.

OberonsMatte
0

#0: Mina katter brukar börja kräkas hårbollar först i vuxen ålder. Vid 15 veckor har kattungen fortfarande sin kattungepäls och den brukar inte håra särskilt mycket (knappt alls jämfört med en vuxen kattpäls). Jag har erfarenhet av Norska skogkatter, Birmor och Ragdoll. Om katten får i sig mycket päls utan att det kräks upp så kommer du förmodligen se ljusa "hårbollar" i avföringen istället.

Om katten får vad du uppfattar som kväljning är det kanske som en rap eller uppstötning p.g.a. att han ätit mycket och fort? När katten försöker kräkas upp en hårboll blir det som upprepade krampliknande ulkningar som syns i hela kroppen, inte bara en enstaka sväljning.

Jag har inte särskilt kattgräs, men vid utevistelse kan vissa av mina katter nästan bli lite maniska ibland på att äta gräs, iallafall i vuxen ålder. Mina gräsätande katter har dock ätit för mycket gräs ibland och eftersom de alltid behöver kräkas efter en stund kan det bli lite väl många kräkningar som till slut bara består av lite gräs i magsaft.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-02-09 22:03 av OberonsMatte
Uppkatten
0

#5 Mina katter kräks nästan aldrig efter att ha ätit gräs. De äter gräs många ggr per dag. Jag läste någonstans att gräsätande även bidrar till kattens tandvård. Vet inte om det är sant.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
0

Jag köper kattgräsfrön av olika sorter och sår själv.

Mina katter äter gärna gräset när det kommit upp och är färskt. När det har börjat vissna minsta lilla och tappat spänsten, så blir det ointressant.

Mina behöver hjälp att knipsa av gräset för att kunna äta det. Särskilt den ena som saknar en framtand klarar inte att bita av stråna. Men hon går fram till krukan och visar tydligt att hon vill ha.
Hon äter gärna flera strån på raken om jag håller dem framför munnen på henne. Jag har testat att knipsa av strån och lägga i matskålen, men då vill hon inte ha. Helst vill hon ha gräset precis efter maten.

Den andra klarar att tugga i sig lite själv, men får också i sig mer om han får hjälp.

Så jag tror att om katten är ointresserad av gräs, så kanske den helt enkelt inte klarar av att bita av det själv. Eller så har den inte behov av det.

En del katter kanske hellre tuggar på ampellilja, men det har mina aldrig velat ha.

• Redigerat 2023-02-10 06:05 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
2

Om man serverar ampellilja bör man dock fundera på om den kan vara besprutad på något sätt när man köper den. Bättre att kolla om någon bekant har så man kan ta skott?

[skyggis_tryggis]
0

#8: Ja, bra synpunkt. I affären kan den kanske vara besprutad med nåt som ger glans.
Bäst att ta skott och odla själv.

Uppkatten
0

#9 Som ger glans, eller bekämpning av löss etc kanske?

[skyggis_tryggis]
0

#10: Just ampellilja får väl aldrig löss, men man har ju ingen aning om vad som kan ha sprutats på.

Uppkatten
0

#11 Kan det vara så bra? Hade för mig att jag haft ohyra på ampellilja, men jag kanske bara antog det när andra krukväxter drabbats.

[skyggis_tryggis]
0

#12: Jag har aldrig haft löss på någon ampellilja. Den är helt problemfri som jag ser det. Precis som gullranka.

Uppkatten
2

#13 Fast gullrankan ska man väl å andra sidan hålla katten borta ifrån?

[skyggis_tryggis]
0

Ja, jag har också läst det. Mina katter är som tur är helt ointresserade av krukväxter. De vill bara ha gräs.

Mandra
0

#0: Alla våra katter, 5 st, äter någon form av gräs. Antingen vanligt kattgräs eller popkorngräs.
Sen äter dom ampellilja och ett par av dem käkar även på hängsparrisen (giftfri).