Katter iFokus

Katter

Läst 217 ggr
Blackhugin
1

Huskatter förpestar svensk natur!

Huskatter förpestar svensk natur!

Det är så dom tar möss och småfåglar istället får den vilda naturen lida.
Katter kommer utifrån hur mycket skada gör dom på svensk natur?

Si Vis Pacem Para Bellum

Pilspets
0

#0: Det kallas bytesdjur och rovdjur.

Det är helt enkelt naturen.

Maria
7

#0 Jag håller med. Huskatter som får gå ut är illa för småfåglar.

Det är också illa för katten själv som kan ta mycker skada.

/Maria

Fridaaaa
1

Möss är superbra att de tar, det finns det gott om och påverkar inte naturen negativt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blackhugin
0

#3: Jo mössen söker sig till värme och mat på vintern katten tar mössen räven följer efter och blir svältande.

Si Vis Pacem Para Bellum

Pyttelite
3

#4: Inte då kommer vargen och äter upp både räven och katten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-02-01 16:22 av Pyttelite
Sindri
1

Mössen har andra naturliga fiender. Katter tar inte råttor som är bättre att bli av med.
Katter är ett hot för våra småfåglar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
Katter kan förorena sandlådor.

Visst finns det katter som håller sig runt sitt hus och lätt kan komma in och få värme och mat, men många katter far illa. Många blir också påkörda och det är inte roligt för bilföraren att råka köra på en katt.

Jag tycker det är jättetrevligt att träffa på rara katter ute, men för deras egen skull och av många andra skäl bör de hållas inne. På landet kan det vara ok, men i städer och villaområden där många matar fåglar är det helt vansinnigt och borde vara förbjudet.

Lokalt kan tamkatter utgöra ett riktigt hot mot en fågelart. Det menar Naturskyddsföreningen. Miljontals småfåglar dödas av tamkatter varje år, och det finns saker kattägare kan göra för att minska risken för fåglarna.
Fridaaaa
8

#6 Ja skulle bli lag på att man inte får ha utekatter i städer och tätbebyggt egentligen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blackhugin
0

Si Vis Pacem Para Bellum

När våren kommer släpper många ut sina tamkatter i naturen. Som de flesta kattägare nog har märkt är katten ett rovdjur som släpar hem döda fågelungar och möss. Varje år dödar katter omkring 10 miljoner fåglar, men hur mycket påverkas naturlivet av katterna?
Uppkatten
11

Man får hålla sig lite nykter i de här diskussionerna.

Det har gjorts flera olika skattningar av hur många småfåglar svenska katter verkligen tar. Skattningarna varierar mellan 100 000 och 10 miljoner per år. Det visar hur svårt det är att göra korrekta skattningar. Som man räknar får man svar.

Svenska forskare anser inte att katter är ett hot mot någon fågelart i Sverige.

Bara ca 5-6 % av de förolyckade fåglarna i Sverige hamnar i gapet på en katt. De allra flesta småfåglar som dör dödas alltså inte av katter. Vi människor orsakar med all säkerhet långt högre dödlighet hos våra fåglar.

Det är vanligare att katter dödar mindre däggdjur såsom sorkar och möss. Man räknar med att bara omkring vart fjärde byte som en katt tar är just en fågel.

Men det blir lite löjligt att prata om katten som ett hot mot våra fåglar, när vi själva ställer till det så enormt i naturen - inte bara för fåglarna. Dessutom är det vårt agerande/beteende som avgör hur mycket skada våra huskatter gör i naturen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
0

#9: Ja, du har en point där, visst förstör vi människor mycket, men det är väl onödigt att addera det med katter.
Och jag har sett så många rädda, frusna, såriga, hungriga katter.
När jag var student hade jag nästan ständig kattjour - när jag kom hem sent på natten på vintrarna fanns alltid en katt som ville bli insläppt och få lite mat, vatten och värme. Jag hade alltid kattmat hemma.
En av mig högt älskad katt blev påkörd och dog för snart ett år sedan. Helt onödigt.

Maria
7

Jag tycker katter inte ska vara på fri fot både för fåglars skull men framförallt för deras egen skull.

/Maria

Uppkatten
10

#10 Eller så är det vi människor som borde börja med att backa själva…? Vi skulle kunna göra väldigt mycket för våra fåglar, övriga djur, för våra ekosystem etc.

Istället för att sitta och vara upprörda över att katterna beter sig som just katter.

Fåglarna far illa i trafiken, av våra kemikalier och utsläpp, de flyger in i fönsterrutor etc…

Vi människor sabbar klimatet, den biologiska mångfalden etc och tränger undan andra djur från deras naturliga livsmiljöer.

Insekter och andra djur minskar i en skrämmande fart. Det är inte katten som är boven i dramat…

Dock bör man inte plantera in katter, rävar etc på t.ex. öar, för det slutar illa för fågellivet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Sedan håller jag med om att den miljö vi skapat inte är förenlig med utegående katter alla gånger. Även svårt för barn och ungdomar att vara ute och hitta bra grönytor för lek och rörelse.

Sindri
6

Jag är inte ett dugg upprörd över att katterna beter sig som katter. Jag är upprörd över att människor beter sig oansvarigt, både mot katter och i förlängningen mot andra djur

Mandra
1

#11: Håller helt med dig!