Katt tappar mycket päls efter kastrering
Hej,
Vi kastrerade vår sibiriska hankatt, 1 år, förra veckan och sedan dess har han fällt väldigt mycket päls. Han har rätt kort päls för att vara sibbe och brukade aldrig fälla, när man borstade honom var borsten nästa tom. Nu ser vi på kläder, möbler och golvet att han börjat fälla päls och borstar man honom blir bosten helt full. Jag reagerade även på att det var väldigt mycket katthår på buren när jag hämtade honom hos veterinären, men tänkte att det var för att han eventuellt blivit stressad under besöket.
I övrigt verkar han må väldigt bra, han började leka bara några timmar efter ingreppet, han är väldigt lugn, lika fågelintresserad, och fortfarande otroligt gosig. Han äter och dricker bra och går på lådan som han ska. Han har inte visat några tecken på att vara stressad och han har varit i en väldigt lugn och säker miljö. Det enda jag kan anmärka på är att han hatar att ha på sig tratten.
Jag har svårt att förstå varför han fortfarande tappar päls, det borde inte vara en hormonell påverkan i och med att det är så nära inpå ingreppet och jag upplever inte att han är stressad.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Det börjar bli vår ute. Det kanske bara är hans vanliga fällningsperiod?
#1 Jag tänkte precis på samma sak. Jag har haft två långhåriga katter som alltid började fälla denna tiden.
/Maria

Flera av mina katter har tappat päls hela vintern. Beror på att de ligger så mkt på varma element. :)
Tack så mycket för era svar!
Det kan nog stämma, det var bara en sådan markant skillnad (jag borstade honom dagen innan veterinärbesöket och då fällde han lika lite som vanligt) och säsongsmässigt kändes det fortfarande tidigt. Jag har bara haft birmakatter innan som hårade ner en oberoende av säsong, så jag drog direkt slutsatsen att något var fel när en icke-fällande katt började fälla, men han gör sig nog bara redo för våren.
Att de fäller mycket i samband med veterinärbesök är något som jag också noterat.
Har själv en långhårig huskatt. Hon börjar fälla rejält så snart elementen sätts igång på hösten.
Nu har hon fällt det mesta, och i juli är hon fullt ut påpälsad igen 😊.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.