Mat till katt med känslig mage?
Vad rekommenderar ni för mat till katt med känslig mage?
Han är kastrerad, ca 13-14 år, haft ett tufft liv innan Katthemmet räddade honom, och kom till oss för ca 9 år. Numera ensamkatt. Äter idag Hills i/d blötmat och deras torrfoder som godis. Det är vad veterinär rekommenderar.
Problemen med magen har han alltid haft. Veterinär har inte kunnat hitta något fel. I perioder är han ganska pruttig och bajset luktar väldigt illa. Ganska ofta verkar rumpan klia efter bajsning, men han har aldrig haft någon analsäcksinflammation eller liknande. Vi har gjort flera undersökningar och grejer. Ibland fastnar bajs i rumpan, men inte ofta. Bajset är ibland löst, men inte längre diarré.
Tidigare har han haft ganska mycket problem med diarréer men av någon anledning har det aldrig hänt igen sedan vi bestämde oss för att testa att höja matskålen för ca 1 år sedan (hoppas det inte blir diarréer i natt bara för att jag skriver så haha).
Jag har fått för mig att det inte är bra att ge enbart kyckling som proteinkälla för att katter kan utveckla foderallergi då, men jag har ingen källa på det. Maten finns även i smaken fisk, men fisk innehåller väl väldigt mycket typ gift och metaller som katter inte bör äta (fisk till katter lär ju vara MYCKET mindre reglerat än till människor dessutom tänker jag)? Veterinären tycker att vi bara ska ge torrfoder men det känns inte alls bra. Det finns inget argument varför vi ska göra det, utan de bara rekommenderar det men jag vet inte vad de har för kunskap liksom.
Ge mig råd, tack. Vill att han lever för evigt helst 😸
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Om du har en katt på 13-14 år så är nog risken minimal att han ska hinna få några problem av ett foder som innehåller fisk innan han dör av andra orsaker, tänker jag. "Enda" problemet är om han är fiskallergisk. De flesta katter är inte det, men en del katter tenderar att utveckla sådan allergi.
Många hittekatter som levt i dåliga miljöer, t.ex. på soptippar, tenderar att ha problem med magen.
Så de som har stor erfarenhet av den här typen av problem är katthemmen. Jag föreslår att du mejlar till t.ex. Vaxholms katthem eller Stockholms katthem och ser om du kan få tips och råd från dem. De har hållit på länge, har mött många katter med dåliga magar, och Vaxholms katthem har ett visst fokus på de allra mest slitna katterna.
Hittekatters magar fungerar inte alltid riktigt som "dåliga magar" i allmänhet. Gissar att du provat sådant som Fortiflora?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För min kisse med känslig mage fungerade RC Gastrointestinal mycket bättre än Hills i/d. Kanske kan vara värt ett försök om ni inte provat? Sedan är ju alltid bra att göra ev förändringar i samråd med kloka som t.ex. katthem eller veterinär.
Min ena katt (som kommer från ett katthem) har en känslig mage och blir lätt lös i den om han får bara lite av nåt som hans mage inte klarar.
Jag provade många olika foder innan jag hittade det som funkade bäst:
råa frysta köttbullar och ett spannmålsfritt torrfoder.

#0: För många år sen fick vi 2 katter från katthem. De var båda dåliga i magen.
Vi gav dem kalvköttbullar i flera månader. Det tålde dom. Man får göra dem själv. Köpa kalvfärs och finns inte det, en bit kalvkött och mala det själv.
Rulla köttbullar av färsen. Koka dessa ett tag.
Funkade jättebra.
Tack snälla för era svar!!
#1 Du har såklart helt rätt. Ja, vi har testat fortiflora flera gånger under olika långa perioder i samråd med veterinär, men det har inte hänt något med det så vi har slutat. Bra att tips att kolla med katthemmen!
#2 Magen är okej med Hills, anledningen att jag vill byta är mest för att jag är osäker på hur nyttigt veterinärsfoder verkligen är. Du har helt rätt i att förändringar bör ske i samråd med folk som vet vad de gör!
#3 Jag kanske ska kika med veterinären om de tror att MUSH skulle funka, för jag antar att det är vad du ger? Har dock för mig att de säger att de inte rekommenderar något i stil med BARF så jag har inte jättemycket tillit till deras foderkunskaper hehe.
#4 Går kanske att köpa färdig MUSH. Mala och rulla själv klarar jag absolut inte utan att spy haha! Varför valde du att koka dem?
#5: Ja, det är Mush som jag köper i Djuraffären.

#5: Förr i tiden fanns barnmat med kalvköttbullar. Men det blev ju väldigt dyrt att använda. Dom var ju tillagade, så det var väl därför vi kokade dem. Sen är väl det lite bättre om man är dålig i magen.
Är han testad för parasiter?
#6 Tack för svar!
#7 Okej!
#8 Ja, han är testad för allt möjligt, inklusive parasiter. Men det är definitivt en av de första grejerna man bör göra!