Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsahälsa,beteende,kosthållningtipskattungarkattungeinnekatt
Läst 231 ggr
soffann
0

Diarré hos kattunge

Hej! Min kattunge på snart 4 månader har haft diarré i en vecka och 4 dagar nu. Vi har varit hos veterinären två gånger och tagit blodprov, samt avföringsprov. Blodprovet visade sig helt normalt och avföringsprovet visade på inga parasiter.
Har kört på skonkost i en vecka nu och även probiotika, pre-kolin. Det hjälper inte, hon fortsätter att ha diarré. Hon går inte i lådan heller, utan runt om i hela lägenheten. Någon som har varit med om liknande och har tips på vad som kan göras? :)
För att tillägga har vi en till kattunge sedan i augusti, men han har inte diarré och har heller inte haft under tiden vi har haft honom här.

Silvestris
0

Köp Attapectin och ge, det brukar vara effektivt mot diarré.

[skyggis_tryggis]
0

En av mina katter hade långvarig diarre och det visade sig att han hade parasiten gardia.

Det visade sig i första avföringsprovet i hans fall. Men jag har läst att provet inte är tillförlitligt till 100 procent. Det kan förekomma att provet visar negativt fast katten har smittan.

soffann
0

#1: Tack! Får ge detta ett försök

soffann
0

#2: Vet du om det är vanligt att det visar fel?

[skyggis_tryggis]
0

#4: Ovanligt. Jag har mest hittat info om det på engelska när jag läste all möjlig info om guardia.
Jag har för mig att de olika testerna kunde hitta parasiten i ca 83-95 procent av fallen.

• Redigerat 2023-01-11 20:50 av [skyggis_tryggis]
soffann
0

#5: var det svårt att få bort guardia? Har läst att man måste sanera rejält för att katten inte ska insjukna igen

[skyggis_tryggis]
1

#6: Ja, det var jobbigt att sanera, men det försvann efter sanering av hemmet och medicin.

Jag rengjorde alla ytor varje dag och tvättade alla textilier i 60 grader. Slängde ett klösträd m.m. också eftersom det inte gick att göra rent på rätt sätt.

Tänkte att jag hellre gjorde det ordentligt en period än att göra det halvdant och sen få göra om allting för att det inte var tillräckligt.

soffann
0

#7: Klarade du dig från att bli smittad då? Det är ju en liten risk att det smittas till människor också

[skyggis_tryggis]
0

Jag klarade mig utan att bli smittad. 🙂

[skyggis_tryggis]
0

Jo förresten, om du vill göra ett nytt avföringsprov så blir det billigare om du skickar det till SVA än tar det via veterinären.

soffann
0

#10: precis, men denna gången går det på försäkringen så då blir det billigare än SVA ändå :)
Just nu misstänkte inte veterinären att det var några parasiter, men får se hur det ser ut om några veckor om katten fortfarande har diarré. Andra katten fick dessutom diarré igår, hoppas att det blir lättare där!!

[skyggis_tryggis]
0

Så bra att det går på försäkringen.
Oj då, det var ju synd att den andra också drabbats. Hoppas att det blir bra snart.

Bebis & Lillen
0

#0: Hej
Testa kokt torsk filè ! jätte bra för magen och super gott
det hjälpte när mina små var lösa i magen
Lycka till:)

91Marran
0

#13: Kolla datumen. Det har nog redan löst sig men bra tips! :)

Mvh
Mig