Har katterna en tyst överenskommelse om sovplats?
Hej!
Jag har två katter, en mor och en dotter. Dom kommer bra överens och har flera sovplatser runt om i hemmet som dom delar på. De sover ofta ihop eller nära varandra på dagen.
Det konstiga är att när jag går och lägger mig på kvällen så kommer alltid bara den ena och lägger sig och sover med mig i sängen. Alltid samma katt och den andra lägger sig någon annanstans.
Om jag däremot lägger mig och sover i soffan så är det tvärtom. Då är det alltid det andra katten som kommer och lägger sig bredvid mig och den andra håller sig borta.
Det är precis som om dom bestämt att den ena får sova med mig i sängen och den andra får sova med mig i soffan.
Katten som aldrig sover med mig i sängen kan ligga och sova i sängen på dagen så det är inte så att hon inte gillar att ligga i sängen.
Varför tror ni att det är såhär?
Känner dom att dom inte "får" lägga sig med mig om den andra katten redan ligger där?

#0: Ja det gör dom definitivt. Dom kan ha en sådan överenskommelse.
Jag upplever katter som vanedjur och att de gillar samma rutiner.
Sedan kan de byta och ha en ny rutin länge osv.
Så har mina katter varit.
/Maria
Kommer katterna så bra överens som dina katter gör tror jag också att det handlar mer om invanda rutiner, dvs. något som råkat bli en vana.
Jag bor på 48 kvm, men även på den relativt blygsamma ytan lyckas var och en av mina 3 katter (förutom de gemensamma platserna) hitta platser som bara de själva utnyttjar. Finns även tänkbara platser som ingen utnyttjar.
Jag har bara en knäkatt, men han ligger bara i knät om jag sitter på en särskild fotpall som jag ofta sitter på, så han ligger väldigt ofta i mitt knä. Sitter jag däremot i soffan eller på en köksstol vill han inte ligga i knät. Varför är en gåta, men så är det.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag har bara en katt, och hon sover mer eller mindre alltid med (på) mig om jag råkar somna på soffan, medan det är 50/50 om hon sover med mig i sängen på natten.
Jag tror att det är för att jag helt enkelt rör på mig mer när jag sover i sängen, på soffan "fastnar" jag liksom på rygg och stör henne inte. Visserligen har jag en hel 180-säng för bara mig och henne, men som många katter vill hon inte ligga där det är alltför öppet, så det brukar bli att hon antingen ligger bredvid mig eller min kudde, så ja…
Sen blir sovrummet ofta lite kallare på natten än vardagsrummet så här års, så det kan naturligtvis också spela in.
Hur som helt tror jag också att det mer handlar om vana än någon särskild överenskommelse.
- Redigerat 2023-01-06 13:05 av Thaeri