Katter iFokus

Katter

Läst 250 ggr
Daniel_IceCold
0

Gammal katt med svullna tassar/framben

För några veckor sedan blev ena tassen/frambenet sakta större på min katt. Tänkte att det nog var någon tillfällig vätskesamling då han drack mycket vatten. För någon vecka sedan började andra tassen oxå bli större. Han är som vanligt och verkar inte ha ont när jag klämmer och känner på områdena.

Vad är det för åkomma tro?

Han har tidigare ätit prednisolon och jag har fortfarande kvar tabletter.

Maria
8

Katten behöver komma till veterinär för bedömning.

/Maria

Uppkatten
5

Håller med. Det här behöver veterinären få titta på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Det finns inga normala vätskeansamlingar i benen som orsakas av att katten dricker mycket vatten. Att en äldre katt dricker mycket vatten brukar däremot vara ett vanligt symtom på åldersrelaterad sjukdom som behöver utredas och behandlas. (Det kanske redan är gjort?)

För vilket hälsoproblem fick katten prednisolon?

En av mina katter har haft pododermatit som innebar att tassarna svullnade upp (främst trampdynorna som även blev såriga och missfärgade mellan "dynorna", men svullnaden nådde även en bit upp på benet och alla tassar drabbades en efter en). I hans fall var orsaken oklar, men verkar ha samband med foderallergi och ev. även calicivirus).

Är trampdynorna opåverkade skulle min gissning vara att det har med lymfsystemet att göra eller något annat invärtes som behöver undersökas av veterinär innan allvarligare symtom kanske tillkommer.

Sajtvärd Katter iFokus

Daniel_IceCold
0

#3:

Han har vart hos vet relativt nyligen och det var bara ålders krämpor som inte är något att göra nått åt.

Ang. prednisolon var det oklart riktigt varför, han hostade/fnyste "vatten" och detta skulle hjälpa och han slutade med det men nu är det tillbaka.

Har känt på trampdynorna och dom är släta och fina.

Nu är det ju helg så vet. är stängda.

Uppkatten
2

Men hade han svullna ben då menar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Daniel_IceCold
0

#5:

Nej det är en ny grej. Ena tassen och frambenet blev större. Såg först ut som att han fått fluffig vinterpäls helt enkelt vilket i princip var det jag först antog.

Daniel_IceCold
0

#6: 322816967_3068779163430050_5693078157066996171_n.jpg

Maria
7

Men katten måste ju till veterinär igen.

/Maria

Uppkatten
5

Ja, precis. Vid förändringar måste man tillbaka till veterinären. Det är en skyldighet vi djurägare har enligt djurskyddslagen.

UlrikaD
1

Hur har det gått?

Daniel_IceCold
2

Svullnaden har gått tillbaka efter att han började äta prednisolon.

Tack för era svar.

UlrikaD
1

#11 Ja kortison brukar vara första steget. Hoppas svullnaden håller sig borta sedan:)

Skaikru
2

#11: Vad trodde veterinären det var som orsakade svullnaden?