Katter iFokus

Katter

Läst 260 ggr
[kattmatt45]
0

Katt bajsar utanför lådan

Min katt har börjat bajsa utanför kattlådan. Det har pågått i ca 1 månad skulle jag säga, har använt samma Kattsand som alltid och jag håller alltid rent i och utanför lådan (hon har eget litet badrum). Maten ligger inte i närheten heller. För att ge lite mer info så är hon kastrerad, ca 10 månader gammal och är fortfarande lika livlig och aktiv som innan så jag tror inte det är depression men jag läste att det kan bero på stress? Ger henne heller ingen konstig mat. Vet inte riktigt vad jag ska göra då hon aldrig bajsat/kissat utanför lådan tidigare. Har ni några tips/information?

bisoliso
0

#0: råkade radera mitt konto? förstår mig absolut inte på den här sidan men ja, det här är mitt nya konto :) skulle behöva hjälp snarast dock

• Redigerat 2022-11-16 01:18 av bisoliso
Uppkatten
2

Har du sett att katten aktivt bajsar utanför lådan, eller kan det vara så att katten är hård i magen så att bajset hänger kvar när katten skuttar ur lådan? Ibland får päls/svalda hårstrån bajs att fara med runt bostaden efter besök i kattlådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Hur många katter och toalådor har du? Vad är det för storlek och modell på toalådan (har den t.ex. svänglucka)? Vilken sandsort är det i lådan och hur många ggr per dag rensas lådan?

Är det i badrummet där lådan står som felbajsandet sker?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Är katten kastrerad?

Stolt ägare till tre La permer

bisoliso
0

#2: Ja, jag har sett henne bajsa utanför lådan.

bisoliso
0

#3: Oj, modellen är jag lite osäker på men det är en låda med tak och lucka. Rensas minst 2 ggr per dag, använder mig av Smart Cat Cat litter crystals. Ja, det är i badrummet som det sker

bisoliso
0

#4: Ja, hon är kastrerad

bisoliso
0

#3: har endast en katt och en låda

[Tismon]
2

#6: Pröva ta av locket och byt till en annan sand. Kristallsand kan göra ont för katter att gå på.

bisoliso
0

#9: Ok! Ska testa, tack för tips :)

[Tismon]
1

#10: Glömde säga att skaffa en till låda. Katter behöver alltid en låda extra, man brukar säga ha så många lådor som du har katter + en extra 🙂

Locket kan vara obehagligt för katter eftersom de kan känna sig trängda.

• Redigerat 2022-11-16 13:37 av [Tismon]
91Marran
1

Vissa katter vill kissa i en låda och bajsa i en annan.

Mvh
Mig

OberonsMatte
4

#6: Då har lådsituationen i det här fallet 3 egenskaper som är vanliga orsaker till felkissande och felbajsande.

Som tidigare nämnts är det:

1. För få lådor. Katter föredrar ofta att kissa på annat ställe än där de bajsar och behöver därför fler än 1 låda att välja på.

2. För instängd låda. Svängluckor är enbart anpassade efter kattägares behov och är alltså inget som gör lådan attraktiv för katter - snarare tvärtom eftersom katter ogillar att känna sig instängda och föredrar fri sikt och fria flyktvägar när de utför sina behov.

3. Kristallsand är också uppfunnet utifrån kattägares behov (dvs. för att slippa rensa bort kiss). För katten är kristallsand vasst och hårt att stå på och det kan kännas extra obehagligt när katten ska bajsa och kanske behöver stå där en längre stund.

Fler stora, öppna lådor med finkornig klumpbildande sand är förmodligen lösningen du söker för att bryta felbajsandet. Viktigt att åtgärda problemet genom förbättringar innan beteendet riskerar att bli ett invant beteende.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4

#5: Att du sett att hon bajsat utanför lådan "med flit" - men i samma badrum där lådan finns betyder att hon försöker hålla sig till rätt plats - dvs. där lådan står, men att det är något med själva lådan som hon inte trivs med.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
4

Hade jag haft stängd låda med kristallsand så hade nog alla mina fem kissat och bajsat utanför

bisoliso
2

#13: Åh, okej! Det här är min första katt och jag köpte det som rekommenderades av andra kattägare när jag köpte henne. Har du/ni några andra rekommendationer på annat sand/låda jag kan köpa istället? Jag har hört att Ever Clean ska vara bra, är det något som skulle rekommenderas?
Iallafall, tack så mycket för alla råd och information! Uppskattas väldigt mycket ☺️

bisoliso
1

#14: Jag tog av hela locket med taket så förhoppningsvis känns det lite bättre tills imorgon då jag ska köpa nytt.

bisoliso
1

#15: Vad använder du för Kattsand? Känner mig lite dum nu som använt mig av kristallsand och stängd låda haha 🥲

bisoliso
1

#14: Jag h frågade olika personer men insåg inget fel med varken sandet eller lådan. Dumt att jag inte läste på innan, men uppskattar all info ni ger mig! Jätteglad att jag joinade forumet

MonicaLagerquist
1

Olivers Kattsand och murarlådor och plastlådor från IKEA

Uppkatten
2

Everclean är en jättebra Kattsand. Välj en Everclean-sort som är oparfymerad. Håll utkik efter extrapriser, för den kan vara rätt dyr. På en del butiker har de även bonuscard så man får köpa typ var femte kartong Everclean-kattsand för halva priset.

Jag tycker att Nestor har bra kattlådor (med extra hög bakkant) men jag brukar alltid montera bort luckan. Sedan går taket att fälla upp (halva taket) ifall katten vill ha en mer öppen låda, eller för att underlätta när man gör rent i kattlådan (man kommer åt lättare att göra rent då).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-11-16 19:11 av Uppkatten
OberonsMatte
3

#16: Ja, för en del katter funkar stängda kattlådor och kristallsand, men det är så pass vanligt att det orsakar felkissande och felbajsande att det borde tas bort från marknaden tycker jag. Både felkissande och felbajsande kan i värsta fall leda till att en desperat kattägare till slut väljer att avliva katten p.g.a. det när veterinären inte hittar någon medicinsk orsak.

EverClean är bra om det är en oparfymerad sort. En del katter accepterar parfymerad Kattsand, men parfym är inget som gör sanden mer attraktiv för katter - snarare tvärtom, så oparfymerad, finkornig, klumpbildande sand är det säkraste kortet.

Jag använder oparfymerad Intersand OdourLock, men det finns många sorter som är ungefär samma prisklass och ungefär lika bra. Köper man lite billigare sand (t.ex. från vanlig mataffär) brukar man främst märka att den dammar mer.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Det finns studier gjorda där man sett att felkissning är vanligare när kattägaren använder parfymerad Kattsand i kattlådan.

91Marran
0

#20: Kan du länka till en Murarlåda som du använder?

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
0

#20 Jag har några murarlådor och några lådor från IKEA.