Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsakosthållning
Läst 111 ggr
Svamphuvud
0

Bästa och billigaste fodret

Hej! Vilket foder är det bästa och billigaste?

Jag har kört med mjau, det verkar ändå bra utan tillsatser osv. Är billigt och så.. men mina katter är lite smått dåliga i magen stundvis.

De är kastrerade innekatter, så nu har jag testat byta till mjaus foder för kastrerade innekatter, men nu när jag läste på skillnaden mellan de olika så verkar det ju typ kvitta.
Det är ju rätt mycket dyrare.

Hursomhelst. Vilka foder har ni, som är billiga men ändå inte tummar på välmående för katterna?

TatsuOni
1

När det kommer till blötmat, så får mina katter Mjau och Bozita.

Utöver det, så får de Mush.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2

Och tänk på att oavsett vad du byter till, så ska den nya maten fasas in långsamt, för att inte störa deras magar.

Magrat
0

Vi ger Mjau eller Nutrima, Mjau är definitivt billigare. Vi ger blött.

Ger du torr eller blött foder?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Svamphuvud
1

#1: Jag har aldrig hört talas om den sortens foder tidigare. Läste på lite nu och det känns ju som ett superbra och nästan självklart alternativ.
Har tänkt lite på hur icke-naturligt de äter, på grund av mig ju.

Jag adopterade dem för en månad sedan så har fram tills nyligen fortsatt med det foder de hade på hemmet. Nu känner de sig trygga och hemma här så nu kan man börja förändra kosten lite också.
Den ena katten är rätt överviktig, så hade velat få ner honom lite i vikt också..

Kollade lite på de olika ställena man kan köpa mush, vart är billigast?
Och hur mycket får du lägga ungefär varje månad?

Svamphuvud
2

#3: Jag har gett både torrfoder och blötmat, men efter att ha läst här på forumet lite nu också så börjar jag känna mig övertygad om att det inte är så bra att ge torrfoder.

Uppkatten
3

#5 Det finns i dagsläget väldigt lite vetenskapligt stöd för att torrfoder skulle vara sämre än något annat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
2

#4 Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någon aning om vad våra foderkostnader landar på 😅 Jag köper Mush i våran närmsta djurbutik.

Blötfoder på Ica och Granngården.

Vi har två katter. Den ena blir lätt överviktig, men jag tycker personligen att det är lättare att hålla honom i bra hull med blötfoder och Mush än det var med torrfoder. Torrfodret hetsåt han ännu mer av. Såklart så portioner vi ut hans mat idag. Mush brukar jag faktiskt ta fram rätt ur frysen. Då får han äta lite åt gången medans det tinar och jobba lite, istället för att kasta i sig maten.

Den andra är en växande Maine Coon. Hon får betydligt mer mat. Hon får mat så fort hon ber om det och så brukar vi gömma undan en skål med blötfoder/Mush till henne. Vi får byta gömställe när den äldre katten kommer på det 😅

• Redigerat 2022-11-11 14:19 av TatsuOni
Uppkatten
3

Instämmer i att det är lättare att hålla en bra vikt på katten med blötfoder jämfört med på torrfoder. Det är min erfarenhet också.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.