Katt kissar i sängen
Morgon!
Jag och min sambo har en katt som har dragit på sig en ytterst otrevlig vana att pinka i sängen och det har hållit på ett tag.
Det händer mer sällan att hon gör så men nu senast så gjorde hon det när jag precis hade vaknat och fortfarande låg kvar..
Vi är mycket noga med att rengöra låda varje dag och byter sanden minst en gång i månaden.
Sist vi bytte så verkade inte det duga och hon rätt av pinkade i sängen direkt efter bytet.
Fick ta med henne in på toaletten varje morgon och stanna till hon gjorde ifrån sig i lådan vilket gav resultat.
Hon har tidigare varit hos veterinär och fått antibiotika mot urinvägsinfektion och i samband med det ett foderbyte men eftersom man måste offra en arm eller ett ben för att ha råd har vi inte alltid haft råd med det fodret..
Nu senast har hon fått något torrfoder från Lidl som hon kastar i sig som om det inte finns någon morgondag men jag antar att jag får offra vänsterarmen för en påse av det där rekommenderade fodret för katter som pinkar inne.
Det vi gjort hittills för att förebygga:
*Foderbyte
*Ge godis vid korrekt utfört lådbesök
*Godis/mat i säng (cats don't shit where they eat)
*Veterinärbesök
*Bytt till "vattentätt" underlakan för att skydda själv sängen
Vi bor i en etta och har inte möjlighet att stänga ute henne från sängen så det faller bort direkt tyvärr..
Söker tips och råd då idéförrådet är tvärslut vid det här lagret och inte minst tålamodet är tvärslut..
- Undvik torrfoder, det ökar risk för urinproblem
- Testa fler lådor, annan sand?
- Feliway i uttaget
- Tvätta allting med ättika som katten kissat på
- Är katten kastrerad?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Tack för tips, vi får kika över alternativen.
Vi kan alltid sluta med torrfodret ett tag och se vad som händer.
Kanske är värt att prova annan sand, men sist vi gjorde det så blev hon väldigt missnöjd dessvärre.
Feliway ska jag forska i.
Vi har nog ökat ättikaproducenternas omsättning med ett par hundra procent dessvärre.
Yes, hon är kastrerad.
Hur många lådor har ni?
Var är lådorna placerade?
Vad är det för storlek och modell på lådorna (har de t.ex. svängluckor)?
Vilken sandsort är det i lådorna?
Hur många ggr per dag rensas lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
#3:
- 1 låda.
- Placerad i badrummet (Enda stället att ha den då vi som tidigare skrivet bor i en liten 1:a)
- Specifik storlek vet jag inte men den har högt i tak och luckfri.
- Ever Clean Lavender.
- Minst 1 gång, innan sänggåendes så hon slipper gräva runt i sin egna skit på natten. Är lådan full på morgon eller när vi kommer hem från jobb så tömmer vi den såklart, då vi vet att det kan vara en anledning att hon gör ifrån sig på mjukare ställen.
Har haft vilda diskussioner med frugan nu under morgonen och vi kommer att införskaffa en låda till och ställa i det enda rummet som finns att ställa i dvs sovrum/vardagsrum (vet att jag ovan skrev att enda rum är badrum men vi får väl helt enkelt göra oss av med möbler och göra plats för en till….)
- Redigerat 2022-10-22 09:38 av Daahlqwist
#4 Ja, många katter undviker att kissa i samma låda som de bajsar i, så ytterligare en låda är en bra idé. Lådorna behöver även rensas oftare. Varje morgon och kväll + när ni märker att katten har bajsat. En kattlåda behöver inte vara full för att behöva rensas, det räcker att den är använd.
Det är bra att det inte finns någon svänglucka på lådan, men viktigt att öppningen är stor och lådan har högt i tak så att katten inte känner sig instängd.
Sandsorten är bra eftersom den är finkornig och klumpbildande (mjuk att stå på och att att hålla ren). Det enda katten kan störa sig på är att den luktar parfym, så byte till oparfymerad sand är också en förbättringsmöjlighet.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag bor i en liten etta och jag har tre lådor till mina två katter. Visst kan det vara besvärligt ibland, men jag har hellre tillräckligt med lådor även om de kan kännas som om de är i vägen då och då än att katterna kissar i sängen eller så. En låda i badrummet, en i hallen, en i stora rummet.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#5: Den här fröken har aldrig tidigare haft problem med att göra allt i samma låda, pinka i en änden och dynga i den andra..
Men det är klart, saker ändras hela tiden antar jag.
Efter en snabb googling är det en Rotho MyPet Top Entry Kattlåda Storlek: B 57 cm x L 39 cm x H 40 cm. Öppningen i taket mäter 24,5 cm x 23,5 cm. Lådans volym är 50 liter som vi har.
Hon har sen hon kom hit alltid haft samma sand och det har inte varit några problem men vi kan alltid prova med oparfymerat i den nya vi ska köpa för att se vilken hon föredrar.
Frugan vill tillägga att när hon adopterade henne hos Hitta Katten så var det tydligen 6:e gången hon fick nytt hem (inte alternativ att flytta henne igen, hon är hos sitt forever home nu) och ett av de tidigare problemen hos andra har varit bland annat kissa i sängen.
#7: Min ena katt har definitivt blivit mer och mer kinkig med lådor och sand genom åren. När han först kom hit fanns det inte på kartan att göra ifrån sig någon annanstans än låda. Nu räcker det att jag missar städning en gång (för att jag är sjuk eller något annat händer, som när jag fick bröstsmärtor från ingenstans och fick åka ambulans till akuten) så sätter han sig direkt bredvid lådan istället. Så det kan ju vara så att hon helt enkelt inte är nöjd längre med bara en låda, speciellt inte en som bara städas en gång om dagen. :)
#8: Vi får helt enkelt skaffa en låda till.
Att hoppa i kattlådan uppifrån kan fungera för en del katter, men kan fungera sämre om katten t.ex. har ont i kroppen, eller kanske om den är väldigt nödig. Ge henne en annan typ av låda, som är lättare att ta sig i, så kan hon själv visa vilken typ av kattlåda hon föredrar.
Oparfymerad Kattsand är att föredra till katter som felkissar. Du kan prova att rengöra själva kattlådan med en skvätt klorin så blir den extra attraktiv att kissa i.
Kissar hon i sängen så testa att ha t.ex. ett duschdrapperi som överkast så blir det mindre attraktivt att kissa där.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är det konstaterat att katten nu är fri från sin urinvägsinfektion?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#11: Yes, för längesen blev det konstaterat och när hon vart av med den så tog det runt 1 år innan hon kissade i sängen igen
#7: Att behöva hoppa upp och därefter behöva krångla sig ner i ett hål för att kissa och efter det ta sig upp ur det hålet igen gör det besvärligt för katten att kissa på rätt ställe. En optimal låda ska vara möjlig att gå in i från golvvnivå.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-10-22 11:09 av OberonsMatte
#13 Krångligt? Om det är krångligt för dem att gå ner i hålet, så är lådan inte rätt storlek för katten eller hålet. Mina slinker ner som ingenting. De kan gå in och ut ovanifrån utan problem. Samt gå in från kortsidan om de vill också (dock inte ut). Mina går hellre på den, än den med huv.
Är ett jättebra första steg att skaffa en låda till, som har lägre kanter och inte något hål upptill, och prova en oparfymerad sand. Är dessutom ett första steg som inte behöver kosta skjortan. :)
#12 Och det kan inte vara så att hon har fått en ny urinvägsinfektion?
När det gäller kattlådan så ska man tänka att det ska vara lätt för katten att göra rätt.
#14 Det är katten som ska använda lådan - inte kattägaren. Så vad kattägaren tycker verkar smidigt är inte alltid detsamma som vad katten tycker. Har man en felkissande katt så måste man utgå ifrån vad katten kan tycka.
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Ja jag har inte hävat något annat?
Men att skriva "krångla sig ner", då är lådan inte anpassad efter katten. Mina slinker ner på ett ögonblick i sin och går sällan genom luckan som är framtill på samma låda (de kan alltså välja) och väljer den framför de andra med huv.
Nu har du absolut inte läst öht vad jag skrivit.
Prova woodyloo och en extra låda, nyligt fått hem en hittekatt (vet inte om han varit van vid låda sen innan, han fick nu bo med två första tiden inne i badrumme)och hatar själv lukten av "vanlig kattsand" sitter nog mellan öronen kanske men kan inte med lukten på grå Kattsand oavsett sort eller parfymering och kristallsanden kör päronen med o lukten är väl helt ok, men om man trampar på den om den hamnar utanför…..😖
Så efter mycke googlande innan katten kom så skaffade jag en peewee låda som folk lovordade (med tak utan lucka) som jag fyllde med peewee pellets och en litterlocker tro jag den heter (ser ut som en tvättkorg i mjuk plast med handtag bra storlek o höga kanter) som jag fyllde med little and bigs woodyloo "sand" gjord av trä men påminner om sand i formatet mest ifall kissen sku tycka de va konstigt o kissa på pellets.
Han var okastrerad när han kom visade de sig och hade magen i uppror lite första dagarna och både jag och katten föredrar woodyloo lådan. Peeween lukta kiss efter ett kiss försök tyckte jag och nummer två var outhärdligt den enstaka gången han provade de på pelletsen… Var tveksam på klumpandet på woodyloo sanden men den klumpar riktigt bra visade de sig.
Hatar kattlåde lukt och med byte en gång i veckan (blir nog mer sällan nu när bollarna blivit klippt, så vi har hårdprovat…. nedkissad stackars kisse efter sövningen stank så de lukta i hela huset) märks inte
på lådan nästan alls, känner av de från sopkorgen när ja öppnar locket om de ligger en klump där men inte annars.
Men märkt att enda gången han väljer peewee lådan med tak(tagit ur insatsen så är som en vanlig låda med hus över) trots att jag satt woodyloo "sanden" i den med är om han lagt en kabel i den andra, kan ju inte gå på äcklig låda… Inga olyckor för våran del än (peppar, peppar) men vågar inte gå ner till en låda. Har haft lite tid o kika på hur han väljer vilken han går på.
Märkte att den med tak börja användas mer efter en vecka cirkus (även fast den andra var tom) så satte ner huvve i lådan
o sniffa o de lukta lite kissigt i "tvättkorgen"han vanligtvis föredrar så tog de som att de var dags för byte(nu låter ja inte klok men luktade inte så man märkte de annars så var tvungen o provlukta på hans nivå för o se om de kan va de) Så skulle prova med två lådor o sand utan lukt.
Hade själv kräkts om jag sku behöva kissa i doftsatt vanlig Kattsand 😅
En hel påse är lagomt till litterlocker, blir kanske lite dyrt i längden o byta en gång i veckan, men tar de hellre än att han ska rata den o börja kissa på nå annat spännande ställe.
Och är bara ena jag behöver byta så ofta nu eftersom de är den han använder mest, och som sagt så blir de nog lite mer sällan nu efter kastreringen.
Men kan ju va värt o ställa in en till för o slippa "sängvätandet"