Bra katt mousse/paté
Hej, jag behöver tips på bra katt mousse eftersom Loke har ont i munnen och äter mindre torrfoder samt de tar längre tid för honom att äta sin våtfoder. Så vill jag underlätta för honom.
Men mousse/paté slinker allting ner utan problem på honom. Tänderna ska fixas nästa vecka på tisdag.
Just nu har jag mjau kalkon och purina gold gourmet införskaffat eftersom han tröttnar om de är samma smak. Vilket gjorde att jag fick ta det som fanns på butiken. Tacksam för tips!
I ett sådant här läge är det inte så viktigt om det är "bra" mousse/paté.
Det viktiga är att han får något som han tycker om och som han klarar av att äta.
Jag brukar ge Purina Gold Gourmet-mousse till mina katter när de t.ex. har opererat FORL/TR-tänder.
Tonfisk (avsedd för katt) brukar också kunna slinka ner.
Om katten äter dåligt kan man testa A/D blötmat. Den brukar gå att köpa hos veterinären och är en mer näringstät mousse. En del katter älskar den, men som alltid med katter så kan det vara bra att köpa någon enstaka burk först och prova. Mina katter anser inte att det är ätbart… 🤣
Men flera mål om dagen med Mousse tycker jag låter som en bra lösning i nuläget för din katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Då ska jag se till att köpa mousse från veterinären nästa vecka. Misstänker han inte kommer vilja tugga efter tänderna dras ut och fixas.
Han verkligen vräker i sig maten när de mousse. Så han är nog väldigt hungrig. Tycker de är så synd om honom, han älskar fisk. Vilket var väldigt synd pga mjau lax mousse är alltid slut på butikerna. Medan biff och kanin är ingen favorit ☺️
#2 Det är lite olika hur de reagerar efter munsanering. De får ju smärtlindring som ska hjälpa till så att de kan äta.
Prata också med din veterinär om vad han/hon anser att katten bör äta närmaste dagarna efter tandutdragning.
Min veterinär sa att uppblött torrfoder och alla slags blötmat var OK. Men jag vet att andra kattägare ibland har fått andra förhållningsorder. Men jag tänker att den veterinär som har opererat katten vet bäst vad den enskilda katten bör äta/inte äta dagarna efter tandoperationen.
När jag nyligen fick hjälp med ena kattens TR (hennes andra tandoperation) så fick hon sitt smärtlindrande läkemedel i en klick tonfisk, i övrigt fick hon Perle Gourmet Mousse eller lite tonfisk. Hon ville inte äta sin vanliga blötmat, och fick inget torrfoder förrän efter någon vecka drygt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Jag kommer att prata med veterinären och höra vad de säger gällande Lokes diet. Just nu vill jag bara att han äter.
Har du testat Shebas mousse?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!