Katter iFokus

Katter

Läst 358 ggr
EllinorErber
0

AKUT HJÄLP

Hej!
Jag har en katthona på 10 månader som alltid varit rumsren.
I augusti steriliserade vi henne och det var då helvetet bröt ut.
Hon började kissa överallt. I vår säng, i soffan, på kläder. Och som ni alla vet så är lukten väldigt svår att få bort. Det känns konstant som om där är en liggande doft i luften.

Inget är förändrat förutom kastreringen. Lådan är på samma ställe, rengjord 2 ggr per dag, samma mat, samma Kattsand samma allt. Inga nya djur eller barn i hushållet, inga förändringar över huvudtaget.
Vad är det hon protesterar mot? Vi tog tillbaka henne till veterinären efter 2 veckor ifall något var fel från steriliseringen, men allt var som det skulle.

Snälla hjälp. Vi orkar inte mer. Det är konstant och börjar kännas både äckligt och jobbigt. Och hon är uppenbart irriterad över något som vi inte kan lista ut vad.

Uppkatten
3

Det är nog inte så att hon protesterar, katter tänker inte så. Vad har du för kattlåda o Kattsand? Hur ofta rengör du kattlådan? Var står den? Börja med att utöka till minst 2 kattlådor. Hur rengör du där hon har felkissat?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Att katter kissar och bajsar i särskilda toalådor beror inte på att de försöker behaga ägarens önskemål utan för att toalådors egenskaper motsvarar/tilltalar katters naturliga behov. Katter är renliga djur och föredrar att kissa och bajsa på särskilda utvalda platser som lämpar sig för det, så toalådor med grävbart, absorberande material är alltså främst något som är tänkt att motsvara kattens behov (och det råkar praktiskt nog även överenstämma med ägarens behov, men det har katten inte någon uppfattning om).

Ägaren kan i egenskap av människa skaffa sig kunskap om katters naturliga behov och därmed erbjuda en kattoalett utifrån de behoven, men när en katt väljer bort en erbjuden kattoalett handlar det (också) enbart om kattens behov, dvs, naturliga beteenden och behov som katten försöker följa och hitta praktiska lösningar för.

Om katten sitter ner och kissar normal mängd och normalt ofta fast på fel ställe är det vanligtvis tecken på att lådsituationen behöver utökas och förbättras för att bättre motsvara kattens behov. Individuella behov kan förändras under hela kattens liv. Det finns många faktorer som kan påverka katters behov - ibland är det bara mognad, dvs. att katten börjar styras av en vuxen och mer nogräknad katts behov, även när det gäller var man lämpligast kissar och bajsar.

Förutom frågorna som redan ställts undrar jag om hon är utekatt eller innekatt och om det finns fler katter/djur i hemmet?

Sajtvärd Katter iFokus

EllinorErber
1

Jag skrev ganska utförligt hur hon hade det om man behagar läsa. För mycket av det ni frågar står redan.
Hon har en stor kattlåda som hon alltid haft. Stor och djup med mycket sand. Sanden är den samma som alltid och klumpbildande och vi rengör 2 ggr per dag (morgon och kväll). Vi har 2 hundar som hon vuxit upp med.

Hon har ALDRIG gjort detta innan, utan det började direkt efter kastrering för en månad sedan. Först kiss i vår säng varje dag, och idag hade hon kissat i soffan.
Hon kissar aldrig i barnens rum eller sängar.

Och som sagt så är allt annat precis som det alltid varit med rutiner osv.

EllinorErber
0

#0: Glömde tillägga att hon är en innekatt och har alltid varit!

OberonsMatte
4

#3 Om man behagar läsa svaren så frågades det t.ex. om lådplacering och vad det var för låda, dvs. vilken storlek och lådmodell det är på den lådan.

Jag skrev även "Individuella behov kan förändras under hela kattens liv. Det finns många faktorer som kan påverka katters behov - ibland är det bara mognad, dvs. att katten börjar styras av en vuxen och mer nogräknad katts behov, även när det gäller var man lämpligast kissar och bajsar".

Vad som har funkat tidigare och hur länge det funkat är alltså inte grejen. Grejen är att det inte funkar längre och då måste man försöka lista ut exakt vad det är som inte funkar längre. För att göra det och föreslå bättre alternativ måste man utgå från katters naturliga beteenden och behov och det kan vi mycket om på den här sidan.

Att felkissandet startade i samband med kastrering kan bero på att den upplevelsen kan ha varit en utlösande stressfaktor, men hade lådsituationen i sig inte redan inneburit stress hade katten förmodligen klarat en nytillkommen stressfaktor utan att försöka undvika den stress ett lådbesök redan innebar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-10-04 23:17 av OberonsMatte
OberonsMatte
3

Katter undviker ofta att kissa i samma låda som det bajsas i och då behöver katter fler än en låda att välja på. Lådorna bör vara stora och öppna (fri sikt och fria flyktvägar - inga svängluckor), lätta att gå i och ur (inga hopp-i -lådor) och vara placerade på lättillgängliga platser där katten vistas (dock ej i närheten av maten). Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
5

Jag tror att vi alla behagade läsa, och de frågor vi ställde var relevanta för att kunna försöka hjälpa.

Att sanden är samma som ni alltid har haft och klumpbildande säger t.ex. just ingenting. Är sanden mjuk eller vass? Parfymerad eller oparfymerad? Luktar den OK för kattens känsliga nos?

Jag ser heller inte att du berättar något om vad du t.ex. skurar ur kattlådan med, eller hur du har rengjort där hon har felkissat.

Det finns en mängd faktorer som är viktiga för att det ska fungera bra kring kattlådan, och en del katter är känsliga för det som inte känns bra för dem (stress, lådans placering, kvarvarande kisslukt o.s.v).

I övrigt har du fått mycket bra svar av Oberons matte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
1

Jag har två katter och tre kattlådor. Ibland undrar jag varför jag har den där tredje lådan, men den får stå kvar. Varför? De använder den inte i princip. Är samma modell av lådor (bara olika färg), samma sand, rensas flera gånger per dag, osv. De är alltså tre identiska lådor. De har alltid bara använt två av dem. Den lila har de nästan aldrig använt. Och då har jag flyttat på den flera gånger i min lilla lägenhet för att kolla om de vill ha den någon annanstans. Men nä.

Jag vet inte varför och jag accepterar att jag inte vet varför. De har ändå två lådor som rensas runt tre-fyra gånger per dag och ibland använder de den lila (jag kollar den naturligtvis samtidigt som jag kollar de andra) men så är läget.

Det jag syftar på är att ibland vet man inte varför sin katt gör som den gör, men då får man antingen göra sitt bästa för att ta reda på det ofta med experimentering, eller om det inte är något som är skadligt för katten bara acceptera läget. Mina katter har som sagt tre funktionella och identiska lådor. Att de väljer att oftast låta bli en är inget problem för jag städar de andra så ofta och noga, och jag har inga fler ställen att flytta den på, så det får vara.

Så du kan antingen börja prova dig fram med fler lådor, lådor på andra ställen, en annan sorts lådor, en annan sorts sand, rensa oftare, och annat som redan nämnts i tråden, eller ta katten till veterinär om du misstänker att det finns en medicinsk anledning till att hon väljer bort lådan, eller acceptera läget. 🤷‍♀️

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
1

#8 Visst är det lite intressant. Jag flyttade ut mina katters favvolåda från badrummet och ersatte den med en större. De går gärna i den större och bryr sig inte om bytet av kattlåda. Favvolådan ställde jag i annan del av lägenheten, och katterna slutade bums att använda den till 99 %. Jag fattar ingenting, men så är det. Jag kan för mitt liv inte tycka att favvo-lådan fick någon dålig placering, men enligt katterna så är det inte längre toalett där 😊. Trots samma sand etc. Nu har det ju ytterligare 2 lådor som används flitigt, så det är inget problem.

Mina båda katter klarar sig egentligen också bra med 2 kattlådor, och i perioder har jag bara haft två kattlådor, MEN får man en katt där det är problem med felkissning/felbajsning så är det ju jätteviktigt att man utökar antalet lådor, har en mjuk fin oparfymerad Kattsand, tänker igenom placeringen av kattlådorna o.s.v.

Så börjar det strula så får man ha ett helt annat tänk än för den katt som redan är nöjd med lådsituationen. Tänker jag.

Calcifer
3

#9: Sen när folk har täckta lådor med luckor som verkligen är instängda brukar jag göra en liten jämförelse.

Säg att du är till skogs, ingen kan se dig. Oj jäklar, nu måste du kissa eller bajsa eller båda! Det går inte att hålla dig! Du har toalettpapper i väskan, sjukt skönt! Du kollar upp. Nämen! En bajamaja! Vad skönt! Åh, nu är jag räddad! Så springer du dit och öppnar.

Inifrån väller det ut en stank av piss och skit och det är bajs på sitsen och kiss över hela golvet.

Du backar bakåt och kollar till vänster. Där finns en stor prydlig buske du kan huka dig bakom, och oj, även ett litet träd du kan hålla i dig för stöd. Och ingen kommer se dig där även om någon skulle råka komma gående.

VART går du på toaletten?

Jag har aldrig gett scenariot till en enda kotte som svarat "bajamajan". 😎

Jag tänker att det måste ju vara så för katter med de där riktigt små lådorna, som är helt instängda, och som man inte pedantiskt rengör typ fem-sex gånger om dagen. Jag skulle också vara "abort mission" och pissa eller skita bakom busken - eller ja på golvet eller i sängen, om jag är katt.

Råkade stänga dörren till hallen en gång när jag hade möblerat om lite (var inte helt klar, så det var lite kaos). Där stod vid det tillfället två av lådorna, den andra lådan hade jag inte rensat sen tidigt på morgonen. Det var en sån där rörig och jobbig dag typ. Elrond ansåg direkt att den låda han kunde komma åt inte dög och bajsade på golvet. Jäkla skit tänkta jag åt mig själv när jag upptäckte mitt misstag och fick städa. Shit happens. Möblerade färdigt och rengjorde lådorna igen. Köpt fel sand vid nåt tillfälle av misstag också, då valde Elrond också golvet. Bara att städa och göra om göra rätt.

Rafflan
1

Tog veterinären något urinprov? gjorde man något ultraljud?
Urinvägsinflammation är inte helt ovanligt på katter och kan få dem att kissa på fel ställen.

MsHisingen
0

Går hon ALLTID utanför eller är det lådan ibland? Funderar på om hon fick ont av kastreringen när hon var nödig första gången och kopplar ihop det med toalådan istället för med operationen. I så fall kan ni behöva byta lådor och sand för att ge henne en nystart utan obehagliga minnen (ungefär som att man inte går tillbaka till en buffé som gjorde en suveränt magsjuk, även just den maten är uppäten sen länge).

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

EllinorErber
0

#8: gilla läget tänker jag absolut inte göra. Det är äckligt och ohygieniskt. Att soffa och säng konstant är nerkissade och ha stanken av kattpiss hängande i luften. Det är väl självklart att ingen vill ha det så?

EllinorErber
0

#11: ja de gjorde en utförlig undersökning och hon var helt frisk. Inga komplikationer från operationen heller.

Hennes Kattsand är everclean odor control och hon vägrar annan sand. Hon har nu det senaste börjat bajsa på golvet. Det är så vidrigt att varje dag behöva va det så här. Lådan står i badrummet där duschen är. Provade att ha den i det andra badrummet men det gillade hon inte och gick tillbaka till det andra badrummet och krafsa på dörren.

Jag mår väldigt psykiskt dåligt av detta och kan inte ha det så här.

EllinorErber
0

#12: hon gör även behoven i lådan men även på soffa, säng och nu börjat bajsa på golvet med, med jämna mellanrum.

Mattetilltvå
1

#14: Jag förstår verkligen hur jobbigt det är! Och inte så lätt att komma på vad det beror på. Känns ju som att det hänger ihop med kastreringen ändå. Nu har du ju kollat med veterinär som inte hittat nåt fysiskt fel så det är ju nåt annat som spökar. Kanske har det gjort ont när hon gått på lådan och så kopplar hon ihop det med lådan. Svårt att säja. Om jag var du skulle jag prova med att skaffa en låda till. Och sen sätta in en feliway kontakt. Jag har använt feliway i flera olika situationer och tycker det är kanonbra. Nu har vi alltid en kontakt i. Zylkene är ju också nåt man kan köpa receptfritt. Det är i kapselform och man bryter en och strör över maten. Det är lugnande för stressade katter.
Annars får du kanske ta en vända till hos veterinären. Jag hoppas det ordnar sej för det är ju inte hållbart i längden.

Uppkatten
3

Nej, det ska inte lukta kattkiss/kattbajs hemma.

Everclean är en bra Kattsand. Just den sort du använder har jag inte testat själv, men om jag var du så skulle jag utöka med 1-2 andra kattlådor med parfymfri Everclean i. De flesta katter föredrar parfymfri Kattsand.

Kattlådorna ska då inte stå i samma rum, och inte bredvid varandra, utan sprid ut dem på lämpliga ställen.

Om katten har felkissat så måste du omedelbart göra rent, och då på sådant sätt att KATTEN inte längre känner att där luktar kattkiss (katten har känsligare nos än vi). Så länge katten känner lukten av kattkiss så riskerar du att katten fortsätter att kissa där den felkissat tidigare.

Man brukar rekommendera rengöring med ättika. Sedan finns ju Urine Off och liknande produkter som du kan prova.

Över säng och soffa kan du lägga en presenning eller ett duschdrapperi, för att det ska bli otrevligt att kissa där. Ställ en matskål ovanpå med lite torrfoder i, många katter vill inte ha toalett där mat serveras.

Undvik att ha textilier på golvet så länge som hon inte sköter kattlådan.

Du skriver att hon bajsar på golvet. Sätter hon sig då i avsikt att bajsa? Det är inte så att hon är lite hård i magen och bajskorven hänger kvar där bak för att sedan släppa och landa någonstans i bostaden…?

Om du känner att det här trots allt blir ohållbart så tycker jag att du ska ställa katten på kö till ett No Kill-katthem, t.ex. till ett SVEKATT-anslutet katthem.

Att en katt felkissar/felbajsar i ett hem betyder inte att den kommer att fortsätta på det sättet i sitt nya hem. Katthemmen är vana vid den här typen av problematik, och vana att omplacera till "ett så bra hem som möjligt" (de vill ju inte att beteendet drar igång igen).

Uppkatten
2

Kissar din katt inne? FELIWAY CLASSIC kan hjälpa din katt. Få flera tips på hur du kan hjälpa din katt.
Calcifer
0

#13: Jag håller med dig, och tycker exakt som du. Därför istället för att få attityd när folk ställer frågor eller ber om mer information eller försöker hjälpa genom att ge information så är det ju bara att svara hövligt och försöka med vad de föreslagit.

Därför är en första åtgärd att prova som är relativ enkel: Fler kattlådor och annan sand. Samt städa dem oftare.

Även feliway som ovan nämnt kan vara bra.

Första steget är ju att börja prova de saker som folk som är kattkunniga föreslagit i bästa välmening som inte behöver vara dyra eller komplicerade, innan man fortsätter att tänka att man måste må dåligt eller att man måste behöva ha det så här.

OM det skulle hjälpa att hitta rätt sand med fler lådor är det ju jättebra och då kan ju problemet vara löst. Utan att det behöver bli mer komplicerat än så.

Uppkatten
1

Forskningen visar att en kattlåda som luktar för mycket katt (kiss/bajs) gör att katten inte vill använda den. Kattlådan får gärna lukta lite, men bara så att katten märker det (inte vi).

Den vanligaste orsaken till felkissning/felbajsning är att kattlådan inte görs ren tillräckligt ofta. Även valet av Kattsand och mängden Kattsand i lådan är av betydelse.

Det kan vara klokt att göra ett test och se vilken typ av Kattsand som katten föredrar. D.v.s. man har flera kattlådor. Sedan häller man en sorts Kattsand i låda ett, en annan sort Kattsand i kattlåda nummer två, en tredje sorts Kattsand i kattlåda nummer tre o.s.v. På det sättet kan katten själv visa vilken Kattsand den föredrar (förutsatt att lådorna är av ungefär samma typ och alla är placerade på "kattvänliga" platser). De flesta katter föredrar Kattsand av den typ som Everclean är.

En studie från 1997 visade att det var vanligare att katten felkissade/felbajsade om man använde parfymerad Kattsand.

Man har också sett i undersökningar att katter föredrar större kattlådor framför mindre, om de själva får välja. "Ju större kattlåda desto bättre".

När kattlådan görs ren ska man undvika starka rengöringsmedel/rengöringsmedel som doftar citrus.

En katt som felkissar/felbajsar kan behöva få vara i ett enda rum under en kortare period, och först när det fungerar bra med kattlådan där inne så utökar man successivt kattens utrymme (vilket förstås INTE innebär att katten kan hållas instängd på någon liten mörk toalett i veckor och månader, för det är inte OK!). Ö.h.t. ska man vara försiktig med att begränsa kattens utrymme, det här är något man kan prova först om samtliga kattvänligare metoder har provats först.

Men som regel går felkissning/felbajsning att göra något åt.

Uppkatten
0

Naturligtvis kan du också begära en second opinion hos en annan veterinär eller konsultera en kattbeteenderådgivare.