Lugna katter för den ensamma
Hej alla katt experter!
Jag har gått i katt tankar i flera år nu och skulle behöva era råd på en katt med lugnt temperament.
Tror jag har googlat till internets ände och känner mig ändå något vilse.
Så dom kriterier jag har i dagsläget:
- Ska vilja vara innekatt (med balkong och promenader såklart)
- Lugnt temperament, aktivering i all ära men inte klättra i taket
- Kunna vara själv/ensamkatt (jobbar dock mycket hemifrån)
Så kan ni snälla ge mig tips på raser att kolla runt på?
Tack på förhand!
Är det viktigt för dig att det är en raskatt?
Annars är ett tips att du bokar in ett besök på ett seriöst katthem, så kan de hjälpa dig att hitta en katt som stämmer in på det du beskriver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Hej! Nä ras spelar ingen roll, men då det kan finnas risk för allergi så kollar jag väl raskatter just för den sakens skull.
Vet att det är jätte individuellt för varje katt om jag skulle reagera.
Har du en konstaterad allergi mot katter så ska du verkligen fundera på om du verkligen bör ha katt.
Har man väl fått in kattallergener i sin bostad så är det nästan hopplöst att bli av med dem. Det händer att allergiker reagerar på bostäder där det inte funnits katter på flera år.
Du bör också undvika kattungar och fertila katter, eftersom de ofta är mer "provocerande" för allergiker.
Och någon helt "allergivänlig" katt finns inte.
Fundera också på vad du gör om det inte fungerar. Så att inte katten behöver flyttas runt en massa i onödan, då det innebär stress för katten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Jag har full koll på min allergi och dess begränsningar.
Och så oansvarig som jag framställs här ovan är jag inte, annars hade man inte gjort sin research innan.
För kul info så tar det ca 40 år för allergener att försvinna ur en bostad :)
Men tackar för din omtanke ändå.
Det är inte min mening att framställa dig som oansvarig. Här på Katter kan man förvänta sig mer generella svar, eftersom det är vad som är möjligt att ge på den här typen av forum, där ingen känner varken dig, din allergi eller din situation mer i detalj.
Tyvärr ser vi både här på forumet, och på katthemmen, att det är vanligt förekommande att allergiker skaffar katt (trots att de vet om att de är allergiska mot just katt). Och sedan blir det många gånger problem.
Många tror att man kan lösa det genom att välja speciella raser, ge speciellt foder, tvätta katten med speciellt schampo, använda läkemedel, genomgå immunterapi o.s.v. Och det är många gånger att förenkla tillvaron.
Många gånger är det unga människor som drömmer om katt, och några år senare kommer det in barn i familjen - i värsta fall med än svårare allergier, och så får katten flytta, vilket brukar innebära sorg och stress.
Om du visste hur många som kommer till katthem och inte talar om att de själva eller någon i familjen är allergiska… och så får de hem en katt, och kommer tillbaks med den stressade katten inom några dagar/veckor. Det är inte OK.
Du får kanske prata runt med uppfödare och se om det finns någon som tar emot besök där man får känna sig för, och där uppfödaren är beredd att ta tillbaka katten om det inte fungerar.
#5: Ingen fara, tog inte åt mig :)
Och jag håller med dig på alla punkter! Det är därför jag letar som sagt och gör al bakgrundskoll som jag kan innan.
Vem vet, kanske kan hitta ett s.k testhem :)
#0: Jag kan tipsa om Ragdoll !
En riktig myskatt. Lugn och fin och lagomt aktivitetsbehov. En del till och med lite lata. Inte känd för att klättra under taket utan ligger gärna på golvet eller på lagomt hög ställning. Jag har inga ragdolls själv just nu men har haft. Älskar den rasen och kommer nog vilja ha en i framtiden igen. Nu har jag Maine Cooner här hemma. Också jättefina men lite mera aktiva än ragdoll skulle jag säja.
Brittiskt korthårig räknas också som lungn ras. Och perser så klart men där krävs en hel del pälsvård.
Lycka till med ditt val!