Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteende
Läst 244 ggr
[Bokmalen1000]
0

Katt går bredvid kattlådan

Hej!

Jag börjar bli lite smått frustrerad (inte på min katt då jag förstår att det är någonting fel, men generellt) då min katt inte sköter lådan riktigt. Hon har två lådor som städas åtminstone en gång om dagen, oftast två och ibland oftare. Hon använder båda, men hon kissar utanför och bredvid den ena lådan trots att den är ren. Vad kan jag göra? Det har börjat förstöra golvet och försöker torka upp och spreja med sprejen jag har (mot att katter urinerar) direkt efter, men hjälper inte.

OberonsMatte
1

Sitter hon i lådan , men lyfter på rumpan eller sitter hon utanför lådan? Hur många katter har du? Vad är det för storlek och modell på lådorna (har de svängluckor)? Vilken sandsort?

Sajtvärd Katter iFokus

[Bokmalen1000]
0

#1: Hon sitter utanför lådan. Har bara en katt just nu. Osäker på exakt storlek, den ena är lite större och den andra är något mindre. Den ena har tak, men tagit bort svängluckan. Är en oparfymerad och klumpbildande Kattsand som hon haft i snart tre år. Varit problem med lådan länge, sen skaffade jag två lådor och hon började sköta det bättre, men nu gick hon utanför igen.

Uppkatten
2

#2 Har du provat att känna på kattsanden…? Kan den vara vass för hennes tassar?

En favorit här hemma är Evercleans Total Cover. Den är oerhört skräpig (man får dammsuga ofta), men när jag har provat mig fram så är det den sorten katterna föredrar.

Ibland blandar jag den med SoftCat som också verkar vara mjuk och skön för tassarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Skaffa fler lådor som är stora och öppna med relativt låg kant eftersom golvytan
är helt öppen med fri sikt och fria flyktvägar.. Placera ut dem på fler ställen - gärna parvis (utan att stå precis bredvid varandra). Många katter undviker att kissa i lådor som de brukar bajsa i och behöver därför fler än en låda i närheten när de behöver kissa.

Finkornig, oparfymerad, klumpbildande sand som rensas ofta är vanligtvis det säkraste kortet. Sandlagret bör vanligtvis vara så tjockt att urin inte tränger ner till lådans botten. En del katter kan dock föredra ett tunnare sandlager så har du väldigt tjockt lager kan det löna sig att erbjuda ytterligare en låda med lite mindre sand i.

Lådorna måste rensas MINST 2 ggr per dag + varje gång man märker att katten har bajsat. Har man en felkissande katt är renlighet a och o för att bryta beteendet.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Fundera också på vad du rengör kattlådan med. Rengöringsmedel med citrondoft bör undvikas. Däremot gillar många katter lådor som rengjorts med lite klorin.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Fundera också på om katten kan vara stressad. Har du testat Feliway adapter för vägguttag? Zylkene?

[Bokmalen1000]
0

#3: Känns inte vass för mig, dessutom har hon inte problem att gå i lådan då det inte gäller att urinera

[Bokmalen1000]
0

#4: Just nu är vi bara i ett rum tills november, 20-25kvm, har två kattlådor som står nära varandra men fortfarande med lite avstånd. Finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand, städar som sagt minst en gång om dagen men oftast mer än så. Enstaka gånger det bara blir en gång. Är särskilt noggrann med den lådan som hon generellt använder för att urinera (när hon inte går på golvet) att plocka upp i.

[Bokmalen1000]
0

#5: Använt klorin!

Har lutat mig mot att hon är stressad och vet inte vad som gör det eller hur jag ska hjälpa henne. Hade feliway förut, dock märkte jag inte att det fungerade särskilt bra. Ska försöka igen längre fram, dock när flera katter ska presenteras för varandra när jag flyttar.

KattenKitty
0

#9: Hmm… först lite info om mig, jag är ny här på sidan och jag märker att jag tenderar till att skriva rättså långa inlägg, hoppas att ni står ut med det. Katter, djur överhuvudtaget, och deras välmående har en stor plats i mitt hjärta, i området där jag bor kallas jag allmänt för ”Hon med katterna” och då vet alla vem jag är. Händer det något med ett djur här, tamt eller vilt, vet de flesta att de kan ringa mig och jag rycker ut oavsett tid på dygnet. Jag gör det ENBART för djuren, inte för ägarnas skull.

Jag har inte haft nån vidare bra erfarenhet av Feliway, det är nog olika från katt till katt hur de reagerar. Hela min kattfamilj, 5 vuxna katter varav en nykomling, blev aggressiva mot varandra. Även de ”gamla” som varit dunderkompisar under många år.

Rekommenderar dig att testa Zylkene och så ett tips för att skydda golven vid olyckorna:

Köp plastad frotté och lägg under lådorna med en bred marginal omkring. Enkelt att tvätta, ta en skvätt Klorin i facket för sköljmedel. Köp en omgång extra frotté så du direkt kan lägga dit nytt.
Frottésidan uppåt och tejpa fast runtom med bred maskeringstejp. Placera gärna ut ett par tyngre saker på frottén så den ligger stabilare.

Som någon annan här föreslog, skaffa ytterligare en låda som är annorlunda mot de du har, t.ex. en med låga kanter. Testa med att ha olika sorters sand i varje låda, möblera om lådorna så att de inte står nära varandra, typ en i varje hörn av rummet om det går. Förändringen kanske kan bryta beteendet. Till mina fem katter har jag 5 lådor, en till varje, och ytterligare 1 låda, katterna får också gå fritt ut och in som de vill.

Och som sagt, testa Zylkene, inga kemikalier, mer som ett kosttillskott. Innehåller ett protein-enzym som också finns i mamma Katts mjölk. Hoppas att jag kallade innehållet vid rätt namn ☺️ Har bara haft bra erfarenheter av Zylkene, bl.a. också en kattjej som envisades att göra nr 1 och ibland nr 2 på alla möjliga ställen 💩.

För flera år sen såg jag på programserien My Cat from Hell, hemskt dåligt namn 😾. Slutade titta för jag mådde så dåligt av att se alla katter som for illa och ägarnas urusla förståelse för katten.
Iallafall, där berättade programledaren Galaxy Jackson att Klorin är det enda som tar bort doften av katturin även den doft som annars bara katterna uppfattar. Sant eller inte, men det använder jag vid rengöring.

Lycka till och snälla berätta hur det går 😻🐾

Uppkatten
1

Klorin ska man bara använda där man VILL att katten ska kissa. Där man INTE VILL att katten ska kissa använder man ättika för att få bort lukten (så att katten inte känner sin egen kisslukt och kissar på samma ställe igen).

Feliway brukar fungera utmärkt i de flesta fall, men i bostaden bör man se till att använda adaptern som är avsedd för vägguttag. Sprejar man mitt bland katterna med sprejen så kan jag tänka mig att en del katter kan reagera negativt, eftersom sprejen bör få dunsta i 15 minuter innan man tar in katterna i det rummet. Men visst, katter är olika. Fungerar inte Feliway så kan man testa Pet Remedy istället.

[Ragatans Naturande]
0

Precis som Uppkatten skriver klorin ska man absolut inte använda till att tvätta stolsben, väggar, golv och såna platser där olyckor har skett med, för då BER man att katten ska kissa sitt revir där. <3

Jag diskade mina kattlådor med klorin var tredje månad, däremellan använde jag diskmedel vid sandbyte och katterna slogs nästan om att markera lådorna med SIN doft när lådorna desinficerats från doft och bakterier med klorin, för att tala om att det här är MN kattlåda, mitt revir.

• Redigerat 2022-09-16 11:27 av [Ragatans Naturande]
OberonsMatte
0

#8: Vad är det för skillnad på lådorna med tanke på att hon använder den ena lådan mer än den andra (du skriver "Är särskilt noggrann med den lådan som hon generellt använder för att urinera").

Bajsar hon i båda lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

KattenKitty
0

#0: Hej igen!
Bra att få veta om rengöring med Klorin!
Skrev nog lite otydligt om hur jag använder Klorin, det är alltså lådorna jag rengör med Klorin och spolar sen nog av lådorna i duschen men det får säkert inte bort all doft för katternas del.

Kom ihåg nu när jag läste i de nyare kommentarerna att när min tjej Elsa i början kissade lite överallt, t.o.m. i min säng använde jag faktiskt ättika när det hände olyckor. Blandade ättika i sköljmedlet när jag tvättande sängkläderna. Eftersom den största orsaken till kisseriet säkert berodde på osäkerhet och att hon inte kände sig trygg fick hon också Zylkene.
Hon är 6 år nu och jag uppskattar att det är 3 år sen som det hände nån olycka. Långsamt dröjde det längre och längre tid innan hon helt slutade kissa på olämpliga ställen.

Kallakulla
0

Använd lådan hon använder och aldrig gör utanför som mått och fixa en till likadan och ta bort den hon kissar bredvid.ställ nya lådan på ny plats fast det blir obekvämt för er.på en plats så katten har bra koll på er som är i lägenheten när den är i lådan.möblera om så gamla platsen efter sanerat inte är fri till kisseri.ny plats är viktig så även bredvid spis eller er säng är lämplig om det är dåligt med plats.lådor utan tak och minst 15cm högt sand och rymliga lådor på olika plats.inte nära vattenskål och matskål.bra klätter möjlighet när ytan är snål och många klös platser och lek med er varje dag så den inte kissar för under stimulering.