Katter iFokus

Katter

Etikettdjurskydd
Läst 267 ggr
MonicaLagerquist
0

Raskatter på katthem

Det händer ytterst sällsynt att vi får in raskatter på katthemmet.Tycker ni att de ska säljas till samma pris som huskaterna eller ska man ta ut en större peng för raskatter.
Under de åren jag jobbat på katthemmet har vi fått in två cornishar en ocikatt och två europer-

Stolt ägare till tre La permer

Tarotstollan
3

Om de har stamtavla med sig och den förre ägaren har lämnat in dem så är det ok med högre pris.
Men å andra sidan är alla katter värda lika mycket, sen spelar det ingen roll om det är "Pelle" från ladugården eller "Struttorpets Knäckampers Nicke"!
(Hoppas ingen uppfödning heter så, då jag bara hittade på det i hastigheten.)

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
7

På "mitt" katthem brukade vi ligga lågt med raskatterna. Inte annonsera ut dem med snygging foton och inte poängtera ras. Alla katter hade samma höga värde. Folk som kommer till katthemmet för att ras är viktig för dem har hamnat fel tycker jag. Många av raskatterna vi fick in var katter som behövde medicinsk omsorg, som var högaktiva eller som ägaren inte hade råd med längre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
5

På mitt katthem säljs raskatterna tyvärr utan stamtavla och blir "huskatter"
Jag tycker att det är fel och jag tror inte att de andra i styrelsen visste att man hyffsat enkelt kan få ut en ny stamtavla på katten.
Jag skulle önska att vi inte annonserade ut katterna som raskatter men att stamtavlan skulle följa med och att man beroende på kattens ålder anpassade priset därefter
Alla pengar in gynar ju katterna.

OberonsMatte
9

Självklart till samma pris. Katthem ska värna alla katters lika värde och därför ska alla katter som förmedlas genom katthem kosta lika mycket, oavsett ursprung, ålder, pälslängd, utseende eller annat som katter kan tänkas att värderas utifrån på den vanliga marknaden.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
2

Jag håller helt med #4! Tycker det är självklart att de ska säljas för samma pris. Tycker inte alls att det är ett problem att de säljs utan stamtavla, tvärtom faktiskt, på katthem är alla lika (bra!!) ❤️

MonicaLagerquist
9

För mig är stamtavlan en värdehandling och att förstöra den är som att bränna viktiga papper.

OberonsMatte
7

#3: Att attraktiva och särskilt lättförmedlade katthemskatter innebär större efterfrågan och därmed även möjlighet att få in extra höga adoptionsavgifter är såklart lockande för katthjälpsföreningar som så väl behöver varenda krona de kan få in, men… jag vet en stor katthjälpsförening som t.o.m. har olika prissättningar för huskatter beroende på om de har lång eller kort päls…

Katthjälpsföreningen försvarar bisarrt nog prisskillnaden med att det är så marknaden ser ut. Den oseriösa kattmarknaden alltså…. och DEN marknaden och kattsynen ska katthem varken uppmuntra eller vara en del av..

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
6

Det blir väldigt märkligt om katthem börjar ge olika katter olika värde. Det är ju tvärtemot vad katthemmen står för.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
4

#6 FINNS en befintlig stamtavla (t.ex. från ett dödsbo eller tidigare hem) så klart att stamtavlan kan medfölja till ny ägare, men det finns ingen anledning tycker jag att katthemmet ska försöka begära ut ersättningsstamtavla om den försvunnit i samband med att katten kanske hamnat i ett vanvårdshem.

För några år sedan hamnade två raskatthonor (systrar) på Stockholms katthem och det ledde såklart till väldigt stor uppmärksamhet och väldigt stor efterfrågan redan innan de var bokningsbara. Stockholms katthem har samma prissättning oavsett katt. Jag har för mig att de hamnade där p.g.a. allergi i det befintliga hemmet.. P.g.a. uppmärksamheten i sociala medier fick även uppfödaren veta vad som hänt och då kontaktade hon omedelbart katthemmet och köpte tlllbaka dem (till många hoppfulla spekulanters besvikelse)..

Den som köpte katterna hade inte kontaktat uppfödaren före överlåtelse till katthemmet. Hade ägaren gjort det hade katterna inte ens behövt hamna där.

Sajtvärd Katter iFokus

[Devya]
2

Jag hittade min Devon Rex på ett katthem och fick betala 350 euro för henne istället för 150 euro. Fick inga officiella papper på att hon är en raskatt men de skrev i adoptionspappren att hon är en Devon Rex.

Jag hade inget emot att betala mera för henne då vi fick en så bra connection från första början. Jag såg en massa andra Devon Rex katter där samt Maine Coons, Cornish Rex etc, men jag föll då specifikt för den här ena Devon Rex. Det helt enkelt klickade superbra mellan oss. De hade säkert ca 30st av dem, som hade blivit omhändertagna.

Jag var just nu och tittade på deras sidor och de har fortfarande den ena raskatten där, en cornish rex som jag såg där senast. Hon var väldigt pratsam och högljudd och tror det är därför som ingen har adopterat stackarn, trots att hon är en raskatt.

Jag ser inga problem med att betala lite mera för raskatter som kommer in, för det kan vara bra för katthemmet att tjäna lite extra. Så jag ser lite så på den saken, att det går till en god sak.

[Ragatans Naturande]
1

#10: Raskatter är inte raskatter om de inte har stamtalva, då ÄR de huskatter.

OberonsMatte
3

#10 Oftast kommer katter som hamnar på katthem från huskattavel, och det gäller även för de katthemskatter som ser ut som raskatter. Katthem är kanske olika noga med bara att använda rasbenämningar när det är befogat att göra det, dvs. när katten är stambokförd. Jag är glad över att det katthem jag stödjer ÄR noga med att enbart använda rasbenämningar när katter kommer från stambokförd avel. Alla andra katter omnämns som huskatter, oavsett hur de ser ut och oavsett vilka föräldrar de har. Hur de ser ut framgår av bilderna.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Dessa katter som jag känner till hade stamtavla med sig.
Två kom via avlivningshot från en veterinär klinik.
En kunde via chippnummer härledas till en uppfödare som kunde identifiera katten.
Två hämtades hos uppfödaren och stamtavla följde med katterna.

[Devya]
3

#12: De var alla raskatter och de hade stamtavla men de på katthemmet ger aldrig sådana med. Jag vet inte varför de inte ger en stamtavlan med adoptionspappren, allt gick på nederländska den gången, så jag missade förklaringen. Jag fick det här året veta orsaken till att de blev omhändertagna, ägaren hade gått bort och det beslöts att katterna skulle föras till katthem. Jag kom nämligen i kontakt med en som jobbade där. Borde fråga henne om stamtavlan och varför den inte ges med.

Så jag har inte fått stamtavlan men i grund och botten så förblir min katt en Devon Rex i grund och botten. Hon har ju åtminstone haft en stamtavla en gång i tiden. Sen igen bryr jag ju mig inte om att ha den där stamtavlan, den har inget värde för mig och min familj, annars skulle jag väl aldrig ens gått till ett katthem för att skaffa katt.

Så, om min katt har haft stamtavla men den finns inte längre, har hon då plötsligt blivit en huskatt? Låter lite fjantigt att ens katts ras kan ändras så snabbt. Så om jag nu får tag på pappren igen så är hon huxflux en raskatt? Jag förstår att enligt lagen så kan det fungera så men om vi snackar om vardagstal och genetik då? Jag skulle aldrig avla på min katt utan papper (hon är dock kastrerad så omöjligt) så det handlar ju inte om det. Det handlar om hur verkligheten ser ut, med eller utan förlorad stamtavla.

[Devya]
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är en bild på min huskatt som djurhemmet kallade då för Devon Rex. Ni får klassa henne som Devon Rex eller vanlig huskatt, det spelar egentligen ingen roll, det finns ju även mina grannar som tror att hon är en gremlin och inte ens en katt. Vissa är även rädda för henne för de tycker inte hon ser ut som en normal katt (plus att hon ofta ser sur ut - resting-bitch-face, fast hon är världens snällaste katt). Folk har även trott att hon är sjuk på grund av att hon inte har päls som 'vanliga' katter.

Devon Rex eller ej, hon beter sig verkligen som en, då jag har även träffat en uppfödare av Devon Rex katter, som hade en massa gosiga katter. Min katts temperament överenstämmer till punkt och pricka på hur de katterna var. Hon är verkligen inte likt någon annan katt som jag har tidigare haft, hon känns verkligen mer som en gosig gremlin eller alien, än något annat.

Men som sagt, skitsamma med 'semantics'. En ovanlig och underbar katt är det oberoende. Inte mitt fel sen att de på djurhemmet har skrivit i hennes papper att hon är en Devon Rex, och att jag på basen av det har alltjämt sagt att hon är en Devon Rex då folk undrat vad för ras hon är.

[Ragatans Naturande]
0

#15: Alldeles underbar, oavsett :). Jag älskar svartsköldpaddor. <3 Men så är jag ju partisk, med en alldeles egen padda. ;)

[Devya]
5

#16: Ja, oberoende om hon nu är en raskatt eller huskatt enligt andra, så är hon fortfarande helt fantastiskt. Katt som katt i slutändan. :) Alla är lika mycket värda.

Uppkatten
5

Det hela får mig att tänka på en dag för några år sedan.

Jag satt och pratade med en semilånghårig katt på ett av landets större katthem, inne i kattens "rum" på en avdelning med kanske 6 olika kattrum totalt.

Även i de intilliggande kattrummen bodde semilånghåriga huskatter.

Så blev det besökstid och folk strömmade in för att kolla på katterna genom glasrutorna.

Och döm om min förvåning när den ena besökaren efter den andra kom med samma kommentar:

"Här inne har de raskatterna!!!".

Det fanns inte en enda raskatt (katt med stamtavla) där inne. Bara en massa huskatter varav flera långhåriga.

Det visar kanske rätt väl vad gemene man anser kännetecknar en raskatt…???