Mina katttankar, lästips behövs
Hejsan,
Jag har för närvarande en hamster men har bestämt mig för att efter honom (ca.1.5-2år frammåt) så vill jag adoptera en katt. Jag vill hälst adoptera en äldre svart katt (båda är grupper som har svårt att bli adopterade). Jag kan grunderna för hur man tar hand om en katt, men inte mer än så. Så när jag ännu har tid på mig vill jag be om tips på böcker/sidor där jag kan läsa på om skötsel, vanliga sjukdomar, beteende, näringslära(i vissmån, behöver inte vara super avancerat) mm. Jag vill bara veta att jag gör allt jag kan innan jag ska skaffa en liten kitte katt.
//Jillyana
#1: tackar :D
#2: sant :D
En enkel och lättläst bok är "Din katts beteende" av Susanne Hellman Holmström (känd kattbeteenderådgivare och f.d. uppfödare). Den handlar inte om allt du vill veta, men ger en bra grundgenomgång av katters beteenden, behov, utveckling och tar även upp en del problembeteenden som man kan råka ut för.
Om det uppstår ett problembeteende så är det jättebra att redan ha rätt tänk angående det, så slipper man först göra fel. I bästa fall kan kunskap betyda att problembeteendet inte ens behöver uppstå.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-08-06 20:37 av OberonsMatte
#5: kanon, ska kolla om bibloteket har den boken!
När det gäller kattmat och en hel del annat finns bra info på sidan kattstatus.se.
Sajtvärd Katter iFokus
Boken "Hur tänker din katt?" av Bo Söderström kanske kan vara något. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jackson Galaxy har många bra videos på youtube om du orkar med engelska
#7: kanon, ska läsa igenom den sidan senare :)
#8: kanon, ytterligare något för biblotekdbesöket :)
#9: är mer van vid engelska än svenska pga alla serier jag läser och spel jag kör XD har sett en del videos med honom, känns dock som hm typ säger hur han ska göra utan att visa det första försöket han är där så blir lite surom jag ska vara ärlig. Vet inte om jag bara missat detför jag slötittat dock.
#12: Om du vill se hur man gör det i praktiken kan du titta på hans TV serie My cat from hell
#13: aha, tackar :)
#14: Hoppas det ger dig något 😊
#15: man kan alltid lära sig något bara manär villig
#16: Så sant så! 😁
Sen en sak att alltid hålla i åtanke är att våga fråga. Våga ställa frågor om vad som helst som kanske kan kännas jättedumt men alla måste fråga ibland. Även om man varit kattägare i 20 år så kan man helt plötsligt upptäcka nåt nytt ens katt gör eller så skaffar man en ny katt och den har en egenhet man inte sett förut. Och då kan man behöva fråga.
Plus att vi (samhället) lär oss ju nya saker om katter hela tiden. Fråga någon som är äldre och hade katt som barn på typ 50-60 talet hur annorlunda man såg på katter då, mycket pga saker man helt enkelt inte visste än. Så våga alltid ställa frågor på forum eller sajter eller liknande om det är något du funderar över. Både innan katt och även när du skaffat en. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#18: tackar, ska komma ihåg det :)