Katter iFokus

Katter

Etikett: blandat
Läst 118 ggr
Burma3
0

Innekatt vill nu bara ut

Ny på katt. Fem månaders Burma kattunge. Innekatt. Myser och leker med oss och leker själv riktigt bra. Följer med oss på det vi gör.
Nytt: Ute i trädgården med sele till frukost och em dessa fina sommardagar.
Hittills har det varit nytt och överraskande. Men. Nu när hon lärt sig detta tycker hon att hon tar med oss ut och inte tvärtom. Hon tycker frukosten ska starta 04:30. Hon jamar och jamar. Andra morgonen nu så det är nytt. (Vi går inte ut 04:30)Hennes tidigare lekstunder på egen hand är helt utkonkurrerade?
Hur gör jag nu? Slutar gå ut? Skippar morgon och går bara ut em?
Vad säger ni som har erfarenhet av detta?

OberonsMatte
2

Ja, för att skapa fungerande rutiner för utevistelse (och slippa tjat när utevistelse inte är möjligt) är det bra att enbart gå ut en gång - och enbart på eftermiddagen. Så har jag gjort med mina katter och tack vare det har det enbart varit vid den tiden katterna själva visat att de vill gå ut.

En annan möjlig orsak till jamande tidigt på morgonen är att katten faktiskt är hungrig och att det är maten hon främst vill ha. Är matskålen tom 4:30? Hur ser matrutinerna ut?

Är kattungen ensamkatt eller finns det en likasinnad kattkompis i hemmet? Burma är en extra aktiv ras som är i behov av extra mycket stimulans för att må bra.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-31 10:14 av OberonsMatte
Burma3
1

#1: Tack för dina tankar det låter vettigt att hålla oss till annan utetid än på morgonen. Finns minsann några flugor här inne idag vilket kan underlätta:) Mat finns tillgänglig hela tiden i denna unga ålder så där är hon nöjd och burmakompis är på gång innan året är slut är planen.