Hur långt gången är hon ?
Hej!
Vi hamnade i en väldigt överraskande situation när vi tog emot en omplacerings katt. Hon skulle vara steriliserad men för fyra dagar sedan upptäckte jag att det var rörelser i hennes mage. Och utan tvekan så är hon gravid. Man ser rörelserna utanpå magen och känner väldigt tydligt.
Förra ägaren berättade att hon inte var steriliserad utan att hon gått på p-piller. ( som om det varit samma sak, suck)
Nu undrar jag hur långt gången hon kan vara… mest för att jag är nyfiken.
Hon kom till mig för fem veckor sedan. Redan då noterade jag att hon hade hallon tuttar och magen var ovanligt tjock ( ballong aktig)
Hon har varit ute mest och jag har sett att hon blivit fetare och fetare men jag har trott att hon bara äter mer än vanligt.
Nu får hon inte gå ut längre, är ganska fet , har ingen mjölk än som jag kan se, har inte börjat boa än. Men kattungarna syns och känns myycket tydligt.
Så, vad tror ni?
Rosa tutar brukar komma runt dag 21.
Så troligen en vecka kvar. Håll katten inte och under uppsikt.
Har du någon erfarenhet av kattförlosdningar?
Stolt ägare till tre La permer
#1: hon är inne och under uppsikt.
Nej inga erfarenheter. Har googlat och läst så mycket som möjligt. Hade inte mycket till val känns det som. Hon ska kastreras så snart det är möjligt sen.
Hur går det?
#3: inga kattungar än. Hon har dock börjat bädda, krypa under täcke osv. Och så har slemproppen gått. Så tror ändå det är på g här närmaste dagarna .
Då håller vi tummarna.
Vad säger tidigare ägare?
#6: att hon haft en kull innan och att hon då varit en otroligt fin mamma med en bra förlossning.
Har försökt säga att det inte är okej att omplacera en dräktig katt och säga att hon är steriliserad för att sedan säga att hon gått på p piller… blir såå trött på människor känner jag. Visar ingen ånger, men tänker att det är bättre att hon är hos mig så jag kan sterilisera så slipper hon bli dräktig hela tiden. Hon är en underbar katt <3
Är det en ras eller en huskatt?
#8: huskatt.
Trist att hon inte kastrerats utan nu får sin andra kull.
#10: håller helt med.
Har det kommit några kattungar?
Nu är vi nyfikna.
#13: nej det har ju inte det… Dom lever en himla massa därinne..
Hon har börjat boa och slemproppen gick för ca 5 dagar sedan så jag tror det är väldigt på g!!
👍

Nu vet jag inte var du bor, men har du börjat kolla på veterinärer i närheten som kastrerar tidigt?
#16: de kastrerar från att kattungarna är 10 veckor. Och hon kommer inte få gå ut innan dess.

#17: så bra att du hittat en :-)
Hur går det?
Så skönt att allt verkar ha gått bra! Hoppas att det fortsätter så. ❤️
Grattis till tre sötingar.
Vilket kön är det på kattungarna?
#23: Det VET jag inte. Läste att i början ska jag bara ta upp och väga dom.. tänker att det inte spelar så stor roll just nu. MAJA blir lite orolig när jag väger dem.. eller brukar man kolla det direkt ? Kan väl inte vara lätt att se? Och finns det någon mer anledning att kolla än ren nyfikenhet?
En fråga till! Förstår inte naglacks grejen när man ska väga. Att man ska måla naglacks för att hålla koll. Än så länge kan jag skilja på dom. Men hur gör man för att inte blanda ihop dem??
Sätt på små olikfärgade band runt deras nackar. Var noga med att de inte är så stora eller för små att de kan fastna med sina små tassar i dem, varken de själva eller syskonen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Att märka ungarna gör man ju för att kunna skilja dem åt om de har lika varandra. Jag varnar starkt från att använda kardborre and för att märka kattungar. Jag har gjort det en gång och det slutade med att en av ungarna skar upp skinnet på halva halsen och bogen. Det blev illfärd till veterinären och på av kattungen som då var tio dagar.
Vet du vad pappa katt har för färg och vilken färg har mammakstt?
#25: Tack! Såg nu att alla 3 har olika täckning på ryggen så kan skilja dom åt ändå 😊
#26: såg nu att alla har olika teckning på ryggen så nu kan jag lätt skilja de åt.
Har ingen aning om vem pappan är. Mamman är ju orange och vit.
Ser ut som ungarna blir tigerfärgade i orange med lite vitt. En utav dom har fläckar istället för ränder. Orangea då.
Då är de röda .eftersom att mammakatt är röd så kan ungarna vara honor eller hanar
Bilder?
#30: i #20 finns det bilder? :)
#31: Fler bilder vill vi väl se?
- Redigerat 2022-08-11 02:47 av Vixxen
#32: Jaha trodde bara du hade missat dem!
- Redigerat 2022-08-11 12:57 av [Tismon]
#33: 😄
😻😻😻
#36: Sötnosar!
Så söta! Tur att det gick bra
Tjena^^