Ensam kattunge i kullen
Hej, vår katt har fått ungar och endast en överlevde.. eftersom den är ensam i kullen så har den ingen att värma sig mot när mamman inte är där. Kan man hjälpa den på något sett?
Aldrig varit med om att en kattunge inte har syskon :(
Varmvattenflaska i en socka, eller handduk kan hjälpa, om det ser ut att behövas. Men oftast ordnar det sig av sig själv. Mamman vet vad som behövs och oftast behöver inte vi lägga oss i.
Den kommer få gott om mat och omvårdnad av sin mor i alla fall, du får se det positiva i det hela.
Låt kattungen vara hos dig för kroppsvärme medan mammakatt får lite paus. Ta en luvtröja och ta på den bakochfram så har du en påse på magen.
Vill du låta kattungen ligga i bolådan kan du använda en elektrisk värmedyna/filt.
Lägger du dit en värmekälla så måste du se till så att kattungen kan ta sig bort från värmekällan, så att kattungen inte blir överhettad.
Värmekälla ska lindas in i handdukar eller motsvarande.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja asså jag kan ju värma den lille men är ju svårt när jag inte är där hela tiden. Kan ju lägga in flaska med varmvatten 3-4 gånger per dag men det blir väl snabbt Kallt. Mamman ligger ofta utanför lådan och bebisen ligger lixom mitt i lådan som är bäddad med fleece i botten och ett lakan över.
#4: Vill hon inte ligga hos kattungen och mata den?
Som jag har fattat det så är det ffa de första 2 veckorna som du behöver se till så att kattungen inte blir kall, men den får alltså inte heller bli överhettad.
Såg att Göteborgs katthjälp tipsade om att använda Snugglesafe.
Du får satsa lite extra på att vara hemma hos katterna nu en tid framöver, tills du ser att allt fungerar som det ska.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är också väldigt viktigt att du håller underlaget i bolådan torrt och rent, men gissar att du har koll på det?
Det finns billiga fickvärmare som håller värmen ett par timmar, annars är SnuggleSafe värmedyna grym. Viktigt dock att kattungen kan kravla bort eftersom de kan bli överhettade annars. Flaskor med varmvatten är luriga då de kan börja rulla och klämma fast kattungen.
#5: hon ger den mat men sen ligger hon utanför lådan en hel del
Är det för varmt i lådan så brukar mina honor lägga sig utanför.
Hur varmt har du i bolådan/rummet?
Stolt ägare till tre La permer
#9: Bra att hon vill mata!
Hur reagerar hon om du tar med kattungen därifrån?
#11: hon bryr sig inte direkt.
#12: Inte ens om den piper?
Går kattungen upp i vikt? Tvättar honan kattungen?
- Redigerat 2022-07-23 14:32 av Vixxen
Hur går det?
Den äter som den ska iallafall det ser jag. Känns bara som den har svårt att hålla värmen men testar lite olika metoder.
Hur varmt är det inne i bolådan?
Väger du kattungen?
#17: ja ser till att den går upp som den ska såklart
#16: normal rumstemperatur
Har ordnat värme till den så det funkar bra ny
Hur går det?