Surrugat katt mamma
Hej vi har två hon katter. Afrodite och Athena. 5 respektive 6 år gammal.
Afrodite är en stor sköldpadda norsk skogs katt
Athena en liten svart/vit Bond katt.
Afrodite fick kattungar i april, 3 orange kollar och en sköldpadda tjej. Som lämnade oss för 21 dagar sen på måndag.
Athena fick 6 små söta liv 6 dagar senare och dom blir 14 dagar imorgon.
För 2 år sedan fick de båda kattungar med 2 veckor mellanrum.
Denna gång fick Athena först 4 st och Afrodite 3 men endast en överlevde.
Men de tog han om samtliga till sammans diade varandras ungar ett riktigt mamma team ❤️
Afrodite när hon inte ligger o vaktar framför Athenas bo hjälper till att tvätta dom och även ligga med dem för ge dem värme. Dessa systrar är verkligen bästa vänner
Atena tillät Afrodite komma in i boet redan första dagen.
Men saken är att Athena är så pass liten tjej att man kan tro hon är en kattunge på 4 månader själv. Och förra gången när hon hade 4 st är vi övertygade att Afrodites hjälp var betydande.
Vi tror att 4 nog är taket för vad Athena klara av. För Afrodite är verkligen en stor tjej så hon diade Athenas och sin egen 60% av riden. Athena diade bara samtliga till 3 veckan på en och samma gång.
Hon väger max nog runt 2.5 kilo nu som är hennes normal vikt.
Nu äter hon så sjukt mkt mat.
100 gram Alaska pollock torsk
1 katt tonfisk burk
2-3 påsar junior kattmat
Och junior kulorna går åt som. Aldrig förr.
Detta alltså en standard dag mat intag
Men vi upplever att hon är mer uttmattad än vad hon bor vara och droppar i vikt helt klart mer än hon borde.
Att de kommer behövas hjälpa Athena med diande från vecka fyra är uppenbart
först och främst genom:
Att lyfta ungar bort från boet när hon ska dia ungarna Så de får äta i omgångar för ATHENA är för liten. När de börjar växa mer och dia mer tro vi inte att hon kommer klara
Och ja vet att man kan använda nappflaska och mjölk ersättning. Men jag tror kanske helt inkorrekt att det är bäst att kattungar får modersmjölken enzymer etc.
Och är väl gammaldags i att det är "The natural way som är bäst" och kanske har fel men tror att kattungar ska få sina band till mamman via diande och tvättande.
Tänker att tjejerna i kullen iaf ska få sina mamma kunskaper för om och när de själv blir mamma.
Så min fråga är:
Går de med något sätt stimulera Afrodite att börja prdocera mjölk. Hon verkar som vi upplever det vilja ta hand om dom
Tacksam för svar
- Redigerat 2022-07-16 14:29 av Arunjadeva1
Att en annan katt ska börja producera mjölk med rätt näringssammansättning för kattungarnas ålder låter i mina öron helt orimligt.
Men varför i allsin dar avlar du på huskatter när vi har 150 000 hemlösa i landet, som det inte går att hitta hem till? Då avlar man väl inte fram FLER katter….????
Och att kattungarna själva en dag ska bli mammor är helt galet tänkt. Vi har ett gigantiskt överskott på huskatter. Det behövs inte fler. Hemmen räcker inte till. Vi har 150 000 som saknar ett hem.
Hoppas att du känner till att det inte längre är tillåtet att ha katter gående okastrerade ute.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-16 14:35 av Uppkatten
Vad gäller maten, så skippa fisken, och se till att hon får t.ex. kattungemat då den är extra näringsrik. Självklart äter hon galet mycket om hon har en massa kattungar som hon måste producera mjölk till. Vad är det för juniorfoder du ger?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-16 14:43 av Uppkatten

Jag är nyfiken på det här du skriver, jag kopierar det så jag inte citerar fel;
"Men saken är att Athena är så pass liten tjej att man kan tro hon är en kattunge på 4 månader själv. Och förra gången när hon hade 4 st är vi övertygade att Afrodites hjälp var betydande.
Vi tror att 4 nog är taket för vad Athena klara av. För Afrodite är verkligen en stor tjej så hon diade Athenas och sin egen 60% av riden. Athena diade bara samtliga till 3 veckan på en och samma gång."
Varför väljer man att para en sådan liten hona? Och sen när man vet att hon inte har kapacitet att klara av många ungar ändå väljer att para henne en gång till? Om hennes syster inte fått ungar samtidigt vad hade hänt då?
Det kunde väl lika väl slutar olyckligt för henne. Vad gäller mat så är det ju viktigt att det hon får i sig har högt näringsinnehåll och inte fyller upp magen utan näring. Hon ska ju inte bara ta hand om ungar, hon ska ju ta hand om sig själv också.
Vad har du för plan med din avel?
Stolt ägare till tre La permer
Det finns alltså ett befinligt huskattöverskott så stort att 150.000 (okastrerade) huskatter lever i hemlöshet… och då använder du dina egna huskatter till att utöka antalet huskatter ännu mer? Varför i herrans namn gör du det?
Varför benämner du den ena huskatten som en raskatt? Raskatter föds enbart inom stambokförd avel och det gjorde väl knappast någon av dina katter? Stambokförda katter får enbart användas i fortsatt stambokförd avel.
Det värsta av allt är att du glatt informerar om att en av dina avelshonor inte är större än en kattunge!! Jag är van vid huskattuppfödares ignorans, men det där var det värsta jag har läst på länge. En vuxen katt som ser ut som en kattunge ska inte användas i fortsatt avel. BEGRIPER du verkligen inte det???
😡
Sajtvärd Katter iFokus
Och har man redan tagit EN kull på en katt som visat att den inte klarar av det varför i helsefyr tar man en TILL kull på samma katt?!?!?!
Då gör man ju om exakt samma misstag en gång till och sätter både kattmammans och kattungarnas liv i fara.
Och då är det helt utan att nämna att det handlar om huskatter det avlas på.
Även en seriös raskattsuppfödare kan ju tro att en hona verkar vara lämplig för avel och går igenom alla tester men sen visar det sig att nej så var inte fallet. Då använder denna personen med största förmodligeten det verktyg vi människor råkar ha - sin hjärna - och tänker en halv minut innan de förstår att denna hona ska aldrig mer användas i avel även om jag hade planerat att det inom min seriösa och kontrollerade avel skulle bli en till kull på henne i framtiden.
Liksom förlåt, men man behöver inte direkt vara ett geni för att förstå vilken otroligt korkad och farlig idé det är att ta TVÅ kullar på en katt som visade redan vid första att hon inte klarade av det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Men jösses, många har redan tagit upp allt det oseriösa och oetiska i det hela, men jag kan tillägga att katter får inte lämna mammakatt innan tolv veckors ålder dessutom! Den första kissens ungar var inte tolv veckor om de lämnade mamma för 21 dagar sedan.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell