Nu ska katten gå ner och vikt.
Jag har nu behövt svälja min stolthet och acceptera att min lilla katta har lite väl mycket hull på benen. Efter bara en stunds eftertanke var det uppenbart att jag har givit henne på tok för mycket mat, så nu ska jag reda bot på det. Denna tråden får verka dels som ett sätt för mig att få råd från er som själva behövt banta era katter lite och för att dokumentera framstegen.
Kattan är en liten rackare som före ransoneringen vägde straxt under 3,8 kg.

Jag har räknat ut att hon fick drygt 190 kcl om dagen. Jag har räknat ut att med hennes aktivitetsnivå (steriliserad innekatt) ligger hennes behov någonstans mellan 135-180 kcl. Baserat på det har jag gjort en plan över att trappa ner hennes mat enligt följande:
V 1. 178 kcl
V 2. 168 kcl
V 3. 158 kcl
V 4. 148 kcl
V 5+.139 kcl
Och sen trappa upp igen till rätt mängd för den vikt hon har när hon ser ut att ha en bättre mängd extra fett runt magen.
Detta kompletterar jag med lite extra långa utflykter så att hon får röra på sig lite mer. Om hon börjar gå ner för mycket i vikt tar jag det lite långsammare.
Jag är nu inne på vecka två, och hon har legat relativt stabilt i vikt och väger nu ca 3,770 kg.
Vad tror ni? Låter detta som en bra plan? Ska jag ta det långsammare? Är 139 kcl för lite?
Diskutera med veterinär hur fort hon får gå ner i vikt. Vet att de brukar/brukade ha en siffra för hur snabbt viktminskning får gå (typ X% viktminskning per månad). Det är väldigt viktigt att katten inte går ner för fort i vikt, så den inte får fettlever.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är katten verkligen så överviktig att hon behöver bantas enligt ett särskilt viktminskningsschema? Vet du vad kattens idealvikt är och har hon vägt så tidigare i vuxen ålder?
Hur katten ser ut från sidan kan lura ögat om det egentligen är en hängpåse av löst skinn där.
Sajtvärd Katter iFokus
Det låter inte som om hon väger för mycket. Jag har en Devon Rex och hon är också petite och väger likadant. Veterinären sa att hon har kanske lite extra hull men inte så pass att hon behövde gå ner i vikt. Jag ser bara till att inte ge henne för mycket 'godis'. Ibland tar barnen godiset från hennes låda och ger henne för mycket, så nu måste jag gömma det.
Om jag märker att hon känns lite tyngre än vanligt så ger jag henne bara lite mindre portioner en tid och sen är hon huxflux tillbaka till sin vanliga vikt igen. Det handlar då om att ge en tesked mindre blötmat än hennes normala portion. Så jag gör väldigt små förändringar. Jag måste ge henne mat ungefär fyra-fem gånger om dagen då hon bara kan få väldigt små portioner åt gången (pga reflux).'
Vi använder ingen våg så hon vägs bara då vi går till veterinären (en gång om året) och hennes vikt har alltid varit helt ok enligt veterinären. Kolla först med veterinären och hör vad de säger, behöver hon faktiskt gå ner i vikt?
Tack för era råd, jag ska ta det lite långsammare med minskningen, vi ska till veterinären snart för en orelaterad sak så jag vill passa på att samordna dem ^^
#1 jag har läst att det ej bör överstiga 2% per vecka i viktminskning, men eftersom hon är så liten och jag inte har bråttom tänkte jag att 0,5 % vore en bra riktlinje tills jag får råd av veterinär.
#2 nej, har ingen aning om hennes idealvikt. Hon har en rätt rejäl ”vattenpåse” och kommer nog alltid ha det (till min förtjusning, jag önskar att jag tyckte jäddhäng var lika gulligt som sladdriga kattmagar, det är nåt att anamma) men det som framför allt får mig att tro att hon är lite överviktig är att hennes mage blivit lite väl bred och att det var länge sedan jag kände minsta antydan till ett revben.
Och det här med särskilt viktminskningschema: jag har tyvärr en släng av ADHD och kan inte riktigt ”ge henne lite mindre mat”, jag klarar inte av sånt tyvärr utan behöver en rätt tydlig struktur :/ och varför detta startade var för att jag såg över hur mycket jag matar henne och konstaterade att det var bra mycket mer än rekommendationerna för hennes nuvarande vikt. Nu i vecka två ger jag henne alltså så mycket som det står på paketen att jag ska ge en katt med hennes vikt.