Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteendehälsa,beteende,kosthållningkattkattmatfrågortips
Läst 504 ggr
[Ragdollmamma]
1

Katt som slutar aldrig mjaua över mat

Hej! Jag har en kastrerad ragdoll, en hankatt som är 1 år gammal. Min katt är besatt av mat, på ett ganska extremt sätt. Varje dag mjauar han för mat 1-2 timmar innan han ska egentligen äta och det är konstant, han tar inga pauser, han slutar inte förräns vi har gett honom mat och vid nästa mat tillfälle så är det samma sak. Varje morgon går vi upp kl.6, han ska egentligen äta vid 8, men han jamar från kl.6, högt och kontinuerligt. Samma sak när det är dags för lunch, som är vid 13, han börjar mjaua redan från 11 och på kväll precis samma problem. Vi har försökt alla möjliga sätt att få bort detta beteendet för det skapar mycket stress speciellt hos mig och jag vill inte omplacera honom pga det. Jag vill också notera att vi har inte gjort några livsändingar hos oss, så jag kan inte heller säga att han är stressad över nåt. Han har varit så sen vi fick honom från uppfödaren. Hur har ni andra gjort? Kan man träna bort ett sådant beteende?

Uppkatten
1

Vad händer om du ger honom mat kl 6 och kl 11 istället…? Det kanske är rätt mattider enligt kattens egen inneboende dygnsrytm…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Vad har ni gjort för att få bort beteendet? Du skriver att ni försökt på alla möjliga sätt? Är katten normalviktig? Vad äter katten i dagsläget? Är han ensamkatt? Hur mycket aktiveras katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Soligajag1
0

#0:

Hejsan !

Va underbart att äntligen få läsa om detta beteende hos en katt , min ena kisse , hane har börjat med detta för någon månad sen , okej att han jamar höft för att han vill gå ut är en annan sak . Men detta jamande för att han vill ha mat , färsk mat då .
Han kan börja redan kl 04 på morgonen . Jag tar honom intill mig i sängen en stund men sen hoppar han ner och sätter igång med jamandet igen. Ibland försöker jag somna om men det går inte alltid .
Verkligen jobbigt . Sen när han har fått mat vid 06-07 blir han lugn. Sover nån timme och busar emellanåt.

Han har en bror med , mina katter är syskon , brorsan hans är hur lugn som helst .

Va konstigt att din jamar så vid lunch med ?? På kvällen med .mysko ??
Det förstår jag inte .Det är klart det är stressigt , man sover och vaknar , sen ska man somna om igen. Förstår verkligen ditt dilemma.
Hoppas att du kan få din att sluta , berätta gärna hur du gjorde , tack.

HH 🙂

[Ragdollmamma]
1

#3: Jag kan säga så att hittills vi har testat med att säga ett tydligt nej och om han slutar så får han belöning. VI har testat att ignorera beteendet och ge mat endast när han slutar. Och vi har också testat med time-out, vilket är att låsa in honom på toan i nån minut tills han slutar och vi öppnar dörren när han slutar och ge honom belöning. Alla dessa alternativ är vad uppfödaren, veterinären och Jackson Galaxy har pratat och tipsat om. Men inget av dessa har funkat på våra katt. Testa du också med din katt ifall de funkar på honom :)

[Ragdollmamma]
1

#2: Många frågor hehe enligt veterinären så är äter han bra och tillräckligt för hans vikt, han ska inte gå mer upp i vikt. Och enda anledning till varför han får mat just specifika tider är för att vi jobbar och vi vill inte att han ska bli hungrig för tidigt när vi inte är hemma. Samtidigt jag vill inte ge honom mat när han jamar för då förstärks detta beteendet. Vi har testat med att säga ett tydligt nej och om han slutar så får han belöning. VI har testat att ignorera beteendet och ge mat endast när han slutar. Och vi har också testat med time-out, vilket är att låsa in honom på toan i nån minut tills han slutar och vi öppnar dörren när han slutar och ge honom belöning. Alla dessa alternativ är vad uppfödaren, veterinären och Jackson Galaxy har pratat och tipsat om. Vi aktivirerar honom väldigt mycket genom att leka eller ge honom pussellek så understimulerad är han inte och ja, han är ensamkatt och kommer fortsätta vara det.

Uppkatten
3

Problemet här är att ger man belöningen för tidigt så belönar man katten, utan att man avser det, tänker jag.

Det blir ett mönster:

Tjata - få ett "nej" - bli tyst - få belöning. Och sedan börjar man om för att få en ny belöning.

Att låsa in katten på toan skulle jag avråda från.

[Ragdollmamma]
0

#6: Jag förstår. Men vad har du för tips då?

Uppkatten
1

Får katten torrfoder? I så fall kan ni köpa en foderautomat som ställs med timer så kan den sköta matningen när ni är på jobbet.

Kanske är det bättre att katten alltid får mat "av foderautomaten" så katten slutar att tjata på er…??? (Om det går att få till på något sätt).

Det finns även foderautomater med kylklamp avsedda för blötfoder.

Men det vill ju till att man har koll på batterierna så katten inte blir utan sin mat.

Generellt så mättar blötmat bättre än torrfoder, men blötmat bör inte ligga framme mer än någon timme (okyld).

Det är lätt att tolka jamningar som "hunger" trots att katten i själva verket mest kan vara intresserad av sällskap, lek, aktivering.

Många unga katter mår bra av en kompis som aktiverar dem, men det alternativet faller ju om ni inte vill ha en katt till där hemma.

Uppkatten
1

Den här typen av foderautomat har jag själv, och använder om jag t.ex. först är på jobbet och därefter har APT på kvällen. D.v.s. när jag blir borta lite längre än vanligt hemifrån.

Eller om jag är iväg en heldag på utflykt eller något.

För självklart är det bättre att katterna får lite torrisar under dagen än att de behöver vänta tills jag kommer hem (ger dem helst blötmat).

Den här har fungerat utmärkt för oss (har använts sparsamt kan jag tillägga).

Den har också små kylklampar.

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundskalar_foderautomater/foderautomater_fontaner/250177?variantid=250177.0&mkt_source=1453308&msclkid=fc9b93cb88501ac16183f10d171cd5fe

Praktisk foderautomat med två timers för två måltider á 300 ml. Kan programmeras för två olika tider. Passar små hundar och katter. Fri frakt över 499 kr.
Uppkatten
1

Men det finns förstås många olika sorter att välja bland, om man tycker idén är värd att testa.

[Ragdollmamma]
0

#8: Nej han får bara blötmat och vi hade köpt en foderautomat som han lyckades öppna flera gånger till automaten gick sönder. Han är ett litet monster. Han är riktigt besatt av mat och jag känner många ragdoll ägare och de flesta har inte såna beteende hos sina katter.

Soligajag1
1

#4:

Tack så mycket ! Men jag anser att katter är egna djur , dem kan man inte bestämma över hur som helst .
Dem kommer till dig NÄR dem vill tycker jag.
Men men , , vi har alla våra egna åsikter och erfarenheter av djur / katter , jag har haft katter sen jag va liten , alla katter är olika.

Min han är som en hund , han följer mig när vi går ut. Sitter intill mig när vi fikar ute .

HH 🙂

Uppkatten
2

Nej, det här handlar inte om ras/stamtavla.

Matfixering är ett problem som tas upp rätt ofta i olika kattgrupper. Jag har träffat på matfixerade katter vid flera tillfällen på katthem, och det kan vara bökigt att få rätsida på.

Bor ni så att katten kan få gå ut i en kattrastgård? Koppelpromenader? In-nätad balkong? För jag tror ändå att det gäller att "programmera" om katten så att den får fler spännande intressen än just maten.

Och att man aldrig belönar (med mat eller aktivering) just när katten håller på att tjata. Men jag vet att det inte är lätt när man väl har hamnat i det här läget.

Hoppas det dyker upp fler med tankar och erfarenheter här i tråden under dagen. 😊

[Ragdollmamma]
0

#13: Tack så mycket för dina svar! Kanske promenader är nåt vi kan börja göra, tror han skulle uppskattat det väldigt mycket.

Uppkatten
1

#14 Tänk bara på att skaffa en så säker kattsele som möjligt (och i rätt storlek) så han inte kommer lös. Och träna inne först så han vänjer sig vid sele och koppel.

OM han accepterar sin transportbur så kan det vara smart att bära ut honom i den (med selen på) vid varje koppelpromenad, så han inte blir en katt som står vid ytterdörren och tjatar.

Jag tänker om han har tendensen att "fastna" i ett "tjat-beteende".

Jag brukar också försöka lägga koppel-promenader vid en viss tidpunkt på kvällen - och bara då - i en tydlig rutin (mina nuvarande katter kan inte gå ut i koppel, men har haft koppelpromenad-katter tidigare).

[Ragdollmamma]
0

#15: Vi har faktiskt koppel som han är van att använda, problemet är att vi har inte skaffat medicin mot fästingar, men jag kommer köpa så vi kan börja gå på promenader. Vi gick ut med honom 1 gång bara hittills och han älskade det. Det är just fästingar jag är rädd för.

Pyttelite
2

#16: Fästingar kan du enkelt plocka bort med en fästingborttagare.

Viktigare är att katten får stimulans och lek.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Näbbjäddan
3

Det ska bli spännande att se vad som får detta att funka i slutändan!

Här kommer några tankar jag spontant får:

Det kan ta tid. Hur länge har ni testat dessa metoder? Det jag skulle börja med att testa är att ge maten på VÄLDIGT exakta tider i några veckor och se om det lägger sig. När katten jamar behöver man inte ignorera honom, men inte heller ge honom mat. Det jag använder mig mest av är att avleda. Tycker han om att leka kan du kasta en boll eller prassla med nåt för att avleda hans uppmärksamhet. Tycker han om att gosa så plocka upp honom en stund. Ha öronproppar under dessa veckor om det blir olidligt. När han har lärt sig att jamandet inte får önskad effekt borde han lugna sig. Det gäller att bryta vanan.

Konsekvent handlande är det viktigaste. Det räcker med att han får mat tidigare en gång så vet han att det är en möjlighet och kommer försöka igen.

Han är också ett år gammal. Dvs. Inte riktigt vuxen än. Han är inte kattunge, men precis som hos människor kommer tonårstiden med sina egna utmaningar. Ni kommer behöva sätta nån slags gräns här och det kommer kräva jobb, men om ni lyckas är chansen stor att de problemen inte kommer tillbaka igen.

Du kan också testa att lägga mer vikt vid en viss ritual, vilket katter ofta svarar bra på. Innan maten kan ni leka med en specifik leksak, då lär han sig att så länge ni inte lekt med den leksaken än kommer han inte få mat. Även detta tar dock tid och tålamod att etablera.

Det är också en bra idé att aktivera honom lite mer, det kan vara så att han är lite uttråkad och att det han då gör är att ”jobba för maten” dvs. Jama tills maten kommer. Det kanske går att stävja med någon slags aktiveringsmatskål? Om han haft sönder automatiska matare visar ju det att han har god potential till att göra mycket arbete för sin mat, att göra själva ätandet svårare skulle ge mycket oavsett om det hjälper med jamandet eller inte, men jag tror att det skulle hjälpa.

Sist men inte minst, det är svårt och jobbigt ibland att träna bort oönskade beteenden, men det är värt det. Framför allt med en så ung katt där förändringen antagligen håller i sig. Kämpa på! Och den här tiden på året har du ett utmärkt knep till ditt förfogande: gå ut och sitt i solen medan han jamar, så kommer du in när det är dags för mat ;)

@NN@
2

Katten kanske är uttråkad/understimulerad är min första tanke iallafall, en släktings katt höll på sådär och tiggde mat hela tiden, det blev liksom en aktivitet att äta trots att den inte behövde och den katten va understimulerad och även ensam mycket på dagarna, blev bättre sen när den fick en kattkompis.

[Ragdollmamma]
0

#18: Vi har testat allting du har skrivit i snart 1 år, dvs sen vi skaffade katten, oavsett hur många gånger jag försökte avleda beteendet så sprang han till sin skål och fortsatt jama. Vi har också matat honom exakta tider varje dag sen vi fick honom. Vi har väldigt bestämda rutiner hemma. Han får ingenting när han jamar och ändå fortsättet han. Och gosa är det absolut värsta han vet så det skulle inte heller funkat. Jag brukar säga "duktig" som belöning när han slutar jamar men det har inte heller hjälpt. Oavsett vad jag gör, säger, han bara springer till skålet. Han har också fått en slow feed skål som har haft i några månader nu, för att förut åt han klart på 1 minut, nu tar det 5 minuter ungefär, men det har inte heller hjälpt med aktivering. Tack så mycket för dina tips, öronproppar lät också som en bra ide haha :)

Tarotstollan
4

Katter gillar ju att småäta och inte äta allt på en gång. Mina katter fick alltid blöt mat 3 ggr om dagen men det stod alltid hårdisar framme och de kunde gå och ta några hårdisar då och då.
Så gör jag fortfarande trots att jag bara har en kisse nu och han äter bra med blöt mat men går och tar några hårdisar när han känner för det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
5

#5 Menar du på allvar att svenska veterinärer ger rådet att katter ska låsas in på toan för "time out"? I så fall får vi nästan kontakta svenska vetrrinärförbundet eller veterinära ansvarsnämnden eller något…???

Catlady91
2

Att låsa/stänga in en katt för time out är helt fel. Katten förstår inte detta, och det är inget som Jackson Galaxy rekommenderar.

Våra katter är duktiga på att träna oss. Så om det inte är så att det beror på något medicinskt, t x att katten är mager eller får för näringsfattig mat osv, så skulle jag ignorera beteendet helt. Jag vet att det är jobbigt, jag har haft hand om jourkatter som haft liknande beteende.

Det går ont över på någon dag, det kan ta några veckor innan katten inser att jamandet inte ger något utan bara tar energi.

Det är lite som ett barn som tjatar på att få godis. Om föräldern tillslut ger med sig, varje gång, så kommer ju ingen fortsätta tjata varje gång möjlighet finns.
Men om föräldern håller hårt i sitt nej, så lär ingen sig snabbt att det inte är någon idé att tjata.

Så om ni kan utesluta att det inte handlar om maten, så ignorera honom. Det kommer vara skitjobbigt, jag vet. Men det kommer ge med sig.

Annars skulle jag rekommendera att kanske mata fler gånger om dagen. Dela upp den dagliga ransonen över dagen.

Min Mysan får hela sin ranson när skålen är tom, oftast på eftermiddagen. Hon äter ganska långsamt.
Men när jag har andra katter här hemma, så delar jag upp måltiderna så hon får lika ofta som dem andra katten. Detta för att inte riskera att hon blir utan för att den andra katten ätit upp sin egen mat och hennes. Vilket hänt ofta, för hon försvarar inte sin mat. Katter har tryckt ner huvudet i hennes skål medan hon ätit, och Mysan backar varje gång.

Så anpassa matningen lite. Se vad som funkar bäst, eller ignorera beteendet. Jag tror det är ett beteende, han har tränat er.
Många säger att det inte går att ignorera, men det gör det. Ge inte upp, så kommer du se förändring! 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[Ragdollmamma]
0
  • Redigerat 2022-07-11 10:43 av [Ragdollmamma]
[Ragdollmamma]
0

#23: Ja, du har rätt, mindes fel, det var uppfödaren, en veterinär och en del vänner som hade sagt som tips om att "time out" kan funka. Vi har gjort det några enstaka gånger, kan inte riktigt säga att det har funkat eller inte. Men ni alla har skrivit om att ignorera beteendet vilket vi har gjort, vissa gånger funkar det, andra inte, men vi kommer fortsätta med det. Tyvärr att dela maten mer än 2-3 gånger om dagen funkar inte, då jobbar jag på mitt jobb 2 gånger i veckan och då äter han bara på morgonen och på kvällen. Han får bara lära sig att jamandet ger ingenting och till slut lär han tröttna på det. Tack för ditt svar, det var väldigt hjälpsamt <3

Uppkatten
8

Många säger precis som du, att det inte fungerar i vardagen att servera mer än 2-3 mål mat.

Men det brukar gå att få till.

Jag ger själv mina katter 1 liten portion när jag kliver upp på morgonen.
Nästa portion precis innan jag går iväg till jobbet.
En portion så snart jag kommer hem från jobbet.
Och ytterligare 1-2 portioner innan sängdags.

Man kan också ta hjälp av foderautomater med timer om man vill.

På katthemmen serverar man ofta mat t.ex. 4 ggr/dag, för att minska stressen hos katterna, och därmed också risken för övervikt.

Att ge fler gånger innebär INTE att man ger katten mer mat totalt sett. Katten ska ha samma matmängd, men man ger flera mindre portioner.

Ger man torrfoder (helt eller delvis) kan man med fördel sprida ut det i bostaden så att katten får gå på matsök. Då har det lite sysselsättning också, och måltiden tar längre tid.

Mindy89
1

#0: Det kan bero på massa annat än mat,men har ni prövat att leka med henne innan? Exempel med sån där fjäder på ett spö Så hon får jaga maten o bli trött innan..kan ju vara att hon äruttråkad/överskotts energi..i värsta fall kan hon ha ont
Jackson Galaxy på youtube kan jag starkt rekommendera
Lycka till!

aengel@modernarojalisterna.se
1

#8: Det är blötmaten, det är som att ge godis till ett barn på lördagar, vi ger ibland den två eller högst tre gånger i veckan till våran katta men så fort hon får i sig vill hon ut också för att göra sig av med det överflödiga energi vilket inte kommer med den höga proteinhalten i torrfoder på samma sätt. Jag har faktiskt råkat hälla i vatten i hennes blöt-mat, vilket "by the way" kan vara ett bra tips till vem som behöver uppmuntra sin katt att dricka vatten, för att hon slickar i sig vattnet för att kunna äta blötmaten även prövade jag samma sak med torrfoder så att hon ska spara på tänderna tänkte jag för att den torra maten blir mjukare när den är blöt men hon hinner redan ha ätit upp allting innan den processen hunnit börja, hon äter också så mycket som hon behöver så att så länge jag har mat framme kräver inte hon lördagsgodiset men hon vet att det finns på lördag, dock så kan hon bli alldeles "Ha begär" över blötmaten och sluka i sig fler portionsförpackningar om inte jag sätter spärren till lördagar och säger stop efter den första, jag får dock alltid räkna med att hon vill ut och bli av med kalorierna i efterhand hur många jag än ger henne, ty jag prövade ge henne tre en gång, nr 1. P.g.a. det jämförelsevis låga proteininnehållet så att hon verkligen får i sig tillräckligt med protein för att inse att hon stannar inte längre tid här inne desto fler hon får, snarare tvärtom. för att göra sig av med överflödsenergin. Ni bör kunna pröva förklara för katten att (ty de har tids-koll) ni lämnar kvar en portion och det är allt han får tills ni kommer hem, sedan blir det upp till katten om den äter den direkt, men den får stå för konsekvensen och den dör inte på den enda missade måltiden däremot kommer inte den vilja upprepa samma sak igen. Det bör väga över ivrigheten att äta till att kunna vänta.

Uppkatten
6

#28 Nu begriper jag ärligt talat inte vad du menar. Blötmaten har oftast ett högre proteininnehåll än torrfodret. Blötmat är defenitivt inget godis som ger överflödig energi. Det är bra mycket bättte mat för en katt än torrfoder, och bör med fördel serveras dagligen.

Och då talar jag förstås om ett helfoder.

• Redigerat 2022-07-26 08:32 av Uppkatten
Uppkatten
4

Sedan vill jag veta vad du baserar din avslutande teori på, där du skriver att katter har tidskoll, och kan lära sig konsekvensen av att äta all mat direkt ("då blir jag utan senare"). Katter som hetsäter äter ofta tills de kräks och gör om samma sak nästa gång de får chansen.

Uppkatten
5

Kan tillägga att katter som är stressade kring maten ofta mår bäst av att man delar upp matransonen på flera mindre mål över dagen. Problemet med stress kring maten är välkänt på katthemmen, där man får in många katter som gått hemlösa och har haft svårt att hitta mat. Att ge flera små mål lugnar katterna då de märker att här finns mat. Man uppfattar också att risken för övervikt minskar om maten fördelas på flera mindre portioner över dagen, enl. en föreläsning jag var på.

[Ragatans Naturande]
0

#28: Ragdollmamma och Aengel@modernarojalisterna…

Ni får nog precis som jag uppdatera er på ert kattbibliotek och er katteori. Det finns massor av trevliga kurser i: beteende, foderrådgiving med mera. På 1980 och 1990-talet var blöta kattfodret så dåligt som ni säger att det mest var vatten och inget värde. Och mesta torrfodret bestod av spannmålsprodukter och nån procent kött. Men det beror idag på vad vi som kattägare köper och om vi läser på fodret vad det innehåller.

Det finns massor av fina kurser inom kattpsykologi, beteendepsykologi, foderrådgivning i Sverige, som är från idag.

Många av de TV-program som finns från USA på Animal Planet, är gamla repriser från 1990-talet och inte alls säkert att det gå att hänvisa till utifrån de djurregler och lagar vi har här i Sverige.

Även om det kostar att gå kurser och sådant är det sådant vi kan behöva gå i alla fall om vi får problem med våra djur. Att äga ett djur är inte en engångskostnad och sen lär man sig allt eftersom. Man måste upgradera sina kunskaper och sen är inget djur likt det andra. Man kan inte jämföra den katt man har idag, med den man hade för 20 år sedan. Utan idag kan katterna ha andra behov.

Mvh

Alegni's Europé sedan 1987

• Redigerat 2022-07-26 10:34 av [Ragatans Naturande]
[Ragatans Naturande]
0

Ser nu att Ragdollmamma avslutat kontot.

[Ragatans Naturande]
0

Min fröken får blötmat (bra helfoder), innan jag ordnar frukost åt mig själv. Sedan har hon fri tillgång till torrfoder (bra helfoder) under dagen, då hon är väldigt energisk och far runt som ett skållat troll i stort sett från morgon till kväll… hon sover en timme här och där. I övrigt jagar hon skruvkorkar, papperstussar och annat som hon kan fara runt med och bära i munnen. Alla dyra kattleksaker, är hyfsat ointressanta. Kartonger, stängda dörrar och skåp är också största intresset.

Hon får sedan blötmat, innan jag gör i ordning min middag. Och en portion till, innan jag går och lägger mig.

Jag får väl se, vad som hände när hon växer till sig om jag måste bli restriktiv med maten. Men än så länge funkar det bra och i och med att jag har tydliga blötmattider, har det också gjort att hon börjat äta blötmat bättre. Första sex veckorna slängde jag blötfoder för ungefär 300 kronor, för att hon inte åt det. Och det är ändå samma foder, hon får idag… :)

• Redigerat 2022-07-26 11:29 av [Ragatans Naturande]