Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskyddkattstatus
Läst 333 ggr
OberonsMatte
6

Frihetens pris..?

Axplock från facebookflödet under juni månad:

"Vi har hittat en påkörd död grå och vitrandig katt på Motalagatan, i höjd med kyrkogården".

"En kattunge upphittad avliden på moragatan 7 om de är nån som saknar sin katt.."

"Körde nyss förbi en svart/mörkbrun katt som låg död vid vägrenen på Lemlandsvägen."

"Död katt på Vattholmavägen i riktning mot Vattholma."

"Ligger kl 16.40 torsdag 23 juni tyvärr en död/påkörd katt på Ringvägen i Herserud."

"Ligger en död katt efter bron 1 km mot bohalt mellan Lönsboda osby."

"Nära busshållplats Kanton mot Brommaplan ligger en död katt i remsan med grus där det byggs väg. Såg katten från bussfönstret. Möjligen åt tabbyhållet eller fläckig grå."

"Landsvägen 98-108 där brevlådorna står, några meter in på den mindre vägen, ligger en död katt."

"Brun död katt är överkörd på Grödingevägen, Östertälje, Södertälje."

"Någon som saknar sin katt? Det ligger en död svart/brun katt på vår gård."

"Jag såg en död katt (gråsvart "tigrerad"?) ute på åkern mitt emot Magnussons (Tjustavägen)."

"Såg en död katt mitt på vägen när man svänger mot Främestad 500m !"

"Nu överkörd död vuxen katt vid Erisbergsmotet norr om E:18"

"Hittade tyvärr en död katt på Mårdvägen 17-19"

"Det ligger en svart död katt på v.40 mellan Björkbacken och avfarten till nossen"

"Det ligger tyvärr en död katt från Hallingbergs vägen på höger sida när man kör mot Gamleby"

"Nu när jag skulle köra mot Sörby såg jag en död katt på vägen som ingen hade flyttat på, så jag stannade bilen och flyttade katten till diket, den ligger på vänster sida från Gumlösa innan grusvägen till Hanaskog"

"UPPHITTAD DÖD KATT 😔❤️
Hankatt, hittad vid Kulla vägskäl riktning mot Vaxholm, chipmärkt men registrerad på gamla ägarna som tyvärr ej har uppgifter till nya ägaren"

"Ligger en död katt på e22 riktning Hässleholm i höjd med biltema avfarten"

"Om någon saknar sin katt, har jag hittat en död bakom mitt garage i Guxås. Jag kommer att begrava den."

"Tusen Tack alla som har hjälpt till att spana efter min katt, i dag hittades katten min död tyvärr"

"Det låg en död katt på 97an just söder om Vuollerim, innan Björknäs. 😞 Bar den på andra sidan diket på norra sidan vägen. Den var mörk, kanske svart- och brunrandig"

"Hej ! Har hittat en död katt på bergshöjden koloni lott sidan strax innan lilla tunneln katten är ljus brun med vitt och mörk svans"

"Vet inte om det är rätt grupp att fråga i men nu när jag skulle hem så såg jag en död katt på vägen vet inte vem som kört på den men ska ringa polisen?"

"Ligger en död spräcklig katt på toppen av backen till vägkanten precis innan Bonnarp."

"Påkörd död katt vid Maderna.
Långhårig ljus.
Lade den i vägkanten om någon letar efter sin älskling."

"Död katt vid bilvägen vid Gränby C. Har bild på katten (om någon vill se) också men klarar inte av att ta med den. Förlåt! "

"Hittade idag en död katt i min bod"

"Uppdatering: Rio är hittad död. Han hade drunknat i ett spabad några hus bort."

"Ligger tyvärr en död katt på vägen intill mitträcket, ungefär vid blåa pluppen"

"Ligger en död katt i diket. Inget halsband hade den"

"Påkörd katt död ( en bilist stannade o sa de hade sett)Åsäng/ Sanna"

"Upphittad påkörd katt Hållsunga 140 vid sundhammar, kungälv! Detta skette igår!
Tyvärr är den avliden"

"I eftermiddags fick vi in ytterligare en påkörd, avliden katt. Det rör sig om en tigrerad okastrerad hankatt, som hittades på Västra vägen i Nässjö. Katten är omärkt"

"Påkörd och avliden svart-vit katt ligger mellan körfälten enl bild. 73:an södergående"

"ORANGE/VIT katt hittad avliden på Hakarpsvägen i Huskvarna!! "

"Det ligger en påkörd (avliden) katt på vägen mot stora skedvi i höjd med Ica"

"Det ligger tydligen en brunsvart långhårig katt avliden vid Bistro Bromma i Bromma Kyrka"

"Igår fick vi in en påkörd, tyvärr avliden katt till oss. Nu söker vi dess ägare"

"Hej!
ligger en överkörd katt vid busshållplats Skogsängen centrum. en gråspräcklig"

"Någon som hade kört på en katt en bit från fotbollsplanen vid gislövsläge mot ystad. Den låg mitt på vägen så jag stannade till och la den inne vid vägkanten"

"Avliden katt i nedförsbacken in mot Stidsvig från soptippen. Såg den ligga där när jag kom körandes"

"Tyvärr en till katt påkörd, avliden.
Svart med vita tassar. Vid rondellen Q8"

"Ikväll vid 19.30-tiden plockade sambon upp en påkörd katt på inre ringvägen i Malmö vid trafikplats Fosie"

"Bilen framför körde på en vit/orange katt i höjd med 108:an 21.45, bilen brydde sig inte och fortsatte att köra 😡 jag kom några meter bakom och såg allt. Gick ut ur bilen för att försöka hjälpa och kolla katten som rulla rundor och försökte resa sig flertalet gånger och den skrek 💔😢 men paniken som den stackars katten hade så lyckades den springa in i buskarna mot Marbäckskolan. Jag letade efter den men utan resultat och var tvungen att gå tillbaka till barnen i bilen som grät 😔. "

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6

När ska detta ta slut
Jag tog nyligen hand om den 16 katten som blivit på körd
Behöver jag berätta att ingen av dessa katter var id märkta

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
5

Exakt så är det…..

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
4

Bedrövligt. 😭
Det är sådant här som gör mig så besviken på (vissa) människor.

Belimas
5

Det är så tragiskt, så många liv som hade kunnat räddats om de bara hade haft kontrollerad utevistelse i stället. Hur kan ägarna till dessa leva med vetskapen om att de indirekt har dödat sin katt genom att släppa ut den på fri tass… jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv.

Uppkatten
7

Läste en annons tidigare idag där en panikslagen kattägare efterlyste sin katt som inte varit inne och ätit etc sedan igår kväll. Nu var hen superorolig p.g.a. värmen och befarade att kattens njurar kunde kollapsa, och att den kanske låg i dåligt skick någonstans. Och absolut att man ska ha koll på sitt lilla "ökendjur" och se till att det finns vatten/blötmat, men jag hade varit ännu mer rädd för den stora och vältrafikerade vägen som finns alldeles intill…. Den nämndes ö.h.t. inte i sammanhanget, trots att många katter skadats/trafikdödats där över åren….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
4

#5 Ja, det känns påfallande ofta som att utekattsägare har skygglapparna på när det gäller den huvudsakliga faran med fri utevistelse. Det är väldigt få utekatter som bor så att risken för trafikskador är obefintlig och många hoppar över att lägga tid på att vänja in katten inom det mindre område som man vill att katten ska hålla sig inom.

När unga, omogna katter släpps ut och ges möjlighet att redan då gå vart de vill går de vanligtvis långt och skapar på så sätt ett större område som de rör sig inom även i vuxen ålder. En kastrerad katt som i mogen ålder vänjs in inom ett mindre område under längre tid håller sig vanligtvis där. Särskilt om utevistelse enbart sker under dagtid.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
4

Att dödas av en bil är den vanligaste orsaken till att katter dör

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
5

#7 Ja, och när man ser alla inlägg om trafikdödade katter så känns det som ett fullt rimligt påstående. De avlidna katter som hamnar på facebook p.g.a. att ägaren eftersöks är förmodligen bara en bråkdel av alla trafikdödade katter… och då finns inte ens de som "bara" skadats med. När utekatter kommer hem med allvarliga skador förmodas skadorna ofta ha uppstått på betydligt mer ovanliga och långsökta sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
1

Fy 🤬! 😭😭😭😭😿😿

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Lilium]
0

Gud så sorgligt! 😭…

Uppkatten
1

I dag fortsätter det med dödsannonser på Facebook:

"Katt påkörd i jumkil ,272an ,nära infart mot ullerängen..svart ,vit haka ,vita tassar ,beklagar😥 min katt låg bredvid några steg bort 💔😭"

Bedrövligt.

Syntium
3

Såg precis i lokal grupp om en som höll på att köra på en nakenkatt. "Förhoppningsvis" låter man inte en sån gå som utekatt och den har rymt (och kommer hem).
Men det jag reagerade på var en kommentar om att en innekatt inte förstår faror som utekatter gör… Vet inte om det är värt att börja argumentera.
Blir så trött.

"I'm too old for this shit."

[0____]
0

Stakkars katter 😔 Noen mennesker har lyst til å kjøre på dem også…

Jeg har hatt katter neste hele livet, og de har fått være ute når de vil. Vi har bodd langt unna trafikk, men det er jo dessverre mange andre farer ute for en liten katt. Jeg ble alltid lettet og glad hver gang de kom hjem. Min "utekatt" har måttet bli innekatt fordi noen naboer vil skade henne. Jeg håper jeg finner et godt hjem til oss snart. Hun er i så dårlig fysisk form nå etter å ha vært bare inne i så lang tid.