Bantning, viktnedgången avstannat
Vår adoptivkatt Wilson är ju överviktig och vi har satt honom på diet. Han vägde 8kg när han kom till oss och i början gick nedgången bra men nu har den avstannat sedan drygt 3 veckor. Väger idag 7,4kg.
Visserligen har han blivit mycket mer aktiv och jag funderar om han har fått mer muskler som gör att han går ner i fettprocent fastän vikten är stillastående?
Han ska enligt ordination äta royal canine bantningfoder 62g / dag i form av torrmat men vi ger honom ca 40g torrmat och 20g våtmat. Han är tyvärr inte så förtjust i våtmat utan betraktar den som en förrätt.
Vad göra? Vill inte dra ner på maten ännu mer och få en katt som ständigt är hungrig.
Visuellt ser han smalare ut men hans målvikt är ca 6,2 kg så det är långt kvar.
Helst hade vi sett att han går över till blötfoder helt (vår ragdoll Nelson bantade bort 1kg fett genom att byta till våtfoder) men han är ju ändå väldigt gammal och ska få ha kvar lite favorittugg tycker vi.
Han leker kanske 10~15 min / dag. Mer än så verkar han inte vilka leka. Åldern spelar in förstås.
Enligt ordination ska han vara aktiv en halvtimme / dag.
Några tips?
Nelsons fotodagbok ^^
Har ni varit i kontakt med veterinärklinik - de brukar erbjuda viktcoach med återkommande uppföljningsträffar med tips och råd.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Nja ingen viktcoach. Tror inte de ens har en sån.
Nelsons fotodagbok ^^
Hur har ni kommit fram till vad som är hans idealvikt/målvikt?
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har vi börjat ge honom betydligt mer blötfoder (120g) och 15g torrfoder. Om jag räknat rätt är det lite mindre kalorier han får i sig totalt än innan. Han verkar vara rätt nöjd iaf vad gäller mättnadskänsla.
Han äter bara Sheba flakes tonfisk. Där står det att det är ett helfoder men jag kan inte se att de tillsatt taurin. Kanske räknar de med naturligt taurin som finns i köttet?
Nelsons fotodagbok ^^
Taurin behöver bara nämnas om det är tillsatt.
Så står det helfodet så finns det nog med taurin även om det inte står taurin.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Tack för klargörande. Har nåt vagt minne av att jag ställt frågan för många år sedan men jag känner igen svaret.
Idag väger han 7,3kg. Håller tummarna att det fortsätter nedåt. Känns lite som om RC diet foder inte nämnvärt är så mycket smalmat som namnet antyder. T ex innehåller den dubbelt så mkt fett som Sheba blötmat. Samt smått otroliga 34% protein mot ca 8% i sheba.
Kanske är så ändå att blötmat alltid vinner. Består av +80% vatten dessutom. Rädslan är väl om han skulle få näringsbrist av enbart blötmat, att han tappar vikt i form av fett och muskler.
Nelsons fotodagbok ^^
#6: Om du ska använda Dietfoder så är det på veterinärens inrådan men om jag förstår det hela rätt har du inte fått noppra dietråd från din veterinär.
Vilken viktminskning per vecka har du planerat för och hur vet du att just den viktminskningen är hälsosam?
Jag utgår ifrån att du och din veterinär vet vad som händer om man bantar katter för fort.
#7: Ja det är veterinären som rekommenderade bantning och vi fick en dietplan plus specialfoder. Det sades inte något om viktnedgång per vecka utan det fick inte gå för snabbt och han fick en målvikt som är drygt 6,3 kg. Jag vet inte hur de kom fram till den vikten. Men jag resonerar som så att det är bra om katten har lite extra hull än spinkig när den är gammal. Och börjar jag känna revbenen är det kanske dags att avsluta dieten och inte stirra mig blind på just 6,3 kg.
Jo jag vet att en snabb viktnedgång kan leda till fettlever men veterinären sa att så länge en katt får i sig mat är risken väldigt liten.
Nelsons fotodagbok ^^
#8: Störst risk för fettlever är feta katter som går ner i vikt fort.
Varför fortsätter du inte efter veterinärens rekommendation istället för att laborera själv?
Katter fungerar inte som människor som gärna kan behöva en fettdepå när de blir gamla.
Katter som har fettdepåer får oftare följdproblem.
Om det inte fungerar med viktminskningen vänd dig till veterinären igen annars går det inte att följa upp.
Han har alltså avstannat i viktnedgången. Hade han fått ordinarie mängd mat som de vill att ha ska ha, hade han gått upp i vikt. De sa att om jag vill ge lite blötmat får jag dra ner på torrfodret. Inget konstigt med det.
Vet inte vad veterinären skulle rekommendera om han hade stått enbart på torrfoder och avstannat, ge mindre mat? Men han får ju redan mindre än ordinarie mängd. Han ska aktiveras en halvtimme per dag vilket han inte når upp till.
Jag ser inte problemet i att justera hemma själv, så länge han får i sig nödvändig näring.
Och, blötmat är nästan det bästa man kan ge en katt, ingen snack om saken. Vi bantade vår andra katt +1 kg enbart genom att gå över till blötfoder. Detta är inget kontroversiellt.
Vi följer hans viktkurva noga
Nelsons fotodagbok ^^
#3: vi fick en dietplan men hur de kom fram till idealvikten har jag ingen aning om. Jag tror att de knappar in siffror i något program som royal canine utvecklat.
Nelsons fotodagbok ^^
#11: Då ska du hålla dig till den fortplanta som du fått och det är du som ansvara för aktivering.
Det innebär inte bara lek utan t ex utevistelse med koppelpromenader.
Katter går upp i vikt av flera anledningar och brist på stimulans är en del.
Det behöver heller inte vara så mycket nedgång varje månad utan det tar ett tag att både vänja människa och katt.
Ta kontakt med veterinärkliniken så kommer de säkert att hjälpa till.
Det är minst lika jobbigt att banta en katt som att banta själv.
Glöm inte att du måste ha tålamod.
#6 Jag tror inte du kan jämföra torrfoder och blötmat riktigt på det sättet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#12:
Nja, alltså, jag förstår inte riktigt hur de på något magiskt vis skulle göra så att viktnedgången börjar igen, mer än att de rekommenderar mindre mat och mer aktivitet. Vad mer kan de ordinera liksom..? Viktminskning är ju ingen direkt raketforskning. Går man inte ner i vikt, ja då får man äta lite kalorifattigare mat. Det optimala är förstås mindre kalorier och röra på sig mer. Men han rör på sig betydligt mer nu än när han kom till oss. Är mer graciös osv. Men givetvis, uppstår det problem på vägen kommer jag ju att kontakta dem. De ville också ha lite viktuppdateringar då och då för att kolla så att kurvan ser bra ut.
Att aktivera en ungkatt är inte svårt men killen vi pratar om är ju en åldrande katt på nästan 15 år. Jag har inga planer just nu på att sätta på honom koppel och få ut honom på promenader när han helst vill ligga och lata sig. Eftersom han är så gammal vet jag inte om det är rätt väg att gå. Men annars håller jag med.
Vi ser det här som ett långsiktigt projekt, eller snarare, försöker skynda långsamt då en kraftig fetma kan leda till många otrevligheter som diabetes osv.
Och då han har tendenser till svaga njurar vill vi inte heller ge honom bara RC dietfoder som innehåller tok för mycket protein.
Ska tilläggas att vi fick en våg av RC. Rent ut sagt kass. Den vägde fel med stor marginal i början så då fick Wilson i sig alldeles för lite mat de första dagarna. Vi jämförde med vår matvåg och upptäckte att vågen visade alldeles för mycket. Det om något hade kunnat leda till en katastrof.
#13: Nä kanske inte. Man ska väl räkna ut torrvikten på blötmaten för att det ska kunna jämföras med torrfoder. Men det är det jag har försökt att göra. Vet inte om jag användenr rätt formel. Om t ex 120 g blötmat (som Wilson får) innehåller 17% torrvikt så är det inte speciellt mycket kalorier eller näring i den mängden. T ex vår Nelson, som får mest mat av alla då han är den som är mest aktiv, får i sig drygt 175g våtfoder per dag. Det blir blott ca 30 g torrvikt vilket låter väldigt lite.
Jag förstår också att torrmat inte alltid är av ondo - ibland krävs det kompakt föda där makro och mikronutrienter är lättare att få till än t ex i blötmat.
Nelsons fotodagbok ^^
- Redigerat 2022-06-09 21:05 av new2ragdoll
#14: Jag tycker inte att ska laborera med maten utan servera den mängd som man beräknat.
Viktminskning tar tid och är extra viktigt att gå varsamt fram med katter. Det är inte mycket de går ner varje vecka och ibland står det still.
Ta kontakt med de som gjort planeringen och berätta för dem hur du upplever det hel så att de kan stötta dig.
Katter är inte lata bara för att de ligger de softar och bevakar och det är ngt helt annat än att vila hela dagen.
Du behöver skapa spänning för din katt.
#15: Yes, jag ska uppdatera dem om hur det går och vad han äter idag.
Nelsons fotodagbok ^^
.
Nelsons fotodagbok ^^
- Redigerat 2022-06-17 10:13 av new2ragdoll
Milstolpe nådd! 1kg borta. Nu är det drygt 700g kvar. 😁
Nelsons fotodagbok ^^
Innebär det att katten gått ner 400 gram sedan början av juni? Det låter som en stor viktminskning. Kolla med veterinär så det inte går för fort.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
0,5-2 % per vecka, läste jag nu kan anses som en OK viktnedgång. Om den siffran ännu gäller. Så då tror jag din kisse hamnar OK?
Nej, han kom till oss i mitten av april. Så väldigt långsamt tapp.
Nelsons fotodagbok ^^
Grattis till viktnedgången
Stolt ägare till tre La permer
Väcker en gammal tråd.
Wilson väger numera 6,1kg! Dvs nästan 2kg viktnedgång.
Mycket piggare och har full rörlighet likt en medelålders katt än de 14 år han är nu. Han får givetvis mest blötfoder och lite torrmat vid sidan om. Man kan känna hans revben så nu betraktar vi dieten sol avslutad.
Får öka mängden mat lite så att han ligger på kaloribalans.
Så vår erfarenhet av bantning av tre feta katter är att blötfoder äger i alla kategorier.
Nelsons fotodagbok ^^
Bra jobbat! Skönt för smisse att slippa bära runt på extrakilon(!). 😊
#24 Ja det är verkligen skönt att se honom så rörlig och pigg. Väldigt gosig har han blivit också, sover på våra magar, knådar och verkar vara nöjd med livet i allmänhet.
Nelsons fotodagbok ^^
#23: Det var inspirerande att läsa om den framgångsrika bantningen.
Nu har jag påbörjat ett nytt försök att få ner min tungviktare i vikt.
Det underlättar att jag kan väga honom nu. Det gick inte förut. Nu sitter han snällt i famnen medan jag ställer oss på vågen. 🙂
#26:Hoppas att det går bra med viktminskningen!
Nelsons fotodagbok ^^
#27: Nja, än så länge ingen viktnedgång. Förstår att jag måste väga upp mindre mat än jag trodde.

#26: Jag har liksom OP bra erfarenhet av att banta katter på blötmat.
Det svåraste i sammanhanget var att få dem att äta blötmaten medan de fortfarande fick torrfoder, men det löste jag genom att blanda i blötmaten i torrfodret varje måltid och sedan sakta sakta öka på blötmaten och minska på torrfodret i motsvarande mängd kalorimässigt. Det gjorde också att övergången inte gick så fort att magarna inte hängde med, så win-win :-)
En köksvåg är den bästa investering jag någonsin gjort ärligt talat. Det och bagagevåg, då en sådan har större noggrannhet än en personvåg och även hjälpte mig att vänja kissarna vid att bli instängda i transportburen utan att något elakt hände.
Men jag känner igen det där med att behöva väga upp mindre mat än man tror. När jag började banta Tarzan vägde han 7,4 kg om jag minns rätt och jag trodde att hans normalvikt var 6 kg eller så, då han hade ganska grova ben, stora tassar och i övrigt såg hyfsat proportionerlig ut och jag samtidigt hade en betydligt mer finlemmad katt som jag visste hade en normalvikt på 4 kg att jämföra med. Det visade sig att Tarzan inte skulle väga mer än 4,5 kg…
Hur som helst, en bra takt på viktminskningen är 1% i veckan, och som högst 2%. Så om kissen väger 7 kg idag är det lagom att han har gått ner 70 g till fredag nästa vecka och han får absolut inte gå ner mer än 140 g. Sedan börjar du om, så säg att han har gått ner 100 g och väger 6,90 kg är det lagom att gå ner 69 g och absolut inte mer än 138 g, och så rullar det på.
Visst, det handlar om en skillnad på enstaka gram per vecka, men många bäckar små och man behöver verkligen se till att det inte går för fort i ett större perspektiv eller så riskerar man fettlever och andra hälsoproblem. Så om det tar kortare tid än 3,5 veckor för en katt som började på 7 kg att gå ner till 6,5 kg har man ett rätt stort problem på halsen…
Här finns även en bra artikel om hur man beräknar fodermängd: https://www.kattstatus.se/sida97.html
Edit: Var medveten om att takten på viktnedgången trumfar alla sorters formler.
- Redigerat 2023-01-06 14:56 av Thaeri
#29: Tack för ditt svar!
Jag ger en kombination av Mush-bollar och spannmålsfritt torrfoder. Har dragit ner på torrfodret och givit mer Mush. Kanske ska ändra lite till på de proportionerna.
När jag räknade på hur många kcal han skulle ha så var jag först för generös. Hade läst att dagsbehovet för en katt är ungefär 50 kcal beroende på energinivå.
Men i den länken du lade in verkar det som om man ska sikta på 33 kcal, så det ska jag göra.
Har en köksvåg att väga maten på och en personvåg som får duga tills vidare.
Siktar på 1 procent/vecka.
Hans kompis är också lite rund, så hon får hänga med på bantningståget.
Nelsons fotodagbok ^^
#31: Det var en stor skillnad!
#32: Som natt och dag!
I snitt tappade han ca 60g i veckan och det kändes lagom även om målvikten kändes så avlägsen. Och eftersom han för det mesta fick våtfoder var han nöjd och tiggde sällan efter mer. Även idag lämnar han ofta lite mat för att han känner sig nöjd och går och äter upp den senare.
Nelsons fotodagbok ^^