Katter iFokus

Katter

Läst 232 ggr
Lillekitte2
0

Säkraste och bästa kattselen?

Min dotter har adopterat en katt som tidigare har varit utekatt.

Osäkert om den på sikt kommer få bli utekatt igen och gå ut på egen hand, men hon vill åtminstone försöka lära den att gå i sele, så att hon kan rasta den koppel.

Tips om säkraste, bästa kattselen?

Hon är vuxen, men liten.

Fridaaaa
0

Y-modeller. Tex gustaf och evita pro

Undvik trepoint, julius k9 sele tex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillekitte2
0

https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/1.96.7676/kattsele-tre-ponti-mesh-rosaspanne-rr202

https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/1.95.5898/puppia-ritefit-kattsele-rosa

Dessa 2 har jag tittat på - hittade 2 olika "bäst-i-test", den ena hade Tre Ponti justerbar som nr 1, den andre hadde Puppia Ritefit.

@Fridaaaa: Antar Tre Ponti utgår enligt dig, det är väl en trepunktssele?

Tre Ponti Kattsele Stilren kattsele från Tre Ponti. En genialiskt enkel kattsele, som är lätt att sätta på katten! Till skillnad från en traditionell kattsele, ger denna kattsele en friare känsla. Detta eftersom den inte sitter runt halsen och den har...
OberonsMatte
2

Jag rekommenderar sele som även har band mellan frambenen. Gärna kraftigare än vanliga tunna kattselar. Viktigt också att de inte sitter för löst.

Min Lotus är lite hispig utomhus och hoppade ur sin vanliga tunna kattsele hur lätt som helst ett par gånger trots att den har band mellan frambenen, så nu har jag skaffat en Puppia ritefit soft till honom och den känns iallafall mycket rejälare. Den är i meshtyg med vadderade kanter och går att spänna på tre ställen.

https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.95.512/puppia-ritefit-kattsele-rod

Sajtvärd Katter iFokus

KATTSELE PUPPIA ! Puppias selar är kända för sin kvalité och passform. Här hittar du många olika selar. Låg frakt och snabba leveranser 1-2 dagar!
  • Redigerat 2022-05-28 12:21 av OberonsMatte
Lillekitte2
0

@OberonsMatte:
Tack - det ser ut att vara samma modell som den ena jag länkade till?
Man du skriver att den heter Puppia Ritefit Soft. Jag hittar Puppia Ritefit, och jag hittar Puppia Soft Harness. Hittar ingen Ritefit Soft. Vet du vad skillnaden är mellan Ritefit och Soft?

Dotterns katt lyckades rätt enkelt "backa" ut av den sele hon hade köpt, så den var INTE bra…

OberonsMatte
0

#4 Ja, jag ser nu att ritefit-selen oftast bara kallas ritefit, men det är även en soft-modell, dvs. med vadderade kanter. Skillnaden mellan vanliga soft och ritefit är att ritefit har två spännen som ger justeringsmöjlighet runt halsen. Softselen går bara att justera runt magen.

Sajtvärd Katter iFokus

Lillekitte2
0

Tack för hjälpen - en Ritefit får det bli!

Jag kommer köpa selen som en överraskning, så jag har inte tillfälle att mäta katten. Hon är vuxen, men liten, som en ungkatt. Har du någon känsla för om storlek S skulle passa då, eller räcker den bara för kattungar?

OberonsMatte
0

#6 Jag har S till min Lotus som är en lång Norsk skogkatthane på 5.3 kg och den passar hyfsat bra. Provade den även på min Birma som är betydligt mindre och kortare i kroppen och väger 3.5 och på honom passar den ännu bättre.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-05-28 14:09 av OberonsMatte
Lillekitte2
1

Super, stort tack - har beställt S nu! :-)

Fridaaaa
0

#2 ja skrev det att man ska undvika trepoint. Oergonomisk och förhindrar bra rörelser samt lätta att ta sig ur

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pilspets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna gillar jag och min katt.

Katten är liten och vuxen så då passade small bäst.

Lycka till!

Kattsele med reflexdetaljer som är lätt att klä på och av - med ett medföljande koppel
  • Redigerat 2022-05-30 06:27 av Pilspets