Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsaen-kattunges-uppväxtkattunge
Läst 263 ggr
Rory
0

Har han en chans att leva? Ge mig hopp!

Vår kattunge är drygt 5 v och har haft en tuff start i livet. Mamman har mått dåligt och inte haft mjölk till honom, så vi har flaskmatat honom sedan start. Han har haft stora problem med förstoppning och vi vet inte om det är pga mjölkersättningen eller om han har något medfött fel. Sedan några dagar haltar han och vill inte stödja på ena bakbenet. Vi har varit till veterinär och det är ju såklart svårt att utreda en sån liten krabat. Vi har fått utskrivet laktulos och smärtlindrande till honom för att se om han blir bättre. Efter två dagar fungerar magen bättre, men han fortsätter halta. Han har utvecklats som han ska och håller jämna steg med sin bror, men nu är han lite mer nedstämd, men fortsätter busa och äta som vanligt. Kan han ha en chans att klara sig ur detta? Vi vill inte att han ska lida, för ont har han det ser man. Har någon en solskenshistoria att delge som kan ge oss lite hopp?! Eftersom vi dessutom flaskmatat honom och verkligen fått kämpa för hans överlevnad, är han extra kär för oss.

Pia-69
1

Gjorde de någon röntgenundersökning på kattungen? Det borde ju visa om det är något fel på benet?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Rory
0

#1: Han är för liten, de skulle inte kunna se på röntgen eftersom skelettet är så mjukt än.

OberonsMatte
1

Det är dessvärre omöjligt att gissa hur det kommer att gå när orsaken till problemen fortfarande är okänd, men jag håller såklart tummarna för er!

Att han klarat sig så här länge och fortfarande både busar och äter inger hopp om magen, och har han skadat benet så är det naturligt att det gör ont innan skadan har läkt. Vad är det för smärtlindring han fått? Risken finns att den även ger biverkningar som påverkar måendet. Vilken mat äter han nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Rory
0

#3: Han får Metacam, men veterinären var noga med att säga att det inte finns studier på så små katter. Vi är medvetna om riskerna. Det är ju det eller avlivning tyvärr 🥲.

Han har börjat äta kulor som är uppblötta och en del mjölkersättning.

• Redigerat 2022-05-27 20:52 av Rory
Uppkatten
1

En viss smärta hör dessvärre livet till.

Om er veterinär tycker att det är värt att prova med smärtlindring så tycker jag absolut att ni ska fortsätta på den vägen. Såväl stukningar som frakturer etc gör förstås ont under en tid, men det innebär ju inte att det inte kan bli bra.

Absolut att det finns hopp i nuläget, tänker jag. Ni får bedöma från dag till dag, och ihop med behandlande veterinär.

Jag håller tummarna för att det går bra för er! 🧡

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rory
0

#5: Tack för uppmuntran!

Silvestris
3

Det stämmer inte att det skulle gå att se något på röntgen. Det är svårare att röntga så unga individer, att få bra kvalite på bilderna och det är svårare att bedöma även bra bilder. Detta löser dock en klinik med duktig röntgenpersonal och med en veterinär som är duktig på att tolka röntgenbilder.

Det är helt omöjligt att uttala sig om prognos när man vet så lite.