Nya lill killen behöver ett namn
Köpte du katten från huskattuppfödare eller katthjälpsverksamhet?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Köpt av en privatperson via blocket som fått en kull kattungar, ingen massproduktion för att tjäna pengar… katten kosta lika som på ett katthem dessutom så inget överpris… Vart han kommer ifrån är väl egentligen inte relevant då jag frågade om namnförslag?
#2 Du tycker inte att 150.000 hemlösa huskatter tyder på att det finns en existerande överproduktion av huskatter? En överproduktion som uppmuntras genom köp från privatpersoner på blocket "som fått en kull kattungar"…, dvs. som struntat i att kastrera sina katter. Hur kan du blunda för det problemet?
Sajtvärd Katter iFokus
Vad vill du ha för namn? Vanligt människonamn,magiskt eller vill du att det ska börja på någon speciell bokstav? Lycka till med kissen!😻
#4 Tack 😊 Vet inte riktigt, enda kravet egentligen är att min pappa på 70+ ska kunna uttala det.
#3 Förstår mycket väl problemet, varför tror du att jag iallafall tänker ta mitt ansvar och kastrera honom? Förtjänar inte han att få ett bra hem för att han inte har mellanlandat på ett katthem? Tror du att alla som har oreggade katter på denna sidan har köpt ifrån ett katthem?
#6 Nej, du förstår verkligen inte problemet om du efter att ha varit medlem här sedan 2012 åkte och köpte en kattunge från en huskattuppfödare …i fredags!
Den kattungen hade väl redan ett hem hos den som ville ha en kull kattungar?
Jag köpte kattunge från huskattuppfödare 1986… och jag har full förståelse för de som gjort det senare än så - men det viktiga är att man inte fortsätter att göra det när man väl förstått att - och varför- den sorterns avel inte bör uppmuntras.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Personangrepp? Du som Sajtvärd får gärna radera min profil och inlägg
#8 Nej, det är inte personangrepp. Det var ett förtydligande om vad det innebär att vara väl medveten om problematiken när det gäller huskattavel.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Du har emellan raderna kallat mig dum (iallafall min tolkning)? Hur är det inte personangrepp?
"Nej, du förstår verkligen inte problemet om du efter att ha varit medlem här sedan 2012 åkte och köpte en kattunge från en huskattuppfödare …i fredags!"
- Redigerat 2022-03-27 21:53 av 19Mikaela93
#10 Nej, det är inte personangrepp. Jag reagerade på att du skrev "Förstår mycket väl problemet".. vilket du omöjligen kan ha gjort.
Jag förstår inte hur du kan ha fått för dig att Katter iFokus är rätt ställe att berätta att du just gynnat och uppmuntrat en huskattuppfödares verksamhet? Och hur du kunde tro att ett sådant tillkännagivande inte skulle ifrågasättas?
Sajtvärd Katter iFokus
#2: Det är de oseriösa uppfödarna och köparna som är en del av det stora problemet vi har med hemlösa katter och problemet med att katter har så låg status. För att höja kattens status så köper man från seriösa uppfödare (som bl.a har koll på stammen så inga genetiska sjukdomar avlas på), tar emot en omplaceringskatt eller så adopterar man från katthem. Det finns inte en enda seriös uppfödare som föder upp huskatter (blandraser), oavsett hur få kullar de får
Radera tråden det är töntigt att förstöra en tråd för att diskutera detta när det handlade om namn
#13: Synd att du gör det istället för att ta till dig information för att hjälpa till att höja katternas status
- Redigerat 2022-03-27 22:26 av Pandi00
#14 Kan upplysa dig om att jag själv föder upp reggade katter, och har haft hela 3 kullar sen 2017 och dessa kastreras innan leverans för att förhindra att hamna i oseriös avel. Tar inte direkt kull på kull och gör heller inte om samma kombination för tycker inte man bara ska massproducera.
Sen att jag ville ha en vanlig katt till sällskap var tydligen ett stort problem och tydligen ännu större för att jag inte hittade någon på ett katthem… Finns inga kattungar alls på katthemmen i närheten för alla har gått åt i pandemin för att alla kom på att dom ville ha katt…
#15: Det betyder ingenting att du föder upp reggade katter. Finns tyvärr många oseriösa uppfödare som föder upp reggade katter, så det är inget bevis på att man är seriös. Det är dock en av "kraven". Det är sorgligt att du föder upp reggade katter och ändå inte förstår problemet vi har i Sverige med hemlösa katter och deras låga status (för folk fortsätter avla på icke-reggade katter)
#15 Så stambokförda katter duger inte till sällskap? Är det så du menar?
Sajtvärd Katter iFokus
Filur tycker jag lillkillen ska heta!
#18 Fint namn!
Det jag tror många reagerar på är att det finns så mycket hemlösa katter i vårt land, och vi är många som jobbar ibland dygnet runt för att få ner detta antal och ge alla katter en ärlig chans och möjlighet till ett bra hem.
Att köpa en kattunge från någon som råkat fått kattungar ("oj, hoppas, glömde kastrera och nu är det kattungar") är ett sätt att gynna människor som håller på med såkallqd buskavel. Många tror att ägaren kommer kastrera katten sen, men så är ofta inte fallet. De kan tjäna pengar på dessa "hoppsan"-kattungar.
Köpte du din kattunge för 1.000kr okastrerad, så anser jag att det är ett överpris.
På det katthem jag samarbetar med så tar dom 1.000kr för en katt, och då är den klar. Kastrerad, vaccinerad och id-märkt. För en katt som inter något av detta, framförallt kastrerad då detta är dyrt, tycker jag inte man ska ta 1.000kr för.
Det folk menar (OberonsMatte t ex) är att genom att köpa kattungar från buskavel gör att vårt jobb att rädda hemlösa katter är förjäves.
Jag förstår att du ville ha en söt kattunge, och söt är den absolut! Men katthem får in kattungar då och då. Så varför inte vänta tills det kommer in en kattunge som passar er?
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Några namn jag kom på:
Bosse
Emil
Felix
Bonzai
Loka
Pilspets
Lille
Sylvester
FrizzyPop
Kiwi
Eclipse
Feijoa
Jerka
Det var dom jag kom på nu,kan fylla på med fler sen.😊
Jag tycker att han ska heta:
Storm
För att du skrev att han tog dig med storm.
#0: Laban eller Lotus? Eller Hakan ( eftersom den lilla svarta hakan)
Mycket fin 😍
Den vita teckningen i hans ansikte ser ut som en klöver så kanske Klöver, Clover?
Morris? Kanske lite vanligt, men fint😊
#20 På några av landets största katthem ligger adoptionsavgiften på 2500 - 3000 kronor för en kattunge. Är kattungarna små är de vaccinerade och ID-märkta men inte kastrerade. Så att 1000 :- skulle vara ett överpris för en okastrerad kattunge håller jag inte med om.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#26: det katthem jag samarbetar med tar 1.000kr, och då är katten kastrerad, eller så betalar de kastreringen.
#26 En enda krona är en krona för mycket i bidrag till en uppfödarverksamhet som medvetet utökar ett redan befintligt huskattöverskott.
Sajtvärd Katter iFokus
#26: Handlar inte om att katten inte är värd det, det handlar om vem som får pengarna. Oseriösa uppfödare ska inte ha en krona
#28 + 29 Nu var det inte det jag diskuterade. Min kommentar gällde huruvida 1000 :- är mycket för en huskatt, och det är det definitivt inte.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-03-29 16:59 av Uppkatten
#30: Nu pratar jag inte för Catlady91, men så som jag uppfattade hens kommentar så tror jag hen menade på att det är ett överpris pga den oseriösa säljaren. Att man just inte ska ge 1000kr till en person som säljer kattungar som inte är vaccinerade, avmaskade eller id-märkta. Den är snabba pengar för en oseriös uppfödare att bara släppa ut sin honkatt och flera veckor senare har kattungar där de gör så lite som möjligt för sedan tjäna 1000kr/kattunge
#31: precis det jag menade. 1.000kr för en katt är något jag kan betala om katten är vaccinerad, id-märkt och kastrerad eller kastrering betalas av säljaren. Det ör var katthemmet som jag jobbar med gör, för att vara säkra på att katten kastreras efter flytt.
#31 Men har vi alls uppgifter om att den här kattungen inte är vaccinerad, avmaskad eller id-märkt?
Jag tycker inte heller att man ska sponsra dålig kattuppfödning.
Men generellt så är 1000 :- inget överpris för en huskattunge.
Man har ju också under många år velat komma ifrån det där med att kattungar sälj billigt eller skänks bort.
#32 Det finns katthem som tar 2600 :- för kattungar där man också har system för att försäkra sig om att kattungen kastreras.
Det katthem jag jobbar för tar 2200 för kattungar då är de vaccinerade x2 och kastration ingår när katten uppnått lämplig ålder.
Vi säljer inte ensamma kattungar. Äldre katter kostar lite mindre.
Stolt ägare till tre La permer
#33: det beror nog lite på var i landet man bor, och hur stor stad det är. Men jag tyckte att 1.000kr för en okastrerad katt var dyrt.
Visst vill jag också att priserna på huskatter ska vara högre än det varit, men man måste också kolla vad man ska jämföra med. Som t ex raskatter och kattens ålder.
I dina ögon kanske det inte var en överpris, men i mina ögon var det det just när jag läste det. Men du har nog rätt, det var nog ett bra och realistiskt pris.