"Hur gammal blir en katt?"
Nyhetsmorgon i tv4 hade ett inslag om katter idag med anledning av att id-märkning och ägarregistrering av katter blir obligatoriskt fr.o.m. 2022. https://www.tv4.se/klipp/va/13752716/snart-ska-alla-katter-id-markas-det-ska-du-tanka-pa-nar-du-koper-kattunge Jättebra att det informeras om det i program som når ut till många oavsett om de är kattägare själva eller inte.
Veterinär Christophe Bujon sa många bra saker ang. id-märkning och att kattungar bör vara id-märkta, vaccinerade och veterinärbesiktigade när man skaffar dem och att de behöver en veterinärvårdsförsäkring.
Obligatorisk id-märkning kommer att gälla för katter födda efter 2008 och med anledning av det frågade Steffo Törnquist "Hur gammal blir en katt?"…
Svaret på det var obegripligt nog "Det är lite olika mellan huskatter och raskatter".. "En huskatt kan bli 20… , men raskatter brukar inte bli riktigt lika gamla, 12-15 kanske".. (!).
Hur är det möjligt att en välutbildad person kan göra ett så korkat uttalande? Som om stambokföring och obligatoriska ansvars- och omsorgsregler automatiskt ger kortare livslängd än okontrollerad avel som inte har koll på någonting? Som om stambokförda katter i 20-årsåldern inte förekom och som om de sjukdomar, ålderskrämpor, defekter, smittor och skador som förekommer hos katter enbart förekom hos stambokförda katter..? Förutom de rent genetiska förutsättningarna (inavelsgrad hos den enskilda individen inräknat) finns det även miljöfaktorer och andra omständigheter som påverkar en individuell katts hälsa och livslängd.
Jag blir galet irriterad på den gamla inrotade och förutfattade uppfattningen om att huskatter automatiskt "är friskare och blir äldre än raskatter". Varken raskatter eller huskatter är en homogen grupp, men gemensamt för både huskatter och raskatter är att de är katter. Det finns många huskattindivider som är friskare och blir äldre än många stambokförda individer, MEN det finns också många stambokförda individer som är friskare och blir äldre än många huskattindivider.
Om en enskild kattungeindivid tillhör den grupp av katter som får ett långt och friskt liv är omöjligt att sia om på förhand. Det gäller såväl raskatter som huskatter. Är aveln okontrollerad och utan obligatoriska ansvars- och omsorgsregler blir chanstagningen ännu större.
Katter gynnas inte av spridandet av fördomar, myter och förutfattade meningar angående raskatters resp. huskatters hälsa. Fokus borde istället ligga på hur man som uppfödare/kattägare ger katter bästa förutsättningar för ett långt och friskt liv.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-03-10 14:07 av OberonsMatte
Jag gissar att han googlat på vetenskapliga studier, och råkat hitta en studie som faktiskt indikerar att renrasiga katter lever kortare. Det finns sådana studier. Hur giltigt resultatet är är en annan sak. För det behövs flera studier som visar samma sak. Jag vet inte om det finns någon sådan sammanställning.
Mer avgörande är ju dock om katten hålls som utekatt eller som innekatt, där utekatter - i snitt - har kortare liv.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Men den sortens studier är ju rena löjan eftersom en huskatt är vilken katt som helst vars härkomst och födsel inte är stambokförd. Om en raskattuppfödare struntar i att stambokföra en kull så blir de kattungarnas förväntade livslängd inte automatiskt längre bara för att de föds som huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Man får förstås se till hur studierna är gjorda, och hur man grupperat katterna. Så är det alltid med forskning.
Och det handlar förstås inte om individnivå, utan om gruppnivå.
Men det är väl inte omöjligt att man har avlat på gener för utseende som också är kopplade till livslängd?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ser bl.a. att det finns en studie från 2014, men dessvärre saknas abstrakt och jag får inte tillgång till själva studien.
Finns det någon siffra på medelåldern på katter oavsett ursprung?
/Maria
#5 Siffrorna brukar variera, och ofta anges ett spann, t.ex. 12-15 år. Jag har inte sett någon stor studie där man angett en exakt genomsnitts-ålder för död, eller ett medianvärde (d.v.s. vanligaste ålder) för död.
- Redigerat 2022-03-10 14:35 av Uppkatten
#6 Nej jag har heller inte sett någon siffra men det borde ju vara lätt att komma fram till åtminstone de katter som avlivas korrekt.
/Maria
Det finns även en svensk studie från 2010 men inte heller den lyckas jag få tillgång till….
#5 Medellivslängd för katter är ungefär som medellivslängd för människor.. Det finns enskilda individer som blir äldre än de flesta andra, men en person som dör i 80-årsåldern brukar ju inte påstås dö i förtid..
#7 Det faktum att katter avlivas och att ägaren beslutar när det ska ske påverkar också katters medellivslängd. Det är få som vill låta sjuka katter självdö och en del väljer helt enkelt bort att ens försöka utreda och behandla olika symtom, krämpor och sjukdomar. Det är mycket som påverkar en individuell katts faktiska livslängd.
Försäkringsbolagens livförsäkringar brukar upphöra senast det år katten fyller 13, så dör katten tidigare än så kan man anse att katten dör i förtid. Runt 15-16 är vad jag själv anser är förväntad livslängd, väl medveten om att många katter inte blir så gamla, men jag hoppas alltid på närmare 20. Att katten blir över 20 med god livskvalitet och god hälsa är väldigt ovanligt, så då ska man ha väldig tur.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-03-10 15:05 av OberonsMatte
Inser att mina katter plötsligt blivit äldre än jag… 😆
Sedan så har man inte alltid koll på åldern på sin huskatt. Våra katter är från ett katthem och adopterade som vuxna. Så deras ålder är en gissning.
Gammelkatten som vi var tvungna att ta bort förra året, tror vi att han var 18-19. Detta är baserat på när förra ägaren tror att han fick katten och när vi andra minns att vi såg honom för första gången på travbanan.
Så våran gammelkatt togs bort vid en uppskattad ålder på 18. Vi kan inte garantera att det faktiskt stämde.
Och sen så har vi även haft huskatter (vi fick dessa som kattungar) som kom från sämre förhållanden och säkerligen hade lite för mycket inavel i sig. Den ena blev kanske tre innan han blev allvarligt sjuk. Den andra några år mer, men under tio innan hon blev allvarligt sjuk.
Så jag har gärna huskatter, ifrån katthem. BYB är jag emot. Raskatt kan jag gärna skaffa i framtiden också. Från en seriös uppfödare av en friskare ras.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det kan ju verkligen variera. 🤔
Min första huskatt blev drygt 16 år.
Nästa huskatt blev tyvärr bara drygt 6 år.
Min nuvarande katt som är en Bengal är 17 år och sju månader.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#12 Ja, eftersom det varierar så mycket på individnivå blir det fel att förvänta sig en särskild livslängd beroende på om det är en huskatt eller en raskatt. Har man tur så blir katten närmare/runt 20 (till synes frisk tills den dag den inte vaknar mer), men hur gammal en enskild katt blir vet man först när den dagen kommit.
Sajtvärd Katter iFokus