Idag hände det! (obligatorisk id-märkning)
Riksdagen röstade idag JA till regeringens förslag om obligatorisk id-märkning och ägarregistrering av katter!! 😺😺😺🥳
(M, KD och C röstade nej, men alla övriga röstade ja).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-03-02 16:54 av OberonsMatte
HURRRA!!!
Stolt ägare till tre La permer
💕💕💕😻
/Maria
Wohooo!!!
Yaaay! 🥳
// Harley
Äntligen!
Mvh
Mig
Wow, trodde nästan inte att de skulle vara förnuftiga, så härlig överraskning. 👍
Jag hoppas det är okej med en liten fråga. Mina katter är öronmärkta och genom det registrerade som mina katter. Här i min lilla stad finns det ingen som erbjuder chip märkning. Betyder det att jag måste åka till närmaste större stad för att göra det eller "duger" öronmärkningen? De är båda innekatter, för övrigt, hade de varit utekatter hade jag naturligtvis sett till att de blivit chippade.
Men ja, vill bara veta så att jag kan ordna upp det så fort som möjligt om chip är det som krävs efter nya lagen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Underbart!💜
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7 Det enda som står hittills (vad jag kan se) är att märkningen ska vara bestående och det är ju även en tatuering förhoppningsvis. Lagändringen ska börja gälla först 2023, så det kommer säkert förtydliganden innan dess. Om tatueringen är läslig så har jag svårt att tro att det inte skulle räcka.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Såg nu förresten att det räcker med tatuering även för hundar som registreras i hundregistret (iallafall om de är födda i Sverige och stannar här).
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Okej tack för svaret! Just senaste året har jag känt att jag inte kan be min styvfar om hjälp med skjuts till större stad för chip då vi båda lider av att mamma gått bort. Men tatueringarna är fortfarande synliga och den dag de inte är det kommer jag att chippa båda katterna.
#11: också, man kan använda ficklampa på baksidan av örat för att "suddiga" tatueringar ska bli läsliga.
Ett tips bara. 🙂
#12: Det visste jag inte, men är nog bra att veta. Tack.
- Redigerat 2022-03-02 18:45 av Calcifer
#13: var själv tvungen att använda mig av den metoden när jag skulle chippa och försäkra tösen för 4 år sedan, då hon enbart hade tatuering sedan tidigare och den var svår att tyda.
Min nuvarande katt är öronmärkt men kommer inte ihåg om och i vilket register han är anmäld i, kanske borde kolla upp det men hur gör jag det?
Antar att ringa är ingen idé då de kommer att vara överhopade av telefonsamtal efter detta beslutet.
#15 Svenska kennelklubbens DjurID (klicka på "Sök katter") och fyll i id-numret i fältet "Tatuering/tång-ID" och klicka på SÖK. https://hundar.skk.se/agarreg/
Det andra registret är SVERAKs id-register. Fyll i id-numret och klicka på sök: https://id.sverak.se/idregister2/katt.php
Sajtvärd Katter iFokus
Tack! Skall kolla det.
#16 Jag hittar ingen av mina katter. De har funnits tidigare. Tiger ska finnas med mina kontaktuppgifter.
De andra två har hittats tidigare. Måste jag registrera om dem alla tre?
Mvh
Mig
#18 Om id-märkningarna inte är ägarregistrerade någonstans så är de värdelösa. För din och dina katters skull bör de ägarregistreras så snart som möjligt i SKKs eller SVERAKs id-register, men när det blir lag så kommer förmodligen både de och alla andra ägarregistrerade katter behöva registreras även i Jordbruksverkets register när det införs.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Tiger ägarregistrerades när han kastrerades.
De andra två ska också vara registrerade, men får kolla upp dem.
Mvh
Mig
Härligt att höra att det äntligen gick igenom! :D
//Jessie
#19 Id-märkningen sker hos veterinär, men ägarregistreringen (och betalningen för den när bekräftelsen kommer) måste kattägaren oftast själv fixa (och betala). Många missar tyvärr det och tror att det sker automatiskt i samband med själva id-märkningen.
Sajtvärd Katter iFokus
Angående #17. Jag såg att min katt är registrerad i SVERAK men skall jag registrera honom på Skk också? För det verkade som SVERAK sökte på deras register också.
Dessutom visste jag inte om numret jag hade på min katt var skrivet med en 0 eller O, så det tog en stund innan jag hittade honom. Det kanske är fler som gjort det misstaget och skrivit fel numer när de sökt men hoppas att de som letar efter sitt djur tänker på det.
#23 Det obligatoriska id-registret kommer förmodligen bli ett helt nytt register hos Jordbruksverket, men både SKKs och SVERAKs register är så pass kända att det tills dess borde räcka att välja ett av dem.
Är katten öronmärkt är SKKs register dock bättre eftersom det är lättare att söka i det registret om/när man är osäker på viss tecken.
Det är viktigt att man tillåter att kontaktuppgifterna viss offentligt så att eventuella privatpersoner som hittar katten själva kan kontakta ägaren direkt.
Sajtvärd Katter iFokus
Vad bra!😺
🐈😻😻😻😻😻Yaaay!😻😻
Tjena^^
#24. Tyvärr måste man ha Bank-Id för att kunna ändra kontaktuppgifterna i det registret.
#27 Har man inte BankID får man ringa Sverak eller SKK och förklara det. Behövs det så kan blanketter användas. Adressändring sker automatiskt om man uppgett sitt personnummer i samband med registreringen. SKK har även ett särskilt webbformulär för ändring av kontaktuppgifter.
I Sveraks register krävs ett aktivt val (kontakt med kansliet) om man vill ha hemliga kontaktuppgifter, inom SKK är det ett aktivt val att låta dem vara offentliga (en liten ruta som måste kryssas i och som är lätt att missa på blanketten). SKK har även en särskild blankett för att tillåta offentliga kontaktuppgifter som kan användas om man inte tillåtit det tidigare.
Sajtvärd Katter iFokus