Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsakosthållning
Läst 304 ggr
Nephi
1

Lära in katter på blötmat

Som titeln säger, vad är era erfarenheter av att vänja in katter på mjukmat? Hur har ni gått tillväga? Speciellt med kräsna katter som älskar sitt torrfoder.

Önskar lära in mammas katter på mjukmat då det känns som det skulle vara lättare att portionera ut mellan dem då dem har helt olika näringbehov, för nu har dem mer eller mindre fri tillgång på torrfoder 😅
Honan skulle det inte skada att gå upp något hg i vikt då hon är lite väl på den tunna sidan, men hon är extremt kräsen och äter bara sitt torrfoder och några tuggor tonfisk på burk när det bjuds.
Hanen däremot skulle behöva gå ned några hg då han börjar vara på den runda sidan och har tidigare haft problem med struviter. Han kan tänka sig att smaka på nya foder efter lite övertalning men äter oftast bara några tuggor innan han går tillbaka till att knapra torrfoder.

Tanken är att försöka vänja in dem på Mjau eller Bozita, men har ni något annat foder som kan fungera så tar jag gärna förslag på det med 🤔

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

TatsuOni
1

Har du testat råfoder våra katter som idag äter både det och blötmat älskar råfoder?

När vi vande om våran ena katt, som var strikt torrfoderskatt, så blandade vi först ut tonfisk med råfoder. Mush. Först lite av maten med mer tonfisk ihopmosat. Sen ökade vi mängden råfoder. En dag kom katten på att hon faktiskt gillade det 🤪

Om din mammas katter gillar tonfisk eller något annat, så kan du testa metoden med att blanda försiktigt. Men tänk på att för mycket fisk inte är nyttigt för katter.

Så småningom så fick vi henne att äta blötfoder också och idag får de inget torrfoder alls.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

MonicaLagerquist
2

Jag började med att krydda blötmaten med torrfoder.Minskade ner på torrfodret och till slut så åt de bara blötmat.Det tog en dryg vecka.

Stolt ägare till tre La permer

Nephi
1

#1: Har inte testat råfoder, men tror att mamma kommer tycka att det är för mycket jobb att hålla på och komma ihåg att tina 😅

Men får testa att blanda tonfisken med lite blötmat 😁

Nephi
1

#2: Det får testas 😁

Catlady91
0

Jag gav min ena jourkatt mush, och hon älskade det!

Min katt är en blötmatsvägrare. Jag har provat allt. Minsta lilla blötmat som finns nära hennes matskål, och hon matvägrar. Så jag lät henne äta torrfoder enbart, då hon dricker bra. Men på helgerna vill jag ju lyxa till det, och då får mina jourkatter mousse. Det älskar dom! Jag smetar ut det i heeeela skålen, så de verkligen får jobba för det och inte tuggar på en knöl typ. Men min egna vägrar helt. Känns tråkigt, för jag vill ju ge henne lite lyx också.

Jag tror att det är samma för dom som gör oss, smaken är som baken. Alla gillar inte samma mat, så är det. Och så länge man får i sig allt man behöver, så är det lugnt 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

EquusCaty
0

Min katt käkar blötmat

Tjena^^