Katter iFokus

Katter

Etiketteraveluppfödningutanför-ämnetdjurskydd
Läst 454 ggr
Stefeliat88
2

Para honkatt ålder

Hej!

Heta diskussioner här hemma och jag har nu googlat mig blå om fingrarna. Detta har inget att göra med om man ska eller inte utan vad gränsen för lagligt är.

Så, vi räknar veckor hos både bebis, hund och katt men så slår det över i månader någon gång under uppväxten som blir till år.

En honkatt får enligt jbv paras tidigast när hon blivit tio månader. Så säg att en katt fyller år 1 januari, är det då räknat att den får paras den 1 November eller 40 veckor som så ofta sker något tidigare men också ibland senare? För vi levererar valpar 8 veckor och katter 12 veckor. När räknar vi månader/år och när räknar vi veckor?

Söker svar med fakta och seriösa svar, ingen diskussion om moral osv utan söker svar av någon som kan då jag inte kan hitta det själv. Ska ringa jbv i morgon och fråga såklart.

Uppkatten
11

För mig är det självklart att 10 månader betyder 10 månader och ingenting annat. Hade det handlat om ett visst antal veckor så hade det stått veckor, och ingenting annat.

Och leverans av kattungar: står det 12 veckor så är det 12 veckor som gäller. Inte en dag tidigare.

Jag hoppas verkligen att du inte tillhör den oseriösa skara som tänker avla fram ännu fler huskatter till en redan övermättad marknad, där redan nu 100 000 - 150 000 hemlösa katter saknar ett hem bara i Sverige.

Observera att även procent-katter är huskatter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-02-21 19:10 av Uppkatten
Herveaux
8

#0: Varför krångla till det? Räkna i samma enhet som regler eller bestämmelser anger.

Tillägg: I övrigt hoppas jag, precis som #1, att detta bara var en rent teoretisk fråga.

// Harley

• Redigerat 2022-02-21 19:04 av Herveaux
OberonsMatte
4

Hade det menats att katten måste vara ett visst antal veckor så hade det stått veckor. Nu står det månader, så då räknar man 10 månader framåt från det datum katten är född. Som absolut tidigast 1 november om katten är född 1 januari.

Är det några verkliga avelsplaner som bakom de här funderingarna?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
13

Vill tillägga att JBV regler INTE innebär att det är bra att para en honkatt redan vid 10 månaders ålder. JBV regler säger bara att "tidigare än så här är inte acceptabelt". D v s "värre än så här får det inte bli".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-02-21 19:19 av Uppkatten
Stefeliat88
1

Så till er alla! Det var ju onödigt skit jag ville slippa?!

Nej jag föder upp raskatter såklart!! Och vi kom in på frågan och diskuterade här hemma, inte för att det är en plan! Jisses! Vem fan parar en kattunge liksom?

Jag frågade ju för att jag inte hittade det själv på nätet och såklart har alla myndigheter och annat stängt när frågan kom på tal, men i morgon så ska jag ringa för att få punkt på diskussionen här hemma.

Uppfödare emellan så borde man kunna ställa frågor, dumma som smarta? Därför vi har dessa forum så vi kan hjälpas åt?

Hade frågan kommit från en som varit färsk och tänkte avla på en kattunge så borde ni ha kommit med fakta, vad som kan hända, komplikationer, erfarenheter… och inte så dumma påståenden!

[Tismon2]
14

#5: De vet väl inte att du är en rasuppfödare, du kunde ha varit "en färsk som tänkte avla på en kattunge" för att det är väldigt svårt att veta när du inte sagt något om din stamboksförda uppfödning?

• Redigerat 2022-02-21 22:21 av [Tismon2]
Herveaux
11

#5: Precis som Tismon nämner kan vi bara utgå från vad du skriver och för att vara lika sträv i språket som du själv så gav #0 inte mig ett seriöst eller påläst intryck, därav att jag hoppades det bara var en teoretisk fråga.

Att du tycker våra svar innehöll "onödig skit" och "dumma påståenden" är inte direkt rätt väg att gå för att bygga en trevlig gemenskap där folk vill lägga ner tid och energi på att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet.

// Harley

Uppkatten
13

#0 Du kommer in som ny på sajten, har inte koll på hur "10 månader" ska tolkas, och ber att få slippa diskussioner om moral. Vad tror du det signalerar?

Vilka moraliska diskussioner var det du ville slippa?

Uppkatten
11

Den här sajten är emot huskattavel och diskuterar i högsta grad frågor som etik och moral kring avel (och andra frågor).

OberonsMatte
13

#5 Eftersom du undrar "vem fan som parar en kattunge" så verkar du vara omedveten om att de flesta som sysslar med avel enbart sysslar med att ha okastrerade katter. Ofta utekatter som "råkar" bli dräktiga innan ägaren ens trott att de var könsmogna eller som medvetet låter kullarna komma så fort det är möjligt. Det är precis de uppfödarna som brukar undanbe sig "onödigt skit".

Det finns ingen här som vet vem du är, vilken sorts avel du sysslar med eller om du ens är kattägare själv.

Svaret på vad 10 månader betyder har du redan fått.

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
6

#5 Och om det "bara är en diskussion" varför är det så viktigt att veta så exakt? Om du inte har en 9-månaders katt du vill kunna para på dagen och ni där hemma bara diskuterar hypotetiskt, räcker inte svaren du fått här då?

"I'm too old for this shit."

MonicaLagerquist
4

En graviditet hos människor är ju 40 veckor men man är ju inte gravid de två första veckorna eftersom att tiden räknaas från sista medns som normalt inträffar två veckor innan ägglossning.
Numera är det många katt och hunduppfödare som inte släpper iväg sina kattungar och valpar vid 12 / 8 veckor.

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
Stefeliat88
0

#7: Men jag bad om att INTE få sådana svar i mitt inlägg, om man inte visar den respekten att skita i det så får man svar tillbaka. Ni utgår alltså från att alla är pengarkåta ”uppfödare”? Det om något ger dåligt intryck till dom som faktiskt är seriösa och vill bolla eller ställa frågor.

Stefeliat88
0

#11: För att jag, min gravida svägerska, en annan uppfödare satt och fikade så kom vi på hur lång tid hon hade kvar innan bebis kommer och så satte månader/veckor diskussionen igång. Som vilken annan konstig diskussion som kan komma upp när man sitter och pladdrar en hel kväll.

Stefeliat88
0

#12: Det var Exakt det som kom upp här! :) Uppfödare av en annan ras och min gravida väninna satt och ”kärringsnackade” om kvinnosaker. Kom in på hur lång tid hon har kvar innan bebis kommer och så spann diskussionen iväg om månader/veckor på alla möjliga djur och människor.
Min gravida vännina (som inte ens äger ett djur av något slag) ville mena att man räknar veckor när det är mer grundligt och månader mer löst. Vi två uppfödare menade då att det handlade om månader, också spårade diskussionen med argument som när vi räknar antal dagar efter en tiks kull tills man får ställa ut, veckor innan de får flytta, månader som de måste vara för att få olika titlar.

Men ska ringa idag och kolla för att få punkt på diskussionen oss här emellan i hemmet. Även om jag tycker att jag själv har 100% rätt med att tex katten är född 1 jan så är minimum ålder för parning när 1 nov passerat. :) ja så måste jag ändå ha fakta. Vi är sådana där vänner där vi alla har rätt :)

Uppkatten
5

Vilken ras föder du upp?

Herveaux
9

#14: Vi är djurvänner här inne och som man frågar får man svar, vi kan som sagt bara utgå från vad du skriver och ge respons utifrån det. Vilket betyder att man inte alltid får de svar man vill ha själv men som kan ge andra läsare en nödvändig tankeställare.

// Harley

Kattpatrullen
14

Om du VERKLIGEN hade varit intresserad av att få veta hur andra uppfödare tolkar skrivningen i lagen och inte varit ute efter att provocera djurvänner som tar ansvar för att utbilda inte bara den som ställer frågan utan även andra som läser tråden (d.v.s. många icke-uppfödare) som kanske fått fel uppfattning utan sammanhanget så tror jag du hade sparat mycket tid på att ge bakgrunden från #16 redan i ditt första inlägg. Jag har svårt att se att du skulle vara så dum att du inte begriper det själv och så sett är det väldigt svårt att tro att du egentligen var ute efter något annat än att "röra om i grytan"…

Tack till alla som oförtrutet kämpar för att höja kattens status, utbilda okunniga djurägare (och uppfödare) och allmänt bidra med kunskap och goda råd på ett oftast alldeles utmärkt sätt!

OberonsMatte
11

#14 Det var glädjande att höra att det inte var din egen kattunges avelsplaner eller dräktighet inlägget handlade om.

Att katter ofta ges låg status av sina egna uppfödare verkar dock vara en blind fläck på kartan för dig som enbart rör dig i ansvarsfulla kretsar. Jag såg så sent som igår en seriös hunduppfödares valpannons där stambokförda rashundvalpar prissattes till 21.000 kr. I annonsen där även båda föräldrarna presenterades kunde man läsa "När valpen flyttar har den:
Chip
Vaccinerats
Besiktigats
Stamtavla
Avmaskats
Valp-paket med mat osv
En varm tröja
Du har 100% stöd av oss och vi finns för dig och din hund livet ut".

Samma (!) uppfödare har även låtit sina utekatter bli dräktiga och i den senaste kattungeannonsen kan man läsa följande: "3 damer på 16 veckor söker egna hem. ❤️ 50kr utan chip och vaccin. Kan Chippas för 300kr nästa helg. Döttrar till grym jägare. Storlek mindre".

Jag förstår att det är svårt för dig att tro att det ens är sant, men den oansvariga och nonchalanta synen på katter, kattavel och kattuppfödaransvar är tyvärr väldigt utbredd bland huskattuppfödare. 50 kr utan (!) chipp och vaccin… 😟

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
5

#20 Vissa "uppfödare" skulle verkligen behöva se sig själva i spegeln och fundera på vad de sysslar med…

• Redigerat 2022-02-22 18:46 av Uppkatten
Kattpatrullen
5

#20 Senaste kattungeannonsen, finns det "bevis" på tidigare? Kan man inte anmäla till Lst isf, borde ju vara klart brott mot nya riktlinjerna.

Syntium
4

#20 Borde väl också gå att anmäla där annonsen lades upp. Blocket åtminstone har väl en gräns på 500 (tror jag) som minsta pris. Men det kan ju variera.

"I'm too old for this shit."