Hjälp! Okastrerad hankatt
Hejsan, jag har ett litet problem. Min kattunge har precis blivit sex månader och visar tecken på att han snart (eller kanske redan) är könsmogen. Jag är orolig att han kommer börja markera sitt revir på mina möbler vilken dag som helst nu. Det är två veckor kvar tills han ska kastreras så jag letar efter en temporär lösning för att rädda min lägenhet och min mentala hälsa.
Har ni några tips eller ska jag försöka hitta en veterinär som kan kastrera honom tidigare? Har redan kollat med alla i mitt område och två veckor är det bästa jag kunde hitta. Saken är den att hans ena testikel inte är där den ska vara så ingreppet är mer komplicerat än en vanligt.
Evigt tacksam för tips och råd, MVH bekymrad kattägare.
Min första hankatt kastrerades inte förrän han närmade sig året (man gjorde så på den tiden). Han markerade aldrig överhuvudtaget på någon möbel.
Min andra hankatt var också äldre än sex månader när han kastrerades, och inte heller han revirmarkerade någonsin på möbler.
Det är inte så att katter börjar revirmarkera "per automatik" samma dag som de fyller 6 månader.
Kort sagt: ta det lugnt. Det är det bästa för både dig och katten. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan tillägga att min barndomskatt var 4 år när han kastrerades (nu talar vi om 1970-talet). Inte heller han kissade ner några möbler.
Jag tycker dock att det låter superbra att du kastrerar honom nu snart! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-01-31 17:22 av Uppkatten
Jag har sex katter. 2 killar och 4 tjejer och jag har alltid väntat med kastreringen till de är ca runt året. Nu förstår jag att du har dina katter som innekatter. Själv bor jag på landet så mina katter har ju kunnat gå in och ut som de själva velat. Och för att ingen ska tro att katterna är utomhus i regn och rusk och kylan mot sin vilja så kan jag tillägga att katterna den här årstiden kanske är ute någon halvtimma, kanske en timma ett par gånger per dag. Så mestadels ligger de mest inomhus eller är inomhus och leker.
Btw, alla katterna är givetvis kastrerade, ID-märkta och vaccinerade mot kattpest.
Åter till din fråga… vänta du tills din ordinarie tid hos vet kommer om ett par veckor.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-01-31 17:23 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#3 Problemet med att vänta så länge när man har katter som går ute, är att det kan ge upphov till oönskade kattungar.
Katthonor kan - i extrema fall - bli dräktiga redan när det är drygt 4 månader gamla, och de är inte alls redo att bli mammor då. + att vi har ett gigantiskt överskott på huskatter, varför man inte bör avla fram fler ö.h.t i nuläget.
Katthanar kan förstås ge upphov till ännu fler kattungar om de går okastrerade ute.
Nu får man inte heller släppa ut sin katt längre, utan att den är förhindrad att föröka sig.
Så att vänta så länge är inte att rekommendera.
Det är väldigt ovanligt att kattungar börjar revirkissa det första de gör när de börjar känna av begynnande könsmognad. I de flesta sådana fall är det istället felkissande det handlar om, dvs. att lådsituationen behöver utökas och förbättras.
Stress, oro, mognad och konkurrens ökar kraven på lådsituationen, så för att minska risken för felkissande/revirkissande gäller det att erbjuda optimal lådsituation.
Hur många katter har du? Hur många toalådor? Hur stort bor du och var är lådorna placerade? Vad är det för storlek och modell på toalådorna (har de svängluckor)? Vilken sandsort? Hur många ggr per dag rensas lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
#4: Fördelen med Öland där jag bor är att ön, eller i vart fall där jag bor, är väldigt glesbefolkat utom ett par veckor på sommaren när fritidsboende bor på ön. Och jag känner naturligtvis till att det inte finns några andra året-runt-boende kattägare på ett par mils avstånd från min fastighet. Så sannolikheten att mina kattungar när de var små skulle kunna befrukta någon annan katt var lika med noll.
Mina 6 katter är mellan 4 år den yngsta och 19 år den äldsta.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#6 Hemlösa och vilsna katter finns dock ofta även där "inga ägda" katter håller hus… I dagsläget finns det mellan 100 000 - 150 000 hemlösa katter.
Syftet med mitt inlägg var att ingen läsare skulle "smittas" och se sen kastrering som ett alternativ.
#2: Skönt att höra, tack för ditt svar. Vi tar det lugnt helt enkelt. :)
#5: Bara en katt, han har inte haft några problem med felkissande hittills men jag ska hålla ett öga på det. Tack för ditt svar!
#3: Tack för ditt svar, jag ska ha lite is i magen :)
#6 Året-runt boende kattägare var väl ordet. Du menar att du skulle ha koll på att inga oansvariga sommargäster lämnat kvar sin stackars "sommarkatt" (eller haft en älskad katt som rymt) som tillsammans med din/dina kunnat ge upphov till massor av förvildade kattungar? Jag tycker att det verkar naivt att tro att man har koll på detta så till den milda grad att hävda att sannolikheten för oönskade kattungar är noll.
Jag tycker det låter som att dina katter har det fint och bor bra, men argumentet för att kastrera dem sent är i mitt tycke svagt.